menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom?

Ga naar meest recente reactie

MelVBK

MelVBK

Hallo

Ik zou graag enkele bomen planten achteraan onze tuin waarmee we ook hopen wat schutting te geven voor het appartementsgebouw dat achter onze tuin ligt.

Graag zou ik weten op welke punten we moeten letten bij de keuze van de bomen. De tuin is 12m breed achteraan. Op de perceelsgrens wil ik een wintergroene haag planten, de bomen komen 2m van de perceelsgrens. Ik zoek wat variatie in kleuren tussen de haag en de bomen. We zouden graag snel wat bedekking van het zicht hebben.

Hebben jullie suggesties of punten waar we rekening mee moeten houden bij de keuze van een boom?

Al vast bedankt!

Groetjes
Melissa
zaterdag 31 oktober 2020 - 15:20
WiPe

WiPe

Je kan gebruik maken van zoekstes zoals www.bomenwijzer.be om een soort te selecteren. Dat is vaak heel handig.
zaterdag 31 oktober 2020 - 16:57
Tuinprins

Tuinprins

Hoe hoog mag die boom worden?

Snelle groeiers: ze stoppen niet met groeien als ze de voor jou gewenste hoogte hebben. De meeste bomen worden van snoeien niet mooier. Als je van een gezonde boom de top eruit zaagt brengt dat 7 jaar ongeluk ...

Wintergroen: slechts weinig wintergroene bomen zijn geschikt voor ons klimaat. Een hulst groeit langzaam en het duurt jaren voordat het een fatsoenlijke boom is. Portugese laurier / Prunus lusitanica groeit sneller maar biedt ook pas na een aantal jaren de gewenste privacy. Magnolia grandiflora / wintergroene magnolia: heeft in een stevige winter op een open standplaats vaak te lijden. Bovendien is een exemplaar met een redelijk formaat aan de prijs.

Gezien de droogte van de afgelopen 3 zomers is het belangrijk dat de soort redelijk wat droogte verdraagt.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 31 oktober 2020 - 17:27
MelVBK

MelVBK

Bedankt voor de reactie. Na gebruik van bomenwijzer.be valt mijn keuze op Rode Meidoorn of Japanse Kers.

Hoe hoog mag die boom worden?


Een boom van de 2e grootte lijkt mij goed, ik heb echter geen idee wat de nadelen zouden zijn van een boom die hoger dan 12m zou worden.
zondag 1 november 2020 - 03:29
Tuinprins

Tuinprins

Een hoge boom geeft in de regel meer schaduw en dat betekent, afhankelijk van de ligging van de tuin en de plaats van de boom, dat je tuin meer schaduw krijgt en dat sommige van de aanwezige beplanting minder goed groeit, bloeit of meer naar het licht gaat groeien. Verder: grotere bomen hebben vaak een uitgebreider wortelgestel wat meer droogte in de rest van de tuin tot gevolg KAN hebben. Dit speelt natuurlijk niet op korte termijn maar kan wel in de toekomst gaan spelen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 1 november 2020 - 07:27
Carib

Carib

Als je beschutting wil tegen inkijk op je terras kun je ook proberen een struik of kleine boom veel dichter bij je terras te plaatsen als een soort coulisse. Dat geeft sneller effect en voorkomt ook dat je een te hoge boom achteraan moet plaatsen. Of in de tussentijd, voordat de boom hoog genoeg is, werken met een schaduwdoek/zonnedoek die je precies op de goede plek kunt spannen. Of een pergola halverwege de tuin.
zondag 1 november 2020 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon