menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte aanslag op onderkant bladeren steeneik

Ga naar meest recente reactie

Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Hallo allemaal

Weet er iemand wat deze ziekte is en hoe ik deze kan bestrijden? Het zijn zwarte vlekken aan de onderkant van de bladeren van steeneik...
De eiken zijn pas vorige lente aangeplant en ik merkte in de herfst deze ook al op.
Er zitten ook heel veel wantsen in de bomen... kunnen zij de oorzaak zijn?
Alvast bedankt.
Caroline

Struiken & Bomen

zondag 18 april 2021 - 20:25
Tuinprins

Tuinprins

Kan zijn dat daar luizen hebben ingezeten. Een specifieke luizensoort die op de steeneik voorkomt is Myzocallis schreiberi.

De meeste luizen produceren een plakkerig goedje genaamd honingdauw. Hierop groeit gemakkelijk een zwarte schimmel.

Zijn de zwarte vlekken met de vingers weg te wrijven? Of zitten de zwarte vlekken echt IN het blad? Als dit laatste het geval is kunnen het ook bladvlekken zijn. Het vreemde is hierbij dat bladvlekken meestal op de bovenkant van het blad zitten en niet aan de onderkant. Is er aan de bovenkant van het blad niets te zien?

Het is in ieder geval NIET veroorzaakt door de wantsen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 19 april 2021 - 07:21
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

beste Tuinprins
Dankje voor uw antwoord!
Ik heb met mijn vinger geprobeerd, maar het zat goed vast, daarna met wat lauw water uit de kraan en toen ging het toch weg, die donkergrijze vlekken.
Er blijft dan alleen nog een spoor vanwaar het gezeten heeft, maar het blad ziet er dan al veeeel beter uit.
Het zal dan gelukkig toch niet de bladvlekken zijn. Als het luizen waren (of zijn), ik zag alvast wat lieveheersbeestjes in de bomen.
U heeft me toch al gerustgesteld dat het niet de wantsen zijn (ik dacht ze eraf te spuiten met water maar vermoedelijk komen ze dan toch terug).
In elk geval wil ik geen vergif spuiten want de meesjes, vogels, andere insecten, ...

Ik had vorig jaar wel een bioproduct tegen schimmel gekregen bij de plantenhandel. maar ik had die nog niet gebruikt wegens te nat weer. Ik las onlangs ook dat ook die bioproducten schadelijk kunnen zijn voor andere dieren... dus ga ik dat ook niet gebruiken vrees ik.

Groetjes
Caroline
maandag 19 april 2021 - 08:40
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

PS: er zijn geen vlekken aan de bovenkant van de bladeren...
maandag 19 april 2021 - 08:43
WouterSteeneik

Tekst aangepast

WouterSteeneik

Ik heb exact hetzelfde probleem en kan er online echt niets over vinden.

Precies dezelfde zwarte (bruine) vlekken, alleen te vinden aan de onderkant van het blad van de steeneik.

Met zeep en water krijg je het er enigszins van af met flink schrobben.

Heeft iemand enig idee wat het is, en vooral hoe het te bestrijden is?

De plant heeft er veel last van en ben radeloos. Bij voorbaat dank!!


maandag 15 mei 2023 - 16:11
WiPe

WiPe

Op deze link vind je alle parasieten die op Quercus ilex voorkomen. Als je alleen de soorten bekijkt waarbij in de eerste kolom 'blad' en in de tweede 'vrijlevend' staat, ben je al een tijdje bezig. Maar de kans is heel groot dat de juiste soort er tussen staat.
https://bladmineerders.nl/host-plants/plantae/spermatopsida/angiosperma/eudicots/superrosids/rosids/fabids/fagales/fagaceae/quercus/quercus-ilex/?lang=nl
maandag 15 mei 2023 - 17:55
Caroline Van denstorme
dinsdag 16 mei 2023 - 09:28
WouterSteeneik

Tekst aangepast

WouterSteeneik

Ik vermoed dat het een schimmel is, die afkomt op een kleverige substantie die luizen achterlaten. Want...

Ik heb een blad met deze vlekken van de boom afgehaald en hier (niet vloeken..) HG Schimmelreiniger op gedaan. Binnen een paar minuten was er niets meer van deze zwarte vlekken te zien. Het is dus vermoedelijk een schimmel.

Dat betekent dat het te bestrijden is met een fungicide, maar dat is niet heel goed voor het grondleven. Misschien zijn er ook wel andere biologische manieren om het effectief te bestrijden?

Daarnaast is het denk ik goed om ook de oorzaak te bestrijden: luizen. Ik zag zelf geen clusters met luizen in m'n boom maar naar lang en goed kijken, zag ik inderdaad soms hele kleine luisjes. Ook de aanwezigheid van meerdere lieveheersbeestjes in de boom duidt daar volgens mij wel op.

Dus denk eerst een zaak om van de luizen af te komen en dan erna (of tegelijkertijd) de schimmel te bestrijden.

[Kortom, @Tuinprins zei het al!]
woensdag 17 mei 2023 - 12:47
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

dankjewel!

ondertussen zijn echter het probleem vanzelf opgelost... dat probleem deed zich voor als ik de bomen pas gekocht had en kwamen zo van bij de kwekerij... ondertussen al 2 jaar terug dus (zie datum eerste berichten hierboven) en ondertussen zijn de bomen al goed gegroeid én is het probleem vanzelf weggegaan... zonder producten te moeten gebruiken... ik denk dankzij een standplaats met voldoende luchtcirculatie

Groetjes

Caroline
donderdag 18 mei 2023 - 09:35
WouterSteeneik

Tekst aangepast

WouterSteeneik

Fantastisch! Ik denk (lees: hoop) dat de luizen ook wel in een soort ecosysteempje komen met de lieveheersbeestjes hier. Maar desondanks veel bladeren met zwarte schimmels, zoals ook op jouw foto. Is dat ook vanzelf weggegaan of minder geworden?

Later toegevoegd: we zien namelijk ook andere steeneiken in de straat, en die zijn soms nog veel erger aangetast dan de onze (helft van de bladeren bij buren heeft zwarte schimmels - en de bomen staan net als de onze erg op de tocht).
donderdag 18 mei 2023 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon