menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe jiuzhaigou willumeit

Ga naar meest recente reactie

rafaelharm18

Tekst aangepast

Rafaelharm18

Hallo allemaal,

Ik heb een bamboe plantenbak gemaakt voor 4 bamboe planten. Het is de jiuzhaigou willumeit met donkere rood/ paarsachtige stokken. Ik heb deze planten van mijn vader gekregen en wil er goed voor zorgen. Zo'n 2,5 week geleden heb ik een planten brak gemaakt met 1/3 aan hydrokorrels eronder en circa 40cm diep aan DCM grond voor mediterrane planten erin. De bak heeft een inhoud van zo'n 120 liter. Er zit volgens DCM voeding in de grond voor zo'n 100 dagen. Wat mij opvalt is dat plant minder fris groen oogt. Het blad krijgt droge punten en word vaak groenachtig. Plus ik merk op dat alleen plant het meest rechts krullen de bladeren het meest. Deze staat het meest gericht op het zuiden. Dan geef ik dus extra water. Lokaal tuincentra maakt gebruik van het merk Ecostyle en daar heb ik de meststof gekocht geschikt voor bamboe en siergrassen verhouding NPK 7-3-6. Bij de kweker gebruikt men 12-6-8+6+sporenelementen+lavameel. Helpt het om het fris groene terug te krijgen door iets van bladvoeding te geven?

Struiken & Bomen

zondag 2 mei 2021 - 13:14
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij dat potgrond voor mediterrane planten niet de juiste potgrond is (bamboe groeit van nature ook niet aan de Middellandse Zee ...). Genoemde potgrond is zeer goed doorlatend omdat mediterrane planten doorgaans niet van al te natte grond houden. Bamboe groeit van nature in niet te droge humusrijke bossen in China. Als je ze in een pot/bak houdt dan wat 'zwaardere' potgrond gebruiken. Die droogt namelijk minder snel uit.

Het is overigens lang niet zeker dat de gebruikte potgrond de oorzaak is. Kan evengoed zijn dat de bamboeplanten de afgelopen tijd wat zijn geraakt door de late nachtvorst of wat meer op de wind staan. Heeft je vader ze gekocht of komen ze uit zijn eigen tuin?

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 mei 2021 - 17:13
rafaelharm18

Rafaelharm18

Dag tuinprins,

Mijn vader is naar een kwekerij gegaan in de buurt. Ik heb zojuist de ph-waarde gemeten en die komt uit op pH 6,5. De grond soort is geadviseerd door DCM zelf. De toegevoegde puimsteen, kokosvezel en houtvezel zorgen voor een luchtige en langdurige vezelstructuur. Hierdoor wordt water gelijkmatig verdeeld en beter vastgehouden aldus DCM.
De bamboe stonden daar in een bak die voorzien is van een bewateringssysteem met een rijke invloed van zonlicht en ene paar in de schaduw die gecreëerd word door de andere bamboe soorten die hoger waren. Ook hadden zij lichtdoorlatende cabines waar ze uit de wind staan maar toch ook zo'n licht kregen. Maar daar kwamen de planten niet uit.
Nu las ik het volgende op een Amerikaanse site.

Typically a purchased bamboo has been situated in a semi­share area prior to purchase. Moving it immediately into full sun may bake the chlorophyl out of the leaves to some extent. Leaves will yellow and fall off. With care (water) the branches will sprout new leaves and grow strongly. A few bamboo prefer filtered light. Most do best in full sun but do fine in half day or even less sun. Soil and water are more important.

Dus zou het kunnen zijn dat de bamboe moet wennen aan z'n nieuwe omgeving? Als ik gekrulde blad zie dan heb ik de neiging om extra water geven dat terwijl de grond nog steeds meer dan vochtig is. Zie ook toegevoegde foto voor de lichte verkleuring die gaande is.

Struiken & Bomen

zondag 2 mei 2021 - 17:52
Tuinprins

Tuinprins

Ja, planten die in een tuincentrum worden gekocht (vooral in het voorjaar) zijn het echte weer niet gewend. Die moet je langzaam laten wennen aan het echte weer ('afharden' noemen we dat). De meeste planten worden tegenwoordig binnen opgekweekt in kassen waar ze beschermd staan voor de weersinvloeden. Ook op een tuincentrum staan ze vaak beschut.

Het lichter worden van het blad kan er op wijzen dat ze veel felle zon hebben gehad. Bruine bladpunten komt wel vaker voor bij bamboeplanten, zou ik mij niet al te veel zorgen over maken.

Als de potgrond voldoende vochtig is dan niet extra water gaan geven. Wel zorgen dat overtollig water altijd goed weg kan (voldoende drainage gaten in de bakken!). Te nat is nooit goed, leidt vaak tot problemen met de wortels.

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 mei 2021 - 18:26
rafaelharm18

Rafaelharm18

Bijna een jaar later.. maar doet het perfect. Geduld in combinatie met water zon en voeding.

Struiken & Bomen

maandag 18 april 2022 - 00:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon