menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke soort boom en hoe te handelen?

Ga naar meest recente reactie

aapieh

Tekst aangepast

Aapieh

Hallo allemaal,

2,5 jaar geleden hebben we een woning gekocht. Als leek hebben we op advies van een bekende de boom volledig kaal gesnoeid (au). De eerste zomer was een drama, weinig bladeren en als er bladeren kwamen, was het veel bruin in plaats van groen.

Afgelopen zomer ging het gelukkig een stuk beter. Redelijk wat blaadjes en al een stuk groener dan het jaar ervoor, maar nog niet zoals vanouds.

Er is sinds die eerste behandeling zo'n 2 jaar geleden ook niks meer mee gebeurd, waardoor de boom zowel in de breedte als in de hoogte flink is gegroeid. We zouden deze graag weer als vanouds krijgen.

Mijn vraag: wat voor boom is het? En hoe deze juist te behandelen?

Foto's (toen we het kochten) en de huidige situatie:
Voor:
https://ibb.co/wgtS9S1

Na:
https://ibb.co/YZGnRBc
https://ibb.co/f1ZvFP3

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

donderdag 4 maart 2021 - 11:42
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Is dat niet gewoon beuk? groeit normaal wel terug als er geen schorsbrand is door het te hard snoeien, ik zie er eigenlijk niets verkeerd aan? Misschien wat organische meststof geven om hem te laten recupereren.
donderdag 4 maart 2021 - 15:38
Tuinprins

Tuinprins

Om welke boom/bomen gaat het? Die links op de foto (lijkt mij bolcatalpa) of die 2 leibomen die een haag op poten vormen?
donderdag 4 maart 2021 - 17:35
PeterC

PeterC

Beuk, inderdaad.
En die steunpaaltjes mag je gerust verwijderen. Ze zullen niet omvallen.
donderdag 4 maart 2021 - 17:37
aapieh

Aapieh

@tuinprins: Het gaat inderdaad om die 2 boompjes naast elkaar.

Bedankt voor jullie reacties! Kunnen jullie aangeven of ik de boom al in vorm moet knippen (zeker aan de bovenkant, hij wordt wel heel hoog zo)? Of raden jullie aan te wachten tot juni voor een grote snoeibeurt?
vrijdag 5 maart 2021 - 09:52
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Nu is perfect, dan kan hij binnenkort uitlopen. Ik heb m'n haag ook gesnoeid vorige week. Gewoon mooi in vorm zetten.
vrijdag 5 maart 2021 - 12:25
deHaan

DeHaan

Kan je een foto van dichterbij plaatsen?
Van een tak met wat knoppen is ook heel fijn.
vrijdag 5 maart 2021 - 17:00
Tuinprins

Tuinprins

hij wordt wel heel hoog zo


Haha, hoog is 15-20 meter ...

We weten nog steeds niet wat voor leibomen dat precies zijn. zijn. Kan beuk zijn maar ook iets anders aangezien het geen detailfoto is (aan kale takken + knoppen kun je vaak ook al zien waar we mee van doen hebben).

Als het beuk is: snoeien in juni en eventueel in de herfst wat bijknippen. Wil je echt de hoogte van de haag op poten terug brengen dan snoei je aan het begin/midden van de winter, persoonlijk vind ik het nu daarvoor te laat. Beuk is gevoelig voor verbranding van de schors. Bij snoeien krijg je bovenop een gedeelte met weinig blad. Als je daar in mei/juni/juli/augustus de brandende zon op krijgt dan kan dat leiden tot verbranding van de schors.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 6 maart 2021 - 07:07
WiPe

WiPe

Dat zijn beuken. Je snoeit die best niet kaal. Gewoon scheren als een haag. Juni en najaar is ideaal om die bij te scheren.
zaterdag 6 maart 2021 - 07:41
aapieh

Aapieh

Hierbij een foto.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen. Ik weet even genoeg.

Struiken & Bomen

zaterdag 6 maart 2021 - 14:30
aapieh

Aapieh

Foto

Struiken & Bomen

zaterdag 6 maart 2021 - 14:30
Tuinprins

Tuinprins

100 % beuk = Fagus sylvatica.
zondag 7 maart 2021 - 07:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon