menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Meerstammige boom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

De tuin krijgt steeds meer en meer vorm, er staan reeds heel wat bomen in. Nu had ik graag, wat dichter bij het terras een eye-catcher gehad. Een meerstammige boom spreekt me wel aan. De boom zou wat moeten "passen" bij de prairiebeplanting die er ook zou komen. Welke soort zouden jullie hiervoor aanraden? De boom zou in de zon komen te staan, wat vochtigere leemgrond.

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zondag 20 december 2020 - 10:50
WiPe

WiPe

Stewartia pseudocamellia
zondag 20 december 2020 - 20:53
Roeliee

Roeliee

Hey wipe,

Bedankt voor de input. Ik lees echter dat deze in de winter afgedekt moeten worden en op een beschutte plek dient te staan. Klopt dit? Hij zou namelijk in een vrij open stuk van de tuin komen te staan. Het kan hier hard waaien omdat er velden rondom de tuin liggen...

Groetjes
Roeliee
dinsdag 22 december 2020 - 08:55
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De winters zijn tegenwoordig niet meer zo koud, hoewel dat dat geen garantie is dat het een van volgende jaren niet flink zou kunnen vriezen. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar die staat bij mij tussen andere bomen, dus ook vrij beschut. Martin Hermy vermeldt in zijn nieuwste boek alleen van Stewartia sinensis dat die als jonge plant vorstgevoelig is. Stewartia monodelpha blijft wat kleiner. Misschien is Albizzia jullibrisin 'Tropical Dream' een goed alternatief. Die kan beter tegen de wind en naar verluid verdraagt die tot -20°c.
Heptacodium miconioides is anders ook een aanrader. En bij Styrax zitten er ook een heel aantal mooie soorten. Mijn favoriet is Styrax obassia. (Dat komt misschien wel omdat we daar zelf een flinke 'boom' van hebben staan.)
dinsdag 22 december 2020 - 09:46
sophora

Sophora

Leemgrond is zeker niet geschikt voor Styrax of Stewardia. De Stewardia pseudocamelia verdraagt wel wat kalk en is zeker winterhard.
dinsdag 22 december 2020 - 16:37
sophora

Sophora

Een meerstammige Parrotia persica is zeker ook een mooie keuze. Verdraagt ook wat vochtige bodem
dinsdag 22 december 2020 - 16:40
Tuinprins

Tuinprins

Stewartia pseudocamellia staat hier al 20 jaar onbeschut. Nooit vorstschade gehad, zelfs niet na -18 in 2012. Ook Stewartia rostrata en Stewartia monadelpha zijn goed winterhard.
Leemgrond lijkt mij overigens niet zo geschikt voor Stewartia, meer iets voor humusrijke zandgrond.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 22 december 2020 - 17:14
WiPe

WiPe

Ik heb hier Stewartia (vermoedelijk monodelpha x pseudocamellia) en Styrax obassia op leem staan.
woensdag 23 december 2020 - 09:52
Roeliee

Roeliee

Het zijn inderdaad allemaal mooie bomen, met voorkeur voor een styrax, parrotia persica of stewartia soort...

Klopt het dat een parrotia persica zo traag groeit? Wat zijn vrij hoge prijs dan waarschijnlijk verklaart. Deze heeft toch een grootste voorkeur... vooral de grillige vorm en herfstverkleuring spreken me wel aan.
woensdag 23 december 2020 - 11:40
dries944

Dries944

Heb hier een parrotia persica 'vanessa' staan en vind dat z'n groei aan de trage kant is. Boom staat er nog maar 2 jaar. Zeker niet goedkoop. Dit jaar wel afgezien van de sterk uitdrogende stomwind in het voorjaar en amper gegroeid. De herfstkleur is wel spectaculair met alle tinten geel,oranje,rood
Ik zie dat hij heel binnenkort zal beginnen bloeien met rode onopvallende bloempjes,wel mooi van dichtbij.
woensdag 23 december 2020 - 12:21
sophora

Sophora

Hier staat hij twintig jaar. Is wel een flink uit de kluiten gewassen exemplaar. Heb vele bomen maar deze is wel een van mijn lievelingen. Ik vind dat mijn bomen te vlug groeien. In de natuur moet men een beetje geduld hebben.
woensdag 23 december 2020 - 13:21
Roeliee

Roeliee

Daar heb je gelijk in sophora... voor een mooie boom moet je geduld hebben... Hebben jullie toevallig een foto van jullie parrotia persica die jullie willen delen? Benieuwd hoe zo'n boom er uit ziet na 20 jaar! Of na 2 jaar...
woensdag 23 december 2020 - 14:16
sophora

Sophora

Zijn schoonheid is in zijn herfstverkleuring. Die zie je nu niet natuurlijk.

Struiken & Bomen

woensdag 23 december 2020 - 15:21
Carib

Carib

Ik heb hier een groep van drie Parrotia persica 'Vanessa' en ik vind het niet per se een traag groeiende boom. Hij groeit toch wel 30, 40 cm per jaar, misschien nog wel meer.
Ik kan niet echt een overzichtsfoto van de groep vinden, alleen een foto in de late winter van de bloemknoppen.

Struiken & Bomen

woensdag 23 december 2020 - 15:33
Roeliee

Roeliee

Ik vind het wintersilhoutte van een boom anders ook een meerwaarde geven aan een tuin. Maakt het wat mysterieus... En bij deze boom vind ik dat wel heel mooi. Staat bovenaan mijn lijst toch wel ????
woensdag 23 december 2020 - 19:02
Roeliee

Roeliee

Eens een prijs gevraagd bij een kweker... viel toch bijna over van de prijs... voor een exemplaar van 250-300 wordt er meer dan €500 gevraagd... een exemplaar van 150-200 zou rond de €100 liggen... toch een serieus prijskaartje..
donderdag 24 december 2020 - 09:59
sophora

Sophora

Kijk eens bij Esveld
donderdag 24 december 2020 - 13:54
Roeliee

Roeliee

Dat is wat ver vanuit België... Maar toch bedankt voor de tip! Ik kan natuurlijk ook voor een exemplaar van 150-175 gaan... die zijn nog betaalbaar. En dan geduldig zien hoe de boom groeit... kan hij zich misschien nog beter aanpassen aan zijn omgeving en hier naar toe groeien!
vrijdag 25 december 2020 - 12:38
Dany

Tekst aangepast

Dany

Heb je al eens gekeken bij De Bock in Oudenaarde of Boomkwekerij Willem van Herreweghe in Serskamp dat is toch dit bij jouw.
vrijdag 25 december 2020 - 18:54
Roeliee

Roeliee

Bij de Bock hebben ze hem inderdaad ook, daar komen alle bomen die ik reeds in de tuin plantte ook vandaan. Heel mooi gerief hebben ze daar! Maar ik was gewoon wat geschrokken van de prijzen, maar die blijken overal wat in dezelfde orde te liggen... Ik zal de charmes maar moeten boven halen om vrouwlief te overtuigen...
zondag 27 december 2020 - 13:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon