menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse sierkers

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Pjobse

Onze sierkers heeft een aantal dode uiteinden van de takken. Moeten we hier iets mee doen, snoeien of juist niet? Hij staat er ook een beetje zielig bij, is vorig jaar in de zomer geplant.

Struiken & Bomen

zondag 18 april 2021 - 14:04
Tuinprins

Tuinprins

Zeer waarschijnlijk Monilia (tak- en bloesemsterfte). Japanse sierkersen zijn hier de laatste jaren tamelijk gevoelig voor. De ziekte wordt veroorzaakt door een schimmel (op microscopisch niveau, heeft niets met schimmelpluis o.i.d. te maken). Het beste de takken die niet meer uitlopen (nieuw blad krijgen) terugsnoeien tot in het gezonde hout. Hierbij de snoeischaar zeer regelmatig ontsmetten met spiritus of alcohol.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 april 2021 - 18:19
Pjobse

Pjobse

Bedankt voor de tips, gaan we doen. Als het dan deze zomer niet echt wat wordt is de conclusie dan, dat ik beter een andere boom neer kan zetten? Vanaf de aanplant wil hij al niet echt aanslaan namelijk.
zondag 18 april 2021 - 19:41
deHaan

DeHaan

Hoe diep zitten de bovenste wortels?
zondag 18 april 2021 - 21:02
Pjobse

Pjobse

Geen idee, hij is door de kweker geplant met kluit.
Zie foto, zo stond hij erbij bij de aanplant.

Struiken & Bomen

zondag 18 april 2021 - 21:11
Tuinprins

Tuinprins

Het beeld op de eerste foto is karakteristiek voor Monilia. Ik ken al hoveniers die geen sierkersen meer aanplanten vanwege Monilia. Ook de eetkers is de laatste jaren redelijk gevoelig voor Monilia. Mocht je de boom willen vervangen dan door iets dat in ieder geval niet vatbaar is voor Monilia.

Gegroet, de tuinprins
maandag 19 april 2021 - 07:28
Pjobse

Pjobse

Beste tuinprins,
Bedankt voor de info ik twijfel absoluut niet aan de conclusie, mocht ik voor een andere boom gaan vraag ik graag nog advies, maar we geven de boom dit seizoen nog een kans.
maandag 19 april 2021 - 16:27
WiPe

WiPe

Monnoliose is niet de enige mogelijke oorzaak van topsterfte. Naar mijn idee is de diagnose dus wat voorbarig. Eerst al de rest controleren en afwachten wat de boom dit jaar doet.
dinsdag 20 april 2021 - 09:45
Pjobse

Pjobse

Ik heb al jullie advies opgevolgd en tijdens de aanplant van onze lijsterbes heeft de kweker de sierkers gesnoeid. Daarom even een update, hij had nog voldoende knoppen en loopt nu weer uit.

Struiken & Bomen

zondag 16 mei 2021 - 10:20
WiPe

WiPe

Je kan de boom beter wat lager vastmaken. Als de boom lichtjes beweegt op de wind, komt die sneller vast te staan.
zaterdag 22 mei 2021 - 11:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon