menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wantsen in steeneiken

Ga naar meest recente reactie

Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste
Er zitten heel veel van deze platte insecten met schild, ik vermoed wantsen, (zie foto daar staan er 3 op) in mijn vorig jaar aangeplante steeneiken...
Zijn deze schadelijk voor de eiken? In elk geval is er een soort grijze gespikkelde aanslag onderaan de bladeren van mijn steeneiken?

Verder merkte ik ook enkele lievenheersbeestjes op , maar niet abnormaal veel.

Weet u wat ik tegen de wantsen kan doen? (Er zitten heel veel pimpelmezen bij ons in de tuin en ik gebruik daarom niet zo graag pesticiden, omdat die mogelijks schadelijk kunnen zijn voor de mezen en hun jongen? Maar als er geen andere oplossing is...)

Weet er iemand de juiste oplossing? Alvast hartelijk dank!
mvg
Caroline

Struiken & Bomen

zondag 18 april 2021 - 19:28
Polplastron

Polplastron

Deze diertjes doen weinig schade. Bestrijden is dus niet nodig.
zondag 18 april 2021 - 19:57
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Beste Polplastron
dank u voor het geruststellende antwoord! Ik had wel schrik dat ze de zwarte vlekken onderaan de bladeren van de steeneiken veroorzaakten, hieronder een foto.
Denkt u dat de wantsen dit veroorzaken?
Ik had ook net deze vraag gesteld op het forum voordat ik uw antwoord zag.


PS: We hebben veel meesjes, huismussen, eksters, kraaien, ...., eten die geen wantsen?

Nogmaals dank!

Groetjes

Caroline

Struiken & Bomen

zondag 18 april 2021 - 20:28
Polplastron

Polplastron

Ik ben geen expert in steeneiken, maar als de plant op de juiste plek staat (grondsoort, bodemvochtigheid, doorlaatbaarheid, hoeveelheid zon en/of schaduw,...) zal hij wel herstellen.

De wantsen hebben in elk geval ook natuurlijke vijanden. Hier komen ze jaarlijks massaal voor op mijn knotwilgen, maar zonder schade. In de loop van de zomer lijken ze meestal ineens 'verdwenen'.

Wat de vlekken op de bladeren betreft : misschien heeft een ander lid meer info. Maar zoals gezegd: op de juiste plek zou de plant voldoende weerstand moeten kunnen opbouwen.
zondag 18 april 2021 - 20:57
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste Polplastron
Dank u wel, ik was net ook aan het denken dat we ze misschien een beetje te diep hebben geplant: we wisten wel zeker niet te diep maar het was de eerste keer dat ik bomen plantte en ik dacht als hij in de put stond: dit is ongeveer 5 cm onder het maaiveld, zo staat hij goed, en heb ik de put toe gedaan (hetzelfde voor de 2e eik). We hebben hier leemgrond.
Nu lees ik dat die best gelijk komen met het grasveld, en dat ze nog zakken. Ze zijn inderdaad al gezakt en staan nu een beetje ingezakt tov het maaiveld, maar niet erg. ...
Verder heb ik de grond goed voorbereid in de put en gemengd met vivimus uneverseel, wormenmest en een beetje lavameel.
Misschien als ik de moed en tijd heb ga ik ze uitgraven en wat hoger zetten (wel een groot werk 2 hoogstam bomen uitgraven die in pot van ong 30 l stonden).
Groetjes
Caroline
zondag 18 april 2021 - 21:04
WiPe

WiPe

Als die in pot stonden, is het belangrijk dat je even kijkt waar de wortelhals precies zit. Die moet gelijk komen met het maaiveld Dat betekent dat de bovenkant van depot vaak boven het maaiveld zit.
maandag 19 april 2021 - 11:41
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste WiPe
Dankjewel voor je advies!
Ik vrees dat we ze een beetje te diep gezet hebben, omdat we verleden jaar gehoord hadden wortelhals max 5 cm onder maaiveld.
Dus als we de plant uit de pot haalden en in de put zetten was de wortelhals ong 3 à 5 cm onder het maaiveld.
we hadden vooraf de put onderaan en aan de zijkanten goed bewerkt hadden, en dan als de eik erin stond zonder pot aangevuld met onze grond (gemengd met vivimus, lavameel en wormenmest).

ik ga straks eens kijken of ik een verschil zie in stam en wortelhals (is die hals zichtbaar aan bv kleur, bast, ...).
Indien ze te laag staan ga ik proberen ze terug uit te graven en hoger te zetten. Is dat OK of niet goed voor de boom (wortels enz.). Mag dat ook nog bv binnen 2 jaren uitgegraven worden? Dan kan ik beter inschatten of de boom het goed doet of niet (nu is hij nog geen volledig jaar geplant, bijna 1 jaar nu).
Groetjes

Vriendelijke groeten

Caroline
maandag 19 april 2021 - 12:23
WiPe

WiPe

De wortelhals is de plek waar de wortels beginnen. Kijk eerst eens hoe die diet exact zit en bepaalde oplossing aan d ehand van wat je vindt en niet andersom
maandag 19 april 2021 - 12:57
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Beste WiPe
ja idd, eerst kijken waar hij zit ...
Hierbij een foto van de voet van de 2 bomen.
Ik als ik heel goed kijk toch precies een soort heel licht scheefgaande verdikking van enkele mm aan de onderkant van de stam die nog net bovengronds zit ... is dat de wortelhals?

mag er mulch rond de stam (kokosnoot), of zorgt dit ervoor dat de wortelhals onder te staan komt (met koko's) wat ook mogelijk niet ok is?

De 1e foto : boom 1
de 2e en 3e foto : boom 2

groetjes en heel erg bedankt.

Struiken & Bomen

maandag 19 april 2021 - 14:08
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

boom 2

Struiken & Bomen

maandag 19 april 2021 - 14:08
Caroline Van denstorme
maandag 19 april 2021 - 14:08
dries944

Dries944

De aarde weghalen tot je de wortelhals tegenkomt en dan kan je dit opvullen met een mulch. Mulch is luchtig dus das geen probleem voor de boom. De boomspiegel mag wel wat groter lijkt me.
maandag 19 april 2021 - 21:56
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Beste Dries
Dankjewel voor het advies! dat spaart me heel wat werk. dan moet ik de boom niet uitgraven en hoger zetten, oef zeg
Waarom is een grotere boomspiegel eigenlijk nodig, dat weet ik niet (ik ben pas vorig jaar met aanleggen tuin begonnen en weet nl. nog hééél veel niet )

Wat is goede mulch? Koko's?


Groetjes Caroline
dinsdag 20 april 2021 - 07:46
WiPe

WiPe

Kokos, houtsnippers, schors, allemaal goed. Maak eerst de wortelhals vrij en kijk hoe die die zit. Me mulch moet je niet overdrijven. Teveel is echt niet goed; 5 à 10cm is ideaal.
dinsdag 20 april 2021 - 09:43
dries944

Dries944

Bij een grotere boomspiegel heeft de boom minder concurentie met het gras om water en voedingsstoffen aangezien de boom er maar recent staat. En het is ook gemakkelijker om het gras af te rijden zonder tegen de steunpalen te botsen.
Compost is ook een optie als mulch.
dinsdag 20 april 2021 - 22:14
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Hallo WiPe
Dank je wel voor de nuttige info
Ik ga hiermee aan de slag en ga de boomspiegel wat ruimer maken, de wortelhals vrijmaken en dan mulch errond doen.
Vriendelijke groeten

Caroline
zaterdag 24 april 2021 - 16:25
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Hallo Dries
Dankjewel voor de info, heeft me veel geholpen!
Nu begrijp ik het waarom grotere boomspiegel nuttig is.
Ik zou inderdaad graag compost er rond doen, maar ik heb zo nog geen composthoop, alleen verzamelde takjes, blaadjes, van tijdens de voorjaaropruim in een grote ronde plantenbak gestopt met onderaan gaten in. Kan dat ook dienen als compost (er zit bv salietakjes, rhododendontakjes, lavendeltakjes enz enz in). Wat als er onkruid bij in gedaan is (weet ik niet meer).
Is pas van een maand geleden, ik vermoed dat dat nog niet genoeg vergaan is?

Voorlopig zal ik maar verder mijn zak koko's in een laagje van 5 cm gebruiken, zeker.

Groetjes.

Caroline
zaterdag 24 april 2021 - 16:31
dries944

Dries944

Je zou dat mss kunnen gebruiken als mulch maar is mss nie zo mooi. Koko's is ook goed.
zaterdag 24 april 2021 - 23:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon