menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meidoorn stekken

Ga naar meest recente reactie

ingridwout14

Ingridwout14

Hoi,
Iem. hier die ervaring heeft met stekken van meidoorn?
Zou ik nu nog een stek kunnen nemen (semi-houterig)? Of is het beter nog te wachten?

Groetjes, Dymph
zondag 9 mei 2021 - 12:47
Tuinprins

Tuinprins

De wilde meidoorn wordt gezaaid, benaamde vormen zoals Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet' worden geënt op een onderstam van de wilde meidoorn, kwee (Cydonia) of mispel (Mespilus).

Gegroet, de tuinprins
zondag 9 mei 2021 - 13:10
ingridwout14

Ingridwout14

Bedankt voor expert advies, Tuinprins. Daaruit mag ik dan concluderen dat stekken geen optie is ???? Spijtig! Zal het mettertijd dan eens proberen met zaaien. Prachtige (wilde) exemplaren genoeg in de omgeving om zaden van te oogsten.
Frisgroene groet, Dymph
donderdag 13 mei 2021 - 08:19
Tuinprins

Tuinprins

Stekken wordt bij mijn weten niet gedaan bij meidoorn. Kan op internet ook niets BETROUWBAARS vinden waarbij het resultaat wordt getoond.

Zaad van meidoorn heeft in de regel een koudeperiode van enkele maanden nodig om te ontkiemen. We noemen dit stratificatie. Het gemakkelijst is het om in het najaar bessen te verzamelen, de zaden er uit halen, deze te zaaien, en heel de winter buiten te laten staan zodat dan natuurlijke stratificatie kan plaatsvinden. Wel het zaaisel afdekken met fijn grind om onkruid en mosgroei tegen te gaan. Ook voorkomen dat vogels of huisdieren bij het zaaisel kunnen. Bij het stijgen van de temperaturen in het voorjaar zal het zaad ontkiemen. Houdt er rekening mee dat slechts een klein deel van de zaden ontkiemt. Bij meidoorn zijn er veel lege zaden (vaak van de buitenkant niet goed te zien) of het embryo in het zaadje heeft defecten waardoor het niet kiemt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 mei 2021 - 13:00
PeterC

PeterC

Het omgekeerde komt ook voor. Er zijn planten waarvan de zaden grote hitte, een bosbrand, moeten hebben meegemaakt voor ze zullen ontkiemen.
Blijkbaar gaat het in beide gevallen om een gelijkaardig mechanisme.
De zaadhuid is hardschalig en er is iets nodig om die harde zaadhuid te breken waardoor de kiem aan water kan geraken en zal ontkiemen.
Toch ongelooflijk welke mechanismen de natuur allemaal ontwikkeld heeft om de kans van overleven te maximaliseren.
vrijdag 14 mei 2021 - 21:45
ingridwout14

Ingridwout14

Met stratificeren gelukkig wel al wat ervaring (met wisselend succes). Ik zal er genoeg uitzetten; bedankt voor al het detail! ???? Over de bessen zelf had ik al wel eens gelezen dat ze pas een goede smaak geven als er echte kou is overgegaan.
zondag 16 mei 2021 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon