menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rij struiken in plaats van haag?

Ga naar meest recente reactie

areslagae

Areslagae

Beste forumleden,

Wij zouden graag een rij struiken aanplanten als erfafscheiding.

Met "rij struiken" bedoelen we een soort kruising tussen enerzijds aparte struiken en anderzijds een traditionele haag. Dus een soort haag, maar dan wat wilder, bv. met uitstekende takken in plaats van strak gesnoeid, met individueel te onderscheiden planten in plaats van planten die een strak geheel vormen, wat luchtiger in plaats van 100% ondoorzichtig, ...

De border waar deze rij struiken zou komen is op de nauwste plaats 2 meter breed (langs de ene kant afsluiting in draad, langs de andere andere kant gazon), momenteel bedekt met fijne schors, en ligt in de zon. Ik kan niet inschatten om welke grond het gaat (die lijkt eerder wat nat in de winter). De lengte van de border is ongeveer 30 meter.

De planten die we graag zien zijn de onderstaande.
- Ilex meserveae "Blue Prince” (blauwe hulst)
- Osmanthus burkwoodii of heterophyllus (schijnhulst)
- Quercus ilex (steeneik) in struikvorm
- Photinia fraseri (glansmispel) "red robin”
- Prunus laurocerasus “caucasica” (laurierkers)
- Viburnum tinus "Eve Price”
Deze zouden allemaal winterhard en wintergroen zijn. We zien graag de donkergroene kleuren (bv. Osmanthus) in plaats van de geelgroene. De steeneik vinden we ook mooi, en ook de glansmispel (maar die ziet er overwegend groen uit en niet overwegend rood zoals op vele foto's)

Prunus laurocerasus “caucasica” (laurierkers) zou nogal snel groeien en laten we misschien beter links liggen. Viburnum tinus wordt in de buurt zeer groot. Photinia fraseri (glansmispel) "red robin” ziet er in de buurt soms zeer mooi uit maar soms ook "afgeleefd" en bruinachig.

Van Osmanthus burkwoodii of heterophyllus (schijnhulst), Ilex meserveae "Blue Prince” (blauwe hulst) en Quercus ilex (steeneik) in struikvorm staan in de buurt geen grotere exemplaren.

In de kwekerij hebben we enkele potten met Photinia fraseri (glansmispel) "red robin” en Quercus ilex (steeneik) in struikvorm van ongeveer 1,50 meter hoog op 1 meter van elkaar gezet en dat ziet er niet slecht uit. Er is uiteraard wat plaats tussen maar we gaan ervan uit dat de planten dan wat meer in de breedte gaan groeien.

Ons idee zou zijn om te starten met wat grotere planten (bv. 1,25 a 1,75 meter) en om die wat verder van elkaar te zetten (bv. 1 meter of zelfs nog iets verder). We kunnen die ook op 1 meter van de afsluiting plaatsen (en indien echt nodig misschien nog een beetje verder).

We weten niet veel af van de aanleg van hagen en struiken dus suggesties, opmerkingen, bedenkingen, ... zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt voor jullie input.




zaterdag 27 februari 2021 - 21:08
LT

LT

Misschien ook mogelijk
Natuurhaag
Veldesdoorn (Acer campestre)
Liguster (Ligustrum ovalifolium)
Krentenboompje (Amelanchier lamarckii)
Meidoorn (Crataegus)
Gele kornoelje (Cornus mas)
Egelantier of wilde roos (Rosa rubiginosa)
zaterdag 27 februari 2021 - 23:20
Tuinprins

Tuinprins

Je wilt het wat luchtiger houden maar je kiest voor wintergroene struiken die op termijn dicht groeien ... Hoe hoog mag het eigenlijk allemaal worden?

Bedenkingen / overwegingen bij een aantal soorten:

- Quercus ilex
Als je 'open' (onbeschut) woont in het buitengebied (i.t.t. bebouwde omgeving) is deze soort geen aanrader. Dit soort planten wordt meestal in Italië gekweekt en dan naar hier gehaald of worden bij ons in een kas opgekweekt. Hebben soms aanpassingsproblemen in een echte tuin. Ken leivormen van Quercus ilex die de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid zijn. Struikvorm kan anders zijn maar gezien het feit dat hier vaak grof geld voor wordt gevraagd wel iets om in het achterhoofd te houden.

- Photinia 'Red Robin'
In deze soort zit de laatste jaren een bladvlekkenziekte (Entomosporium mespili). De exemplaren die jij hebt gezien die er niet zo mooi uitzagen zullen waarschijnlijk deze ziekte onder de leden hebben. Het blad krijgt paars-rode tot bruin-rode vlekken die zich geleidelijk over het blad uitbreiden. Bij een sterke aantasting leidt het tot bladval. Op kwekerijen wordt bij Photinia zeer regelmatig gespoten met een heel arsenaal aan schimmelbestrijdingsmiddelen die voor de particuliere consument niet beschikbaar zijn.

- Viburnum tinus 'Eve Price'
Deze sneeuwbalsoort is niet volledig winterhard. Op een open, onbeschutte standplaats kan bij stevige vorst bladschade optreden en takken invriezen.
Wil je een soort die minder hard groeit en uiteindelijk ook minder hoog wordt kies dan Viburnum tinus 'Gwenllian'.

-Ilex meservae 'Blue Prince'
Dit is een mannelijke soort, wil je bessen krijgen dan zul je vrouwelijke soorten (bijv. 'Blue Princess') moeten aanplanten in combinatie met mannelijke bestuivers.
Hulst die wordt gekweekt in de volle grond kan na het omplanten soms problemen hebben met de hergroei (op dit forum komen ieder jaar wel een paar gevallen voorbij). Doorgaans is het zo dat hoe groter de planten, hoe meer problemen met de hergroei. Beter kies je voor planten die wat kleiner zijn of voor planten die ook echt in een pot zijn gekweekt (i.t.t. 'potgedrukt' d.w.z. planten die in de volle grond zijn gekweekt maar voor de verkoop in een pot zijn gezet).


Het lijkt wel of je bang bent voor bladverliezende struiken. Bladverliezend betekent inderdaad dat je in het najaar/begin winter het blad van het gazon moet halen maar wat werk komt nu eenmaal bij een tuin kijken. Hark het blad tussen de struiken dat onderdrukt het onkruid en zorgt ervoor dat de grond in de zomer minder snel uitdroogt.

Een hele strook van wintergroene struiken kan soms wat somber en saai over komen (zeker op bewolkte dagen in de winter). Kies voor een mix van bladhoudend/bladverliezend. De keuze uit goed winterharde bladverliezende struiken is een stuk groter dan goed winterharde bladhoudende struiken. Denk bijvoorbeeld aan pluimhortensia, Weigela, Clethra, Cornus soorten met gekleurde takken in de winter, krentenstruik, roodbladige vlier, wat hoger wordende Spirea soorten, Viburnum plicatum soorten etc.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 februari 2021 - 08:19
areslagae

Areslagae

Beste tuinprins,

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

We zijn zeker bereid om een aantal aspecten te heroverwegen. Zoals ik al aangaf zijn we niet echt onderlegd in deze materie. Ik heb niet de indruk dat we momenteel geinformeerd een keuze kunnen maken. Vandaar ook mijn post in dit forum.

Wat nog ontbrak in mijn eerste post:
- gewenste finale hoogte: idealiter tussen 1,5 en 2 meter
- wintergroen: bij voorkeur, maar als dit te beperkend is dan moet dit eigenlijk niet perse, dit was eerder ingegeven door privacy dan door bladval, aangezien de noodzaak aan privacy iets groter is in de zomer dan in de winter hoeft dit niet perse
- volledige dichtgroei op termijn: idealiter eerder individuele struiken die wat door elkaar gaan dan een echte volledige dichtgroei
- beschutting: gedeeltelijk beschut (geen platteland, eerder open residentieel)
- onderhoud: liefst eerder beperkt geziem 30 meter (geen snelgroeiende soorten, geen soorten die veel bijkomende watergift vereisten)

Wat verder belangrijk blijft:
- de scheiding bestaat uit een draadafsluiting van 2 meter hoog, eerder weinig begroeid bij de buren (verschillende buren deels onbegroeid, deels jonge beukenhaag)
- we zouden graag aanplanten op 1 meter van de scheiding (veel verder zal moeilijk zijn)
- we moeten vanop ons terrein snoeien
- de border ligt op het zuiden met geen tot weinig schaduw
- ik ken niets van soorten grond (ruime omgeving Gent) maar heb de indruk dat het eerder natte grond is, vooral in de winter

Moest je concrete aanbevelingen hebben op basis van deze bijkomende info (soort(en), plantafstand, aankoopgrootte) dan is dit zeer geapprecieerd.
zondag 28 februari 2021 - 10:17
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik vraag mij af hoe je een 'natuurlijk' haag kunt planten die maar 1.5 a 2m wordt zonder snoeien. zo'n hulst wordt los 6-8m hoog en gemakkelijk 4m breed. De meidoorn die hier werd aangeraden wordt ook zeker 6m hoog zonder snoeien, etc. Zelfs die schijnhulst wordt 3m en erg breed.

Je wil ook een haag die relatief 'toe' is na aanplant, maar na 5-10 jaar zullen de sterke groeiers de zwakkere overnemen en ook de hoogte zal 'grillig' zijn. Snoeien zal toch nodig zijn.

Waarom niet 1 soort maar verschillende varianten? Met die breedte zou een klassieke rhododendron haag ook wel mooi zijn, verschillende kleuren bloemen door elkaar, en af en toe eens afscheren op 2m. Of een rij botanische rozen, supersterk, mooie bloemen, vruchten, en vormt ook een ondoordringbare haag. Kan ook stevig gesnoeid worden om dan weer 'natuurlijk' terug te lopen.

Of 2 soorten struiken die je sterk kan (en moet) snoeien maar goed terug groeien, zoals cornus sanguinea met ook mooie takken in de winter (blijft ook laag) en bvb een forsythia met de bloei in het voorjaar?
donderdag 4 maart 2021 - 15:53
leerling

Leerling

Op https://www.geopunt.be/ kan je je bodemtype terugvinden.
Ga naar 'Kaart', vul je adres in, en kies in de kolom links dan 'Natuur en milieu' > 'Bodem' > 'Bodemkaart: bodemtypes'.

Tenzij je planten in container gaat kopen (= meestal prijziger), is het plantseizoen eigenllijk al voorbij.
In het najaar organiseren heel wat gemeentes (ook in het Gentse) samen met Natuurpunt haagplantacties. Daarbij worden planten verkocht die het in die streek goed doen en die zoveel mogelijk bij lokale telers worden aangekocht. De prijzen zijn heel budgetvriendelijk. En nee, je hoeft geen lid te zijn/worden van Natuurpunt.
Meestal worden die acties aangekondigd in het gemeenteblad, maar je kan op voorhand al eens informeren bij de lokale afdeling.
En uiteraard kan je nog altijd aanvullen met andere planten.

Een bedenking bij Osmanthus burkwoodii. We hebben 2 struiken die op een 3m van elkaar staan. Ze beginnen nu in bloei te komen. Bijen en hommels gaan straks weer blij zijn.
Ik vind de bloemen lekker ruiken, maar als ik er vlakbij aan het tuinieren ben, is de geur voor mij te intens.
Als je meer dan 1 plant wil, zou ik ze ruim uit elkaars buurt zetten.
zaterdag 13 maart 2021 - 23:23
areslagae

Tekst aangepast

Areslagae

Bedankt voor de input allemaal.

Ons bodemtype zou volgens Geopunt "Sdc" zijn (matig natte lemige zandgronden met verbrokkeld textuur B horizont (1, 2, 3, 5)) (zie onder voor volledige beschrijving).

Ik heb ondertussen ook gevraagd of er bij Natuurpunt Boven-Schelde nog haagplantacties zijn.

Ik heb ook een foto gevonden die wat beter illustreert wat we juist bedoelen met een informele rij struiken in plaats van een formele haag. Op de foto staan Ilex meservae 'Blue Prince' struiken van hoogte 2 m en diameter 1 m. Op de foto zijn meerdere rijen zichtbaar (kwekerij), maar wij beogen iets dergelijks met een enkele rij en de struiken wat dichter bij elkaar.

De voorkeur gaat toch uit naar iets wintergroen. Vooral bij mijn vrouw sinds iemand met een cornushaag ons vertelde dat je "de helft van het jaar door takken kijk" (weliswaar mooi gekleurde).

Wat we momenteel overwegen is om Ilex meservae 'Blue Prince' planten van 100/125 (kluit) op een afstand van 1 m van elkaar te plaatsen.

Daar naast blijven we Osmanthus burkwoodii graag zien (we hebben er in de voortuin maar klein) en ook Osmanthus heterophyllus, maar ik vind precies niet echt foto's van Osmanthus die zich tot een struik zoals in de foto in bijlage ontwikkelt.

Bij de kwekerij waar we af en toe gaan raden ze aan om in dit geval te planten op 1 m van elkaar, maar zowat al de anderen waarmee we spreken zou veel dichter planten (maar mogelijks met een haag eerder dan struiken in het achterhoofd).

Een tuinman die we hebben laten komen raadt terug Quercus ilex aan, maar mogelijks is dit eerder ingegeven door verkrijgbaarheid.

Serie Sdc
matig natte lemige zandgronden met verbrokkeld textuur B horizont (1, 2, 3, 5)

Deze matig natte grijsbruine Podzolachtige bodems en Prepodzolen hebben een grijsbruin tot donker grijsbruine bouwvoor, onder akkerland ongeveer 25 cm dik, tenzij anders aangegeven. De Ap rust meestal op een bruinachtige overgangshorizont. De verbrokkelde textuur B begint meestal op 60-80 cm, hij is sterk aangetast. In het Prepodzol stadium houdt deze horizont ijzerconcreties in. Roestverschijnselen beginnen tussen 40 en 60 cm. De bodems zijn voldoende vochtig in de zomer, iets te nat in de winter vooral de substraatseries. Deze serie vertegenwoordigt goede zandgronden geschikt voor alle zomerteelten ook voor weide. Naast weide wordt er thans ook veel maïs verbouwd. Geschikt voor ruwe groenteteelt.

zondag 14 maart 2021 - 10:38
PeterC

PeterC

Op https://www.geopunt.be/ kan je je bodemtype terugvinden. Ga naar 'Kaart', vul je adres in, en kies in de kolom links dan 'Natuur en milieu' > 'Bodem' > 'Bodemkaart: bodemtypes'.

Ik heb dat voor onze bodem hier bekeken. Bodemtype X, en dat staat blijkbaar voor duin.
zondag 14 maart 2021 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon