menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

Elbiest

Elbiest

Hallo

Een vraagje:
Wij hebben een notenboom die wat onevenwichtig groeit. Hij heeft eerst 3 jaar in een bosje gestaan, waardoor hij zich nogal naar 1 kant ontwikkeld heeft. Nu is hij alweer 2 jaar verplant naar een open weide, en we hadden gehoopt dat hij zich nu ook naar de andere kant zou gaan ontwikkelen en wat meer in evenwicht zou komen. Niets is minder waar, de overheersende zijtak is ondertussen zelfs dikker dan de stam! (Zoals je op de foto kan zien) Nu vroeg ik me af of het een goed idee zou zijn om deze dikke tak te snoeien, zodat de boom weer wat meer in evenwicht komt. Of is er een andere manier om dit op te lossen (of kan dit eigenlijk helemaal geen kwaad)?

We hebben deze boom van vrienden gekregen als geboorteboom voor onze zoon, dus we zijn er wel gehecht aan

Groetjes
Liesbet

Struiken & Bomen

dinsdag 8 december 2020 - 09:28
sophora

Sophora

Het is wel al een beetje laat om een notenboom te snoeien. Best in de zomer doen.
dinsdag 8 december 2020 - 09:50
Elbiest

Tekst aangepast

Elbiest

Dankjewel voor je reactie. Als dat het beste is, kan ik zeker wachten tot de zomer, maar op zich kan het dus geen kwaad voor de boom als ik zo'n grote tak verwijder?
dinsdag 8 december 2020 - 09:54
WiPe

WiPe

In principe ga je bij het opkronen takken altijd in hun geheel verwijderen. Maar je gaat bij het opkronen ook nooit meer dan 20 % van de bladmassa in een keer verwijderen.
Dat die zijtak harder gegroeid is dat de doorgaande stam, komt omdat die zijtak het hoogste punt is. In de zomer moet je die dus bijsnoeien. Verwijder eerst de toppen van de grote zijtak, zodat de doorgaande stam terug het hoogte punt is. De doorgaande top zal dan normaal sterker groeien en de zijtak zal achterblijven. Overdrijf niet snoei maximaal 20 % blad weg. Twee jaar later ga je dan die zijtak weer verder inkorten. Als je onder die 20 % kan blijven kun je die ineens weg halen.
dinsdag 8 december 2020 - 11:03
Elbiest

Elbiest

Ok super! Daar kan ik zeker mee aan de slag. Bedankt voor de duidelijk feedback!
dinsdag 8 december 2020 - 11:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon