menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurier is ziek

BoWest

BoWest

Mijn Portugese laurier heeft sinds vorig jaar deze bruine vlekken met wat gaatjes en scheuren. Ik dacht eerst aan vraat, maar de heg 2 meter verder is geheel gezond.
Hij is dit jaar wel uitgelopen, maar blijft onder kaal. Ik dacht eraan alle zieke bladeren te verwijderen. Ik denk dat het een schimmel is. Of hebben jullie andere ideeën? Dank!

Struiken & Bomen

zondag 18 april 2021 - 08:16
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er voor mij inderdaad uit als een of andere schimmelziekte. Kan een bladvlekkenziekte zijn of een of andere vorm van Pseudomonas.

Voor de particuliere tuinier zijn hier geen echt goed werkende middelen voor beschikbaar. Eventueel spuiten met een antischimmel middel op basis van zwavel. Ik zou de bladeren met bruine vlekken in ieder geval verwijderen

Belangrijk: als je de planten water geeft dan onder aan de voet van de plant en de bladeren zoveel mogelijk ontzien. Ook altijd 's morgens water geven en niet 's avonds. Schimmelsporen hebben vocht nodig om zich te verspreiden. Door met een sproeier het blad nat te maken draag je bij aan het verspreiden van de schimmelsporen. Als je 's avonds water geeft heb je kans dat het blad nat de nacht in gaat en creëer je goede omstandigheden voor de schimmel om te groeien en zich te verspreiden. De 'bladnatperiode' moet zo kort mogelijk zijn dus daarom bij voorkeur 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 april 2021 - 13:21
BoWest

BoWest

Dank u!!
maandag 19 april 2021 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon