menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaan dood

Ga naar meest recente reactie

Janvanstraten

Janvanstraten

Hallo zoals U ziet gaat het niet goed met mijn kardinaal muts plant en de taxus zou het kunnen liggen aan dat mijn buurvrouw twee weken geleden haar kant van de schutting heeft gereinigd met een hoge druk reiniger?

Struiken & Bomen

vrijdag 30 april 2021 - 12:15
Polplastron

Polplastron

Reinigen met een hogedrukreiniger is eigenlijk gewoon het poetsen met gewoon water dat heel erg hard gespoten wordt (onder hoge druk).
Daar komen dus in principe geen producten bij te pas die eventueel schadelijk zouden kunnen zijn voor je planten. Bovendien heeft je buurvrouw, vermoed ik, enkel aan haar zijde van de schutting gespoten en kan ze, volgens mij, jouw planten niet zo heel hard geraakt hebben.

Overigens is het afwisselen van heel warme dagen en daarna vrieskoude voor heel wat planten dit jaar toch wat minder interessant geweest. Wat jouw kardinaalshoed betreft, vermoed ik dan ook dat dit een oorzaak is van het "er minder goed uitzien".

Je Taxus lijkt me er goed uit te zien, maar een aantal takken zijn door hun eigen gewicht wat uiteengebogen. Ik ben geen Taxus-expert, maar het lijkt me misschien een oplossing om deze takken te ondersteunen of terug te snoeien?
vrijdag 30 april 2021 - 13:12
WiPe

WiPe

Als het stoort dat die takken uitbuigen, kun je die gewoon inkorten. Die schieten terug uit en de struik groeit weer helemaal dicht.
vrijdag 30 april 2021 - 20:32
krissie

Krissie

door het gewicht van de sneeuw onlangs op de takken van mijn taxus
waren er verschillende takken ook uitgebogen .
Ik heb die gewoon terug geduwd tussen de rechtopstaande takken .
zaterdag 1 mei 2021 - 10:49
Janvanstraten

Janvanstraten

Paar reacties van mijn kant: woon hier nu vier jaar en dit is nog nooit gebeurd ook heeft het hier de laatste tijd niet veel geregend en zeker niet gesneeuwd.Heb gezien dat bij het schoonmaken van de schutting aan de kant van mijn buurvrouw met hogedruk reiniger er op die plaats veel water over de schutting kwam.Kan het niet komen door impregneermiddel dat op schutting zit en door hoge druk reinigen mee komt??? Nieuwe foto toont dat er steeds meer takken van taxus gaan hangen vrees het ergste.
zaterdag 1 mei 2021 - 15:07
Janvanstraten
zaterdag 1 mei 2021 - 15:10
Janvanstraten
zaterdag 1 mei 2021 - 15:11
krissie

Krissie

Geen sneeuw ???
Hier lag zeker 10 cm sneeuw op de takken , ik heb geprobeerd om het er af te schutten maar het meeste was vastgevroren .
Bij lange tijd droogte ( zoals vorige zomer ) dreigen de takken ook uiteen te buigen .
Dan voldoende water geven en het hersteld zich dan vanzelf .
Natuurlijk daarmee niet wachten totdat de takken tot bijna op de grond hangen .
Ben je zeker dat uwe Taxus niet te droog staat ?
De schutting lijkt me er toch zo te zien niet nieuw meer uit en er al jaren te staan waardoor
het impregneermiddel geen enkele invloed meer heeft , als het dat ooit al gehad heeft .
zaterdag 1 mei 2021 - 16:36
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat de takken uitbuigen heeft vooral mechanische redenen en komt vaker voor bij Taxus baccata 'Hibernica'. Dat heeft echt niks met mogelijk afsterven te maken.
zondag 2 mei 2021 - 09:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon