menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurierkers teruggesnoeid

Ga naar meest recente reactie

Tzu

Tzu

Hallo onlangs is onze laurierkershaag die te hoog was geworden in 20 jaar tijd drastisch gesnoeid. Ze zijn nu ongeveer nog 55 cm hoog en kaal!

Het was een gezonde haag. Hoelang zou het duren voordat er weer wat blad aankomt nu?

groet van Tzu
dinsdag 4 mei 2021 - 16:57
PeterC

PeterC

Dat zal niet lang duren.
dinsdag 4 mei 2021 - 18:08
Tuinprins

Tuinprins

Prunus laurocerasus struiken die zeer sterk worden teruggesnoeid krijgen de laatste jaren heel vaak last van 'powdery mildew'. Het blad groeit verwrongen met een ongezonde gelige kleur en er komt een wit poederig laagje op het blad.

U bent gewaarschuwd!


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 mei 2021 - 18:33
Tzu

Tzu

Nou tuinprins dank je wel, dat is niet zo`n fijn vooruitzicht dat houd de moed erin. Dat vreesde ik zelf trouwens ook al hoor. Zo`n struik moet toch weer helemaal opnieuw groeien. Weersomstandigheden zijn ook veranderd. Hij was heel gezond en sterk maar dat zegt dus niets in wat voor staat hij kan terugkeren.

Dank je wel PeterC Ik hoop dat de struiken mooi terug groeien.

En hoe komt dat dan tuinprins dat dit de laatste jaren zo is dat er 'powdery mildew' verschijnt op het blad??
dinsdag 4 mei 2021 - 18:39
Tuinprins

Tuinprins

Omdat de schimmel (onzichtbaar voor het menselijke oog) op uitgebreide schaal aanwezig is in de Lage Landen. Hoe meer kerslaurier er wordt aangeplant, des te makkelijker is het voor de schimmel die 'powdery mildew' veroorzaakt, om zich te verspreiden.

De laatste jaren verschijnen er op dit forum met de regelmaat van de klok vragen van mensen waarvan de kerslaurier van de gekronkelde bladeren heeft met een wit poederig laagje. Heel vaak gaat het dan om kerslaurieren die sterk gesnoeid zijn. De nieuwe groei is vaak zeer krachtig (want de gesnoeide plant heeft een sterk wortelgestel) maar heeft helaas minder weerstand tegen schimmels.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 5 mei 2021 - 07:34
dries944

Dries944

Geld dit ook voor de portugese laurier tuinprins?
woensdag 5 mei 2021 - 13:58
Tzu

Tzu

Hartelijk dank Tuinprins voor u uitleg. U zegt dat de groei zeer krachtig is dus ik kan dit jaar nog groen verwachten?

Groet van Tzu
woensdag 5 mei 2021 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

Ja, loopt gewoon weer uit vanuit 'slapende knoppen'.

@ Dries944: 'powdery mildew' heb ik nog niet gezien bij Portugese laurier / Prunus lusitanica. Wel aantastingen door (onzichtbare) schimmel Pseudomonas waarbij het blad vervormd kan raken en bruine vlekken krijgt (soms ook bruinachtige gom die uit de verhoute takken komt).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 mei 2021 - 08:18
Dakko

Dakko

Wij hebben onze laurierkersen een paar jaar geleden ook flink gesnoeid omdat ze te hoog werden. Hierna zijn ze eigenlijk nooit meer mooi gaan groeien. We hadden last van snuitkevertjes die de bladeren aanvraten en ook van powdery mildew.
We hebben de struiken nu weer helemaal gesnoeid, echt alle bladeren en uitlopers eraf. Er staan nu kale dikke takken in de tuin en eigenlijk vinden we dat wel decoratief en willen we dat graag zou houden. Maar waarschijnlijk gaan ze weer uitlopen. Hoe kunnen we dit voorkomen? Is het mogelijk de struiken ergens mee in te smeren zodat uitlopen wordt voorkomen? Bijv witkalk of wondafdekmiddel? Of moet ik gewoon continu blijven snoeien?
maandag 10 mei 2021 - 14:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon