menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Diktegroei stam stimuleren bomen

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Heb hier een zaailing en stek staan van kornoelje en kers maar ze groeien vooral in de lengte met een lange zwiepige stam die zeker niet stabiel staat bij wind.
Hoe kan men ervoor zorgen dat de stam sneller dik wordt zodat hij stabieler staat?
Lijkt mij ook afhankelijk van het soort boom want heb hier een zaailing van een walnoot in pot staan waarvan de stam bijna drie keer zo dik is als de prunus en kornoelje en hij is maar 25 cm hoog.
De wimperlinde die hier staat in volle grond lijkt ook dit verschijnsel te vertonen.

Struiken & Bomen

zaterdag 9 januari 2021 - 13:02
LT

LT

Gevonden op int...
Alhoewel het nodig is om een boom vast te zetten bij de aanplant (of eigenlijk verplanting), is het zo dat bomen die minder goed vastgezet worden, de neiging hebben een beter ontwikkeld wortelsysteem en ook een betere stamontwikkeling te hebben. Als je beweegruimte toelaat zal dit bijdragen tot een betere groei van de wortels en de stam. Het ergste gevolg van het aanbrengen van een steun met boomband (die meestal te smal en te dun is) is dat de stam beschadigd raakt door de draden en de verbindingen waarmee je de boom gaat stutten. Het bindmateriaal moet zeker na een jaar of twee verwijderd worden om te vermijden dat het de boom ringvormig gaat afsnoeren (het zogenaamde ‘girdling’) of, in erge gevallen, ontschorsen.
zaterdag 9 januari 2021 - 13:30
Henk-Willem

Henk-Willem

Het lijkt mij dat de potten te klein aan het worden zijn, zo kunnen de bomen toch geen stabiel wortelgestel ontwikkelen? Waarom niet in de volle grond planten?
zaterdag 9 januari 2021 - 15:16
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Ik wil ze eerst wa opkweken zodat ze wat sterker zijn om in de volle grond te planten. Ik heb al bomen online gekocht in potten maat 8/10 waarvan de potten iets groter waren dan de grootste op de foto. Hoe doen die kwekers da dan? De planten opjagen met meststoffen?
zaterdag 9 januari 2021 - 15:25
Patrikc

Patrikc

Ik wil ze eerst wa opkweken zodat ze wat sterker zijn om in de volle grond te planten


Dat heeft weinig zin, ze worden veel sneller sterker in vollegrond.

Op een kwekerij worden ze verwend met meststof en water.
zaterdag 9 januari 2021 - 21:53
Tuinprins

Tuinprins

Dit zie je regelmatig bij bomen / zaailingen die in pot worden gekweekt. Dit geldt niet voor iedere boomsoort maar bekende gevallen zijn berk, eik, prunus, wilg, els, malus, pyrus, amelanchier etc. Waarschijnlijk is de goede verzorging (m.n. op gezette tijden water) er de oorzaak van.

Uitplanten in de volle grond is het devies. Bij bomen in de volle grond krijg je beter diktegroei dan in pot. Bomen die in pot worden verkocht worden tegenwoordig vaak eerst in de volle grond gezet zodat ze een dikkere stam krijgen. Na 2 tot 3 jaar worden ze dan in een pot gezet en na 1 of 2 jaar verkocht. Bij uitplanten in de volle grond wordt een spil (jonge boom) teruggesnoeid en heel vaak wordt er een nieuwe 'kop' ingezet. Hiervoor moet de spil wel wat lengte hebben want bij de meeste boomsoorten is dat nog een aantal jaren te zien (groeit er doorgaans op termijn uit). De nieuwe kop moet daarom zeker ruim boven ooghoogte zitten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 januari 2021 - 08:24
WiPe

WiPe

Als je die in de volle grond zet, zullen die in eerste instantie een grotere kluit en een dikkere stam vormen.
Sterk bemesten gaat planten weliswaar harder doen groeien, ze hebben dan o een veel kleinere kluit. ZAls je ze dan ook nog eens vast zet met een stok, gaan ze nauwelijks in de dikte groeien.
zondag 10 januari 2021 - 18:50
dries944

Dries944

Ok merci voor de reacties. In volle grond zetten,de boom toppen op het geschikte moment en op kniehoogte vastbinden is dus het beste. Ik denk ook nie teveel (op)snoeien zodat meer bladmassa meer wortelmassa bevordert.
zondag 10 januari 2021 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon