menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten/bomen kleigron

Ga naar meest recente reactie

AD_Kor

AD_Kor

Hallo,

wij hebben in juli onze tuin aangelegd van onze woning. Wij hebben hier goede kleigrond zitten die in de zomer zeer droog kan zijn en in de winter heerlijk drassig. De eerste zomer hebben we goed overleefd en ons gazon deed het er goed op. Onze blauwe spirea, portugese laurier en moestuin deden het zeer goed. Af en toe wat bijwateren maar dat is logisch.

Nu hebben wij op het einde van onze tuin een tuinhuis met pergola. Aansluitend op dat terras hebben we ons gazon. Omdat onze grond echt drassig is en bij regen het water eigenlijk op ons terras blijft lopen omdat de grond lekker nat blijft dacht ik eraan om met een soort border te werken met planten of kleine boompjes in. Zelf dacht ik aan een wilg omdat die toch wel wat water zuigt maar dan vrees ik natuurlijk voor de poederdroge zomers ...

Wat raden jullie aan? Kortom: natte winter = drassig, droge zomer : kurkdroog. Het zou dus een plant moeten zijn die zuipt in de winter en amper zuipt in de zomer .
donderdag 24 december 2020 - 06:58
WiPe

WiPe

os die grond opgehoogd? Het zou zomaar kunnen dat er een harde laag in de bodem zit waardoor het water ind e winter niet weg kan en er in de zomer geen capillaire opstijging is.

zaterdag 26 december 2020 - 01:13
AD_Kor

AD_Kor

De grond eronder hebben we omgespit en opgevuld met 20cm verse aarde.
zaterdag 26 december 2020 - 15:17
Roeli

Roeli

Hier op de vette zeeklei doen wilgen het heel goed.
zondag 27 december 2020 - 16:07
deHaan

DeHaan

Hoe diep heb je gespit en wat voor grond heb je opgebracht?
zondag 27 december 2020 - 16:37
KleineTuinen.nl

KleineTuinen.nl

Kleigrond kan nog een hele uitdaging zijn, zeker om de grond te bewerken. Toch is het hele goede grond voor veel planten.
Als de grond niet al te nat is in de winter is de keuze helemaal groot.

Wellicht heb je nog wat aan de lijst die wij al eens opstelden?
91 Planten voor kleigrond
zondag 27 december 2020 - 22:26
AD_Kor

AD_Kor

Bedankt voor de feedback. We hebben de grond omgespit met een kraan dus redelijk goed. Misschien heeft de kraan dan ook weer bepaalde zaken dicht laten slibben. Ik vermoed dat we met tijd wat kleinere wilgjes zullen zetten zoals de salix caprea kilmarnock die er übercute uitzien. En hopen dat die ook wat opzuigen ... terug naar 0 en herbeginnen is financieel nogal duur.
zaterdag 2 januari 2021 - 21:45
KleineTuinen.nl

KleineTuinen.nl

Aanpassen aan de bestaande omstandigheden is altijd beter dan de omstandigheden proberen te veranderen, zeker op grotere schaal. Gelukkig is er genoeg mogelijk met kleigrond. Het is vooral wat zwaarder werken, zeker als je gaat spitten!
dinsdag 5 januari 2021 - 10:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon