menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verkeerd gesnoeid

Ga naar meest recente reactie

Mazinger

Mazinger

Hallo iedereen!

Ik heb in mijn tuin een meerstammige boom staan zoals op afbeelding hierbij, en ik ben niet tevreden met de manier waarop ik hem snoei.

Ten eerste; wat is de naam van deze boom? Dan kan ik er wat meer info over zoeken want ik heb er nog zo één staan. Het ziet er uit als een soort sierwilg.

Ten tweede; hoe snoei ik dat ding? De voorbije jaren knipte ik gewoon elke winter de scheuten weg die er het laatste jaar op waren gekomen. In het begin vond ik dat wel goed, wat dan je onder de kruin nog het landschap zien door de stammen en dat ziet er wel cool uit. Maar nu beginnen al die stammen natuurlijk een soort knot te vormen, en ze beginnen ook zwaar te hellen vanwege het gewicht in de zomer. Ik zie hem wel graag wat breed staan, maar dit is té. Als ik lager zou snoeien op een zone waar de stam nu elk jaar gaaf is, komen er dan nog wel scheuten op?

Bedankt voor jullie commentaar!

Struiken & Bomen

zaterdag 28 november 2020 - 19:11
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn zoveel soorten wilgen dat je van een afstand echt niet kunt zeggen welke soort dat het is. Daarvoor heb je close-up foto's van blad, knoppen en schors nodig.

De meeste wilgen verdragen snoei zeer goed (er zijn echter soorten die je alleen in het voorjaar moet snoeien zoals die treurwilgjes op stam). Je kunt ze tot de grond toe terugsnoeien en schieten dan nog uit.

M.i. kun je op 3 manieren te werk gaan:

1. de knotten uitlichten (dus enkele takken weg nemen) en toestaan dat de wilg meer de hoogte/breedte ingaat. Takken van wilgen kunnen afbreken maar zoals ik kan beoordelen kan dat hier weinig kwaad.

2. Takken die jou inziens te ver overhellen helemaal wegsnoeien, verder dezelfde snoeiwijze als voorheen.

3. Om de zoveel jaar de wilg tot de grond toe afzagen. Uit de nieuwe groei selecteer je dan weer een aantal takken die door mogen groeien.

Als je gaat snoeien: gebruik a.u.b. geschikt snoeimateriaal zoals een takkenzaag of takkenschaar. Bij dikke takken altijd eerst aan de onderkant een eindje inzagen (opletten dat de takkenzaag niet klem komt te zitten) en dan pas vanaf de bovenkant. Deze werkwijze voorkomt lelijke snoeiwonden door afscheurende schors etc.


Gegroet, de tuinprins
zondag 29 november 2020 - 11:59
Mazinger

Mazinger

Dank je tuinprins, hiermee kan ik wel verder.
In bijlage nog een foto van dichterbij, daar kan je de blaadjes beter zien.

Struiken & Bomen

maandag 30 november 2020 - 09:23
Mazinger

Mazinger

... Weet iemand me juist nog te zeggen welke boom dit juist is?
Thx
donderdag 6 januari 2022 - 10:51
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Er zijn zoveel soorten wilgen dat je van een afstand echt niet kunt zeggen welke soort dat het is. Daarvoor heb je close-up foto's van blad, knoppen en schors nodig.

En ik zou daar aan willen toevoegen dat dat zelfs dan vanop foto's niet evident is.
Gelukkig is er de wilgentabel van Arnout Zwaenepoel. maar zelfs met die tabel in de hand is dat niet evident om dat 'ding' op naam te brengen. Je vindt die op deze link. https://www.natuurpunt.be/sites/default/files/images/inline/wilgensleutel_2018.pdf
vrijdag 7 januari 2022 - 11:14
Mazinger

Mazinger

Oei ja inderdaad, wist ik niet, bedankt WiPe!
vrijdag 7 januari 2022 - 18:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon