Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/70028/groei-ligusterhaag

menu
Tuinadvies
0

Groei ligusterhaag

Ga naar meest recente reactie

Cgua

Dag iedereen,

Ik zou graag een ligusterhaag planten. Ik zou deze aankopen in een pot met een hoogte van 40-60cm.

Hoelang zou het duren tegen wanneer ik een volgroeide hoge haag heb? Met een hoogte van 2m

Alvast bedankt voor de reactie

woensdag 7 april 2021 - 19:54

Tuinprins

Volgroeid wordt de bekende liguster 5 tot 7 meter hoog ...

Groeisnelheid is afhankelijk van standplaats, grondsoort en verzorging. Zit je op schrale zandgrond dan groeit liguster minder hard dan op kleigrond of humusrijke zandgrond.

Bovendien zit je bij hagen met het snoeiregime. Als je een dichte haag wil zul je de eerste jaren moeten terugsnoeien. Hier op het forum komen met enige regelmaat voorbeelden voorbij van ligusterhagen die niet goed dicht zijn gegroeid omdat de planter ze niet of onvoldoende heeft teruggesnoeid. Bij veel planten wordt er nog steeds op lengte verkocht. Dat ligusterhaagplanten 40 tot 60 cm zijn, zegt mij niet zoveel. Ik wel weten of ze van onderen goed vertakt zijn. Als ligusterhaagplanten van 40-60 cm matig of niet vertakt zijn dan dan moet je ze met de helft terug knippen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 7 april 2021 - 20:52

Pjobse

Even aanhakend op deze vraag, is de vertakking van deze liguster voldoende?
En wanneer is de beste periode om te snoeien?

zondag 18 april 2021 - 14:29

DeHaan

Nu, zeker de helft eraf.
zondag 18 april 2021 - 21:01

Pjobse

Hij is pas een maand geleden geplant, evengoed flink snoeien?

zondag 18 april 2021 - 21:08

DeHaan

Ja, kan rustig.
zondag 18 april 2021 - 21:09

Tekst aangepast

Pjobse

Bedankt voor de ervaring
zondag 18 april 2021 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken