menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Kroonschuwheid

Ga naar meest recente reactie

Louisa S
zondag 3 januari 2021 - 19:45
Pouketie01
zondag 3 januari 2021 - 19:49
Dany

Dany

Interessant artikel
zondag 3 januari 2021 - 19:50
LT
zondag 3 januari 2021 - 20:26
Roeli

Roeli

Kroonschuwheid. Nee, ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb het artikel even opgeslagen. Bedankt, Dries.
maandag 4 januari 2021 - 09:56
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik vraag me af of er ergens ter wereld iemand niet kan stoppen met lachen omdat zijn verzinsel heel de wereld rond gaat...

Het gebladerte van bomen zou stoppen met groeien wanneer het dreigt in contact te komen met bladeren van andere bomen, terwijl op de foto die ook hier getoond wordt het fenomeen zich lijkt voor te doen tussen de verschillende takken van één en dezelfde boom, wetenschappelijk helemaal niet correct wat mij betreft.
Photoshop of deepfake, met een mooi verhaaltje ?
maandag 4 januari 2021 - 20:04
c j de k

C j de k

Bomen zijn tot veel meer in staat dan je beseft Patrikc, een boom in mijn voortuin vraagt mij altijd hoe het met me gaat
dinsdag 5 januari 2021 - 18:59
LT

LT

Ja Kees, daar begint het mee
dinsdag 5 januari 2021 - 19:32
WiPe

WiPe

Het valt me op dat die afstand altijd zo perfect zijn; In werkelijkheid is een boomkruin driedimensionaal. Als het met andere woorden bestaat, dan is het zo dat de onderste takken het zicht op de bovenste belemmeren. Of met andere woorden: in de praktijk kan je dat niet zien.

Aan de andere kant is het een feit dat wanneer licht door blad valt, een deel van het licht opgenomen wordt waardoor dat veranderd. Planten kunnen met behulp van eiwitten in het blad waarnemen dat dat licht veranderd is en zullen daar niet meer naartoe groeien. In die zin bestaat er dus iets als kroonschuwheid. Je moet dat alleen niet overdrijven. Ik heb al vaker gezien hoe een tak van de ene boom dwars door een andere boom doorheen groeit. Ik betwijfel ook dat die afstand effectief zo groot is als op die foto gesuggereerd wordt.

Naar mijn idee is het vooral veel drukte om niks.
woensdag 6 januari 2021 - 10:08
LT

LT

10 cm afstand ipv 150....
woensdag 6 januari 2021 - 10:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon