menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomschade

Ga naar meest recente reactie

Bartvdsterren

Tekst aangepast

Bartvdsterren

Hallo,

Wij hebben de boom op de foto bij ons in de voortuin staan. Nu heeft deze onlangs tijdens een storm wat schade opgelopen, een dikke tak is in tweeën gespleten. De vraag is of een boom als deze gesnoeid kan of moet worden om zoiets in de toekomst te voorkomen?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 22 november 2020 - 14:41
Bartvdsterren

Bartvdsterren

Nog een foto

Struiken & Bomen

zondag 22 november 2020 - 14:44
Bartvdsterren
zondag 22 november 2020 - 14:46
WiPe

WiPe

Zaag die tak die half los hangt er af. En verder laat je die met rust. De boom mag er misschien wat gehavend uitzien over tee jaar zie je daar niks meer van
zondag 22 november 2020 - 15:53
sophora

Sophora

Ik zou die tak tot tegen de stam wegnemen want het bovenste gedeelte is verzwakt door het afscheuren en is gevaarlijk bij nieuwe storm.
maandag 23 november 2020 - 09:04
WiPe

WiPe

Niet doen. Dan aak je een te grote snoeiwonde die dieper kan inrotten. Catalpa overgroeit vrij snel waardoor die snel voldoende sterk is.
maandag 23 november 2020 - 21:45
sophora

Sophora

Ik begrijp uw reactie niet Wipe, als hij het afgescheurde deel wegzaagt blijft er een wonde die veel groter is dan een propere zaagwonde tegen de stam.
dinsdag 24 november 2020 - 10:41
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Akkoord met Wipe. Ik heb het toch ook altijd zo geweten dat je een tak niet tot rats tegen de stam moogt afzagen.
dinsdag 24 november 2020 - 13:40
sophora

Sophora

Minouke, rats tegen de stam heb ik nooit gezegd .Altijd ongeveer 2 cm (de takkrans) laten zitten zo dat de wonde goed kan genezen.
dinsdag 24 november 2020 - 22:41
minouke

Minouke

Sorry, ik had het dan verkeerd verstaan.
woensdag 25 november 2020 - 06:59
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Sophora ik snap dat je het niet begrijpt. Maar het gaat niet expliciet over de oppervlakte aan weefsel dat komt bloot te liggen, maar over de doorsnede van de snoeiwonde. Bomen kunnen niet afgrendelen in kernhout, enkel in spinthout. Hoe groter de doorsnede van het spinthout, hoe meer kernhout er bloot kot te liggen en hoe meer inrotting.
Het is enerzijds wel bewezen dat afzagen tot tegen de takkraag minder inrotting geeft dan wanneer je de takkraag beschadigt. Dat betekent niet dat het noodzakelijk is om een afgebroken tak moet bijgezaagd worden tot op de eerstvolgende takkraag. Takbreuk is een natuurlijk verschijnsel waar bomen in de evolutie hebben leren mee omgaan. Daar hebben ze onze hulp niet bij nodig. Dat afgebroken takken bijgezaagd moeten worden heeft geen enkel bewezen voordeel.
woensdag 25 november 2020 - 09:51
Bartvdsterren

Bartvdsterren

Bedankt allen voor uw advies!
donderdag 26 november 2020 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon