menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies leibomen

Ga naar meest recente reactie

ID_531543

Tekst aangepast

ID_531543

Ik ben aan het twijfelen over welke soort leibomen ik ga laten aanplanten. Aankomend voorjaar wordt mijn achtertuin aangelegd. Ik heb een achtergrens van ongeveer 8 meter schutting en wil daarboven het zicht van het huizenblok achter ons blokkeren. Ik zou graag wintergroene leibomen willen planten waar ik niet al te veel werk aan heb. (heb voorheen leiplatanen gehad, nadelen: in de winter kaal en ze groeien ontzettend hard, dus veel snoeiwerk). Ik ben niet vies van een beetje tuin onderhouden maar de platanen vond ik too much.

Nu is mijn oog gevallen op onderstaande 2 soorten:

- Steeneik
- Photinia Fraseri Red Robin

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen willen delen met bovenstaande soorten als redelijk grote leihaag. Ik kom tot onderstaande voordelen en nadelen:

Voordelen steeneik
- langzame groeiers, dus op termijn minder snoeiwerk
- zien er mediterraans uit met een grijzige kleur, lijkt me prachtig over een aantal jaren als het flink gegroeid is
- vruchten/eikels makkelijk weg te vegen

Nadelen steeneik
- erg prijzig plus het scherm is kleiner en dus meer bomen nodig
- langzame groeiers, dus het duurt langer voordat het hele scherm is dicht gegroeid en de inkijk weg is (volgens mijn hovenier kon het wel 2-3 jaar duren)
- vorstgevoelig bij een strenge winter (als deze ooit nog komt)

Voordelen Photinia's
- snelle groeiers, scherm is dus snel dichtgegroeid
- flink goedkoper dan steeneik, ook minder bomen nodig door grotere schermen
- mooie rode kleur in het voorjaar met witte bloemen

Nadelen Photinia's
- meer snoeiwerk doordat het snelle groeiers zijn
- Rode/zwarte bessen als vrucht. Als die afvallen zou ik het jammer vinden als we erop lopen en je er troep van krijgt plus ongedierte wat er op af komt


Is mijn analyse juist? Wat zouden jullie doen? Ik hou trouwens van de natuur. Stel er komen op bepaalde bomen vogels af dan zou ik dat een voordeel vinden.
maandag 7 december 2020 - 15:23
Tuinprins

Tuinprins

In die leivormen van Photinia komen zelden bessen.

Een nadeel van Photinia waar je de meeste verkopers zelden over hoort is dat ze last hebben van bladrui in de tweede helft van de lente. Dit is een natuurlijk verschijnsel. Veel mensen denken dat een wintergroene boom of struik zijn blad ten eeuwige dagen vasthoudt. Dat is echter niet zo. Periodiek wordt er een klein gedeelte van het blad afgestoten.

Waar je de meeste verkopers ook niet over hoort is dat er in Photinia een bladvlekkenziekte zit (Entomosporium mespilii). In de relatief droge lentes en zomers van de afgelopen jaren is dit niet zo'n probleem geweest maar als we een natte zomer krijgen dan slaat die ziekte zeker weer toe. Entomosporium mespilii zorgt voor paarsrode vlekken op het blad. Bij een ernstige aantasting kan er op grote schaal bladval optreden. Op kwekerijen wordt doorgaans flink gespoten met schimmelwerende middelen dus daar zie je niet zoveel van deze bladvlekkenziekte. De consument kan niet over deze middelen beschikken en moet hopen dat de bladvlekkenziekte niet al te heftig toeslaat.

Tot slot: als we een zeer zachte winter hebben dan gaat Photinia vroeg aan de groei. Deze nieuwe groei is echter gevoelig voor late nachtvorst. Afgelopen voorjaar heb ik op talloze plaatsen bevroren nieuwe groei gezien bij Photinia fraseri 'Red Robin'. De schade is vooral cosmetisch en de plant groeit er wel overheen maar is toch wel het vermelden waard.

Gegroet, de tuinprins
maandag 7 december 2020 - 18:48
WiPe

WiPe

Ik zou eerder voor leibomen van Quercus x hispanica gaan. De Spaanse eik is ook wintergroei. De groeit harder dan steeneik waardoor die iets meer werk vraagt. Maar die is veel beter winterhard dan steenein of die glansmispel.
dinsdag 8 december 2020 - 11:06
ID_531543

Tekst aangepast

ID_531543

Dus de bessen als nadeel van Photinia valt dus af.

Dankjewel voor alle info over de Photinia. De bomen komen op een plek met bijna de gehele dag zon en hebben van alle kanten licht en lucht. Zou dat in het voordeel werken van de Photinia en hierdoor minder last van de schimmel hebben?

Spaanse eik kende ik nog niet. Ik lees op onderstaande sites dat ze even winterhard als steeneik zijn. Tevens niet wintergroen maar net zoals de beuk houden ze het dorre blad vast. Mijn voorkeur gaat dan uit naar steeneik als ik tussen die 2 eiken moet kiezen.

https://www.espaliers.eu/nl/producten/1240/leibomen-bladhoudend/quercus-hispanica-spaanse-eik
https://privacytrees.be/product/quercus-hispanica-wageningen/
dinsdag 8 december 2020 - 18:48
ID_531543

ID_531543

Hebben misschien mensen al een leihaag van steeneik of Photinia staan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
vrijdag 11 december 2020 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon