menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geschikte boom voor grote terracotta potten

Ga naar meest recente reactie

ElienDufron

ElienDufron

Hallo iedereen,
Ik heb online twee zeer mooie en grote echte Toscaanse terracotta potten voor een prikje. De afmetingen is 75cm hoog en 70cm diameter.

Graag willen we in beide potten een boompje (of iets anders?) zetten maar liefst wel een beetje budget vriendelijk...olijfboom is prachtig maar momenteel een beetje boven het budget. Een kleintje kopen kan wel maar oogt een beetje zielig in zo'n grote potten

Kunnen jullie aub een aantal ideeën geven van wat zeer mooi staat in een terracotta pot en niet persé duur hoeft te zijn. We staan open voor alles. Hoeft niet heel groot te worden...

Extra vraagje, de terracotta potten zijn voorzien van een frost-resitant stempel. Moet er alvorens de potten te vullen met potgrond voorzorgsmaatregelen getroffen worden zoals noppenfolie in geval het zand uitzet bij vriesweer zodat de pot beschermt is tegen barsten, ...scherven op de bodem, ...etc?

Bedankt iedereen en fijn weekend.
vrijdag 6 november 2020 - 22:20
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hoe hoog mag dat 'boompje' worden? Standplaats? Hoeveel geld wil je aan de planten besteden (gewoon een bedrag noemen anders blijven we in het luchtledige praten)?

In de handel zijn een heleboel van die nep-Italiaanse terracotta potten verkrijgbaar. Zien er uit als echte Italiaanse terracotta potten, soms zelfs voorzien van ogenschijnlijk originele Italiaanse stempels aan de onder- zij- of binnenkant. Komen zeer waarschijnlijk uit het Verre Oosten. Namaak en vervalsing liggen op de loer als het originele product een lieve duit kost.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 november 2020 - 07:18
ElienDufron

Tekst aangepast

ElienDufron

@Tuinprins: Bedankt voor uw reactie!

De hoogte mag zo'n 120cm zijn...mag uiteraard wel een beetje verschil opzitten, maar het is niet de bedoeling om er iets in te zetten dat 2m hoog wordt, dan steekt het boven de scheidingsmuur uit en dat zullen de buren misschien niet zo fijn vinden.

Staanplaats is half-schaduw. In de zomer volle zon van s'morgens tot +- 14u. dan schaduw.

Bedrag dat ik te besteden heb (al weet ik niet of het realistisch is) is zo'n 100€.

Wat de potten zelf betr. zijn aangekocht van iemand die niet op een eurotje meer of minder moet kijken. Man beweerde dat de potten p/stuk rond de 500 a 600€ gekost hebben. Staat een stempel in met opschrift 'Terracino - Snapdragon - Frost-resitant - Hand Made' Online is er weinig terug te vinden over het merk 'Snapdragon' Zetel zou wel in Italia gevestigd zijn. Op een zoekertjes site staat een pot van dit merk te koop zelfde model maar zo'n 10cm kleiner voor 325€. Kent u misschien het merk?

Hoop dat men mij niet heeft liggen....


zaterdag 7 november 2020 - 13:27
ElienDufron
zaterdag 7 november 2020 - 13:33
Tuinprins

Tuinprins

Na wat zoekwerk:

'Terracino' is een handelsmerk van de Italiaanse pottenfrabrikant Deroma. 'Snapdragon' is de naam van de pottenserie. 'Snapdragon' is de Engelse naam voor de plant 'Leeuwenbek' (Latijnse naam: Antirrhinum majus). De 'Snapdragon' potten zitten niet meer in het assortiment.

http://www.deroma.com/deroma

Deroma maakt ook handgemaakte potten maar in hoeverre jouw pot met de handgemaakt is blijft een vraagteken. Overigens is de term 'handgemaakt' een rekbaar begrip. Aangezien Deroma een industriële onderneming is, is het zeer onwaarschijnlijk dat jouw pot door een ambachtelijke pottenbakker in een pittoresque Toscaans dorpje gemaakt is ...


Wat je in die pot kunt zetten:

== Viburnum tinus (eventueel op stam zodat je er in de zomer wat eenjarig perkgoed kunt bijplanten). Als je de struikvorm jaarlijks in april terug/bij snoeit dan blijft de plant binnen de perken.
== Prunus lusitanica. Zijn in verschillende vormen beschikbaar (bol / piramide). Jaarlijkse snoei houdt de plant in de gewenste vorm
== Camellia. Bij stevige vorst de plant m.n. de wortels beschermen tegen bevriezen. Snoeien in april/mei om de plant niet te groot te laten worden.
== Echte laurier / Laurus nobilis (het keukenkruid en niet de kerslaurier). Is vorstgevoelig (zeker in pot) maar in een beschutte stadstuin in het Westen van het land zeker te overwegen. Snoei wordt goed verdragen. Beter om deze te planten in het voorjaar en niet in de herfst.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 november 2020 - 08:48
ElienDufron

ElienDufron

Dag tuinprins.

Hartelijk dank voor alle hulp en tips, ik apprecieer het ten zeerste!!

De potten heb ik 45€ p/stuk betaald, dus valt al bij al wel mee veronderstel ik....

Moet ik de potten beschermen in de winter...heb online gevonden dat het aan te raden is om de buitenkant in te wrijven met olijfolie om barsten te vermijden? Leg ik scherven of argex korrels op de bodem van de potten alvorens te vullen met zand....ik veronderstel dat de binnenkant niet bedekt moet zijn met een soort doek of noppenfolie?

Ook gelezen dat bij potten die op tegels staan er best pootjes onder komen te zitten...om te vermijden dat ze vastvriezen aan de grond en ook zo kunnen barsten...enige vorm van waarheid in of niet nodig om pootjes te voorzien?

De voorstellen zijn best interessant, vooral de Prunus lusitanica en Viburnum tinus vind ik zeer mooi. echter best wel prijzig wanneer ik de bedragen op internet zie.

Gisteren alvast eens langsgeweest in een tuincentrum en de man daar stelde het volgende voor:

- Photinia Red Robin
of een hele goedkope namelijk een Cornus Kousa. ( zie foto: was maar 20€ en best groot +-1,50m, wel niet dik van stam en nogal kaal..

Is de Cornus Kousa een aanrader of goede keuze om in de potten te planten. Klopt het dat die helemaal zijn blad verliest in de winter?



Struiken & Bomen

zondag 8 november 2020 - 15:09
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Cornus kousa is niet geschikt om lang in een pot te staan omdat deze snel veel wortelmassa maakt. Bovendien hebben Cornus kousa cultivars het de laatste zomers moeilijk. Als ze te droog komen te staan krijgen ze snel bruine bladranden. Bovendien: de combinatie van hoge temperaturen en lage luchtvochtigheid zorgt er voor dat het blad wat gaat hangen. Veel mensen vinden dit lelijk.

Cornus kousa is in de winter bladerloos. Heeft echter wel een mooie bloei en een prima herfstkleur. Ook geven ze eetbare vruchten maar als je maar een exemplaar in de tuin hebt staan kan de vruchtproductie tegenvallen.

De grootste maar is echter de hoogte: Cornus kousa wordt in NL tussen de 4 en 6 meter. Snoei is mogelijk maar jaarlijkse snoei is echter af te raden evenals zeer sterke snoei.

Photinia 'Red Robin': geef mijn portie maar aan Fikkie ...


Er zit nogal wat prijsverschil tussen planten. Als je bij een top-of-the-range tuincentrum je planten koopt dan betaal je de hoofdprijs. Dit soort tuincentra heeft veel extra kosten (bijv. een hoge gasrekening omdat in de winter anders de kamerplanten bevriezen) en die moeten worden terugverdiend. Ook bij online aanbieders zie je vaak grote verschillen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste 2 pagina's van de zoekresultaten (tenzij ze op zoek zijn naar iets bijzonders of zeldzaams). Doordat de meeste consumenten alleen bij de bovenste aanbieders kijken, krijgen deze een sterkere positie op de online-markt voor plantenverkoop. Dit vertaald zich heel vaak in hogere prijzen.

Het beste goed rondkijken op internet en ook eens langs gaan bij lokale kwekers die zelf hun planten nog kweken (en aan particuliere verkoop doen). Zij hebben geen gelikt tuincentrum en gepast schoeisel aantrekken is verstandig! Maar hun prijzen liggen meestal wel onder die van de bekende tuincentra.

Veel mensen willen meteen instant resultaat d.m.v. redelijk grote planten aan te schaffen. Als het budget dat niet toelaat dan moet je de tering naar de nering zetten. In dit geval betekent dit een kleinere, goedkopere plant aanschaffen. Ook kleine planten worden groot!

De pot: het gat in de pot moet goed open zijn. Overtollig water moet goed weg kunnen. Op de bodem van de pot een laag kleikorrels. Daarboven op een goede kwaliteit potgrond. Door de pot op pootjes te zetten zorg je dat het overtollige water goed weg kan. Het verhaal van insmeren met olijfolie: zou kunnen werken of kan een broodje aap verhaal zijn.

De 2 belangrijkste vijanden van planten in pot zijn: 1. te weinig water en 2. te veel water. Wintergroene planten zoals Viburnum tinus en Prunus lusitanica verdampen ook in de winter water dus ook dan regelmatig controleren of de planten niet te droog staan. In de zomer regelmatig water geven spreekt vanzelf. Als ik echter zie hoeveel verdroogde of dorstige planten er bij de voordeur van heel veel huizen in NL staan ....
Als planten te nat komen te staan dan krijgen ze last van de wortels. Drainage dient goed te zijn en overtollig water moet wegkunnen. Gebruik daarom ook een goede kwaliteit potgrond en niet van die slemperige prut die de naam potgrond amper waard is.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 november 2020 - 16:45
WiPe

WiPe

De reacties van TP zijn - zoals altijd - zeer goed en heel informatief. En toch wil ik nog een kleine opmerking geven: de maximale grootte van planten hangt heel nauw samen et de grote van hun wortelkluit. Afhankelijk van de bemesting en de hoeveelheid water kan de plant met dezelfde kluit iets groter (of minder groot) worden. Enkel bij kleine soorten moet je dus rekening houden met de maximale grootte. In het andere geval is de groei in potten altijd begrens en groeit zo'n plant nooit uit tot de maximale grootte.
maandag 9 november 2020 - 10:31
ElienDufron

Tekst aangepast

ElienDufron

Bedankt voor de fantastische reacties

Ik ga voor de 'Prunus lusitanica'. met dan aan de tuinprins!

Waarschijnlijk zijn er verschillende soorten, zit ik goed met de Prunus lusitanica Angustifolia'?

Is de Pyrus calleryana 'Chanticleer' (sierpeer) ook een geschikte boom voor in de pot?

vriendelijke groet,
Elien
vrijdag 13 november 2020 - 11:21
WiPe

WiPe

Angustifolia heeft ene wat smaller blad waardoor die er wat sierlijker uitzoet dan de gewone Prunus lusitanica. Voor potten is die zeker geschikt.
vrijdag 13 november 2020 - 17:19
Tuinprins

Tuinprins

Pyrus calleryana 'Chanticleer': ben zelf geen fan van deze boom. Te veel gebruikt als straatboom door fantasieloze groenplanners. Als die geënt zijn gaat de onderstam heel vaak wilde scheuten geven. Lijkt mij ook niet geschikt om lang in een pot te zetten. Kan op termijn 6 tot 8 meter hoog worden. Wordt heel vaak aangeraden door boomverkopers aan mensen die een boom willen hebben die niet te veel mag kosten.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 13 november 2020 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon