menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera ziekte of is dit normaal?

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Afgelopen oktober/november hebben we hedera geplant. Dit moet uiteindelijk een mooie, groene afscheiding worden maar tot nu toe wilt het niet vlotten. De plant groeit nog niet en de knoppen ogen redelijk bruin (zie foto). Wel lijkt de plant hersteld te zijn van afgelopen winter. De hedera die ik in de schuur had staan, groeit inmiddels al goed (wellicht omdat het in de schuur niet zo koud was als buiten?)

Echter zie ik een aantal vlekken in het blad waar ik me ook zorgen over maak. Is dit normaal, eventuele winterschade of iets anders? Mocht het een ziekte/schimmel zijn, wat kan ik er aan doen?

Groet, Jordy

Struiken & Bomen

zondag 2 mei 2021 - 20:51
Jordyvd
zondag 2 mei 2021 - 20:52
Jordyvd
zondag 2 mei 2021 - 20:52
Jordyvd
zondag 2 mei 2021 - 20:53
Jordyvd
zondag 2 mei 2021 - 20:53
Tuinprins

Tuinprins

Dat de groei tot nu toe niet wil vlotten heeft alles te maken met het weer. We hebben een zeer koude april achter de rug met op redelijk wat dagen nachtvorst of vorst aan de grond. De klimop in de schuur had het minder koud en die is dan ook goed aan de groei.

De plekken op het blad zijn er voor mij uit als bladvlekken. Door de massale kweek en aanplant van Hedera kunnen de (onzichtbare) schimmels die bladvlekken veroorzaken zich gemakkelijk verspreiden. Bovendien zou het kunnen dat de bestrijdingsmiddelen die de kwekers gebruiken om bladvlekkenziektes te voorkomen of te bestrijden minder effectief zijn geworden (als je te vaak met hetzelfde middel spuit dan ligt resistentie op de loer).

Ik zou het nu nog even aanzien en kijken of de bladvlekken zich uitbreiden. Bovendien weet ik niet wat er voor de gewone consument allemaal nog beschikbaar is om bladvlekken tegen te gaan en hoe effectief deze middelen in de praktijk zijn. Belangrijk is als je de planten water geeft dat aan de voet van de planten en probeer het blad droog te houden. Schimmels verspreiden zich vaak via water dus voorkomen dat je zelf de schimmel verder verspreidt door het blad nat te maken. Ook altijd 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt en niet nat de nacht ingaat.

Zie ook:

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Blad-+en+stengelvlekkenziekte+-+klimop


Gegroet, de tuinprins
maandag 3 mei 2021 - 08:20
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik zal het de komende tijd even aankijken en de planten in de ochtend water geven bij de voet.

Ook lees ik veel positieve dingen over lavameel. Zo zou dit ook schimmels tegengaan omdat het blad sneller opdroogt, en worden planten er sterker van.

Zou het een idee zijn om wat lavameel over de plant en in de border toe te voegen, om ze zo wat sterker te maken?
maandag 3 mei 2021 - 08:43
Tuinprins

Tuinprins

Lavameel zal misschien redelijk wat kali bevatten en kali zorgt voor stevigere cellen in het blad waardoor de plant minder bevattelijk wordt voor bladvlekken. Lavameel werkt echter langzaam en is meer preventief dan curatief van aard. Er is een tijd geweest waarin men lavameel oploste in water (niet echt oploste maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel), deed dit in een vernevelingsapparaat en spoot het dan over het blad. Hierdoor ontstaat er dan een laagje op het blad waardoor de bladvlekkenschimmel minder gemakkelijk op het blad kan komen. Is overigens een gedoe om aan te brengen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 3 mei 2021 - 19:59
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reactie! Ik heb een beetje op het internet gekeken en ik zag dat Sporgon een effectief middel is tegen de bladvlekkenziekte. Deze heb ik in huis gehaald, echter kan ik niet opmaken hoeveel ik hiervan moet gebruiken.

De hedera is vorig jaar oktober/november aangeplant. Dien ik dan 4 zakjes per 10l water te gebruiken of slechts 2?

Struiken & Bomen

zaterdag 8 mei 2021 - 09:19
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Of Sporgon werkt bij het bestrijden van bladvlekken bij Hedera is de vraag. Niet iedere bladvlek is hetzelfde: er zijn redelijk wat schimmels die bladvlekken veroorzaken en het zou te mooi om waar te zijn dat Sporgon zou helpen tegen iedere schimmel die bladvlekken veroorzaakt.

Tegen bladvlekken moet je spuiten. Het heeft geen zien om dat in een gieter te doen en dan over de planten te gieten. Klimop heeft 'vettig' glad blad waar het water met het bestrijdingsmiddel zo van afloopt. Professionele kwekers gebruiken vaak een uitvloeier (breekt te oppervlaktespanning van een waterdruppel) en een hechter (vaak gemaakt van synthetische latex). Hierdoor blijft het bestrijdingsmiddel op het blad zitten en regent het er niet af. Nadeel van een hechter is dat het soms op de plant te zien is (wit residu). De toepassing van Sporgon met een gieter is vooral gericht op bestrijding/tegen gaan van bodemschimmels zoals Verticilium en Phytophthora.

Sporgon: 1 zakje is 5 gram.
Bij jonge ingewortelde planten zoals jou Hedera: 2 zakjes in 10 liter water voor 100 vierkante meter bladoppervlak.
Niet spuiten als er felle zon wordt verwacht. Bij voorkeur 's morgens vroeg spuiten. Sporgon is giftig voor waterorganismen.

Gegroet, de tuinprins


zaterdag 8 mei 2021 - 17:52
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reactie! Dan ga ik morgen vroeg maar eens spuiten. De zon gaat wel schijnen, maar als het goed is, is het ook een beetje bewolkt hopelijk helpt het! Anders zou ik zo niet weten wat ik verder kan doen..
zaterdag 8 mei 2021 - 23:57
Plantadvies

Plantadvies

Toevoeging aan de Hedera. Blijft blad wat onder de Hedera ligt steeds weghalen. De schimmel overwintert op afgevallen aangetaste bladeren.
zondag 9 mei 2021 - 08:51
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de tip!
zondag 9 mei 2021 - 10:06
Jordyvd

Jordyvd

Gisteren heb ik de planten bespoten. Op advies van de medewerker van de webshop heb ik de aangetaste bladeren laten zitten. Nu ben ik vandaag begonnen met het wegknippen van het aangetaste blad.

Echter ben ik een beetje ten einde raad. Ik heb op nog geen 10 meter anderhalve bak aan blad weggeknipt (de plant was zo'n 80cm hoog en nu bijna kaal). Ook ontdek ik nu bladluis en mieren!

Ik heb er nog weinig vertrouwen in dat de hedera nog wat gaat doen. Wie o wie kan mij helpen? Moet ik nu weer gaan spuiten tegen bladluis?
maandag 10 mei 2021 - 13:51
WiPe

WiPe

De bladeren staan in voor de fotosynthese waarin koolstof opgeslagen wordt voor de groei, maar ook voor de verdediging van de plant tegen aantastingen. Aangetast blad kan nog altijd koolstof opslagen. Door het meeste blad af te knippen ga je de plant sterk verzwakken, waardoor die nog gevoeliger wordt voor aantastingen.
Bladluizen kunnen zich op heel korte termijn explosief vermeerderen. Mieren gaan die bladluizen beschermen omdat ze uit zijn op de de honigdauw van bladluizen. Bladluizen hebben veel natuurlijke vijanden, waardoor ze soms even snel weg zijn als dat ze verschijnen.
Doordat je het blad - tegen het advies in - hebt weggeknipt, kan de aantasting door bladluizen een stuk problematischer worden dan wat je normaal gesproken zou kunnen verwachten.

Naar mijn idee is het geen goed idee om klimop op zo'n droge stenige plek te zetten. Die overleeft dat wel en wanneer die goed aangeslagen is, komt dat vanzelf wel in orde. Die zal wat trager vertrekken, maar klimop is vrij sterk. Op het moment dat die uitgelopen is, was het vrij koud waardoor die wat beschadigd is. Het probleem is dat je erg krampachtig gereageerd hebt op die bladvlekken, wat uiteindelijk een puur esthetisch probleem is. Ik zou je aanraden om gewoon even af te wachten en te zorgen dat die planten niet uitdrogen van de zomer. Met een beetje geluk koen die er wel door en zullen die in de loop van de zomer flink beginnen groeien.
dinsdag 11 mei 2021 - 06:43
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor je reactie WiPe! Ik dacht dat bladvlekken een probleem was die er (uiteindelijk) voor zorgde dat je hedera dood zou gaan, vandaar dat ik dacht dat directe actie nodig was. Wel fijn om te weten dat ik de volgende keer het blad kan laten zitten. Men had mij namelijk geadviseerd de aangetaste bladeren te verwijderen na behandeling, maar nu weet ik dat dit niet nodig is ik zal de bladluis de komende tijd in de gaten houden en eventueel behandelen met (50/50) water en biologische spiritus. Ik neem aan dat ik het beste de komende tijd de grond licht vochtig kan houden en de bladluis moet behandelen als deze sterk toenemen? Alvast bedankt voor je antwoord!
dinsdag 11 mei 2021 - 13:09
deHaan

DeHaan

Ook aan de bladluis niets doen, de vogeltjes moeten ook eten.
Eventueel kan je ze er met een harde waterstraal eraf spuiten.
dinsdag 11 mei 2021 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon