menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalyptus groeit te snel

Ga naar meest recente reactie

Gwobbel

Gwobbel

Afgelopen voorjaar heb ik een vijftal eucalyptusboompjes gekocht. De gewone "gunnii" variant. Nu, zo'n 8 maanden later, zijn de boompjes van 30 cm naar een dikke 2 meter gegroeid. Op zich mooi om te zien, dat is het probleem niet.

Het geval wil dat ik er als tijdelijke steun een gesnoeide tak bij had gezet, van ongeveer een meter. Ging tot gisteren vrij goed, maar nu is de tak gebroken en blijkt dat de eucalyptusboompjes zichzelf helemaal niet overeind kunnen houden door die snelle groei.

Wat kan ik nu het beste doen? Nog een tak (of echte boompaal natuurlijk) er bij zetten, of aankomende zomer terugsnoeien tot een hoogte waarop hij zich wel weer staande kan houden en vanuit daar verder kijken?
Ik ben bang dat als ik er een paal bij zet, ik met hetzelfde probleem zit zodra hij boven de paal uit groeit.
dinsdag 29 september 2020 - 09:18
pplakke

Pplakke

Ik heb eens een Italiaanse populier gehad en die kromde helemaal. Gewoon nieuwe paal en is nu grote boom en goed gekomen. Terugsnoeien zou ik niet doen tenzij je graag meerstammige boom krijgt, maar die hebben meer kans om dan uit te scheuren, hoe hoger de vertakking begint hoe kleiner de takken en minder kans op uitscheuren.
dinsdag 29 september 2020 - 13:23
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt daar een boompaal of een bamboestok bij zetten.

Bij een boompaal moet de paal voldoende hoog zijn anders heb je kans dat de boom bij een storm knakt. Dat gevaar is aanwezig omdat Eucalyptus wintergroen is en dus in de winter (in NL het stormseizoen) meer wind vangt dan een kale boom. Ook moet de Eucalyptus worden vastgezet met boomband (in ieder fatsoenlijk tuincentrum te koop). Weersta de verleiding om de boom met touw vast te zetten want dan is de kans op schuurplekken (beschadiging van de bast) reëel.

Bij een bamboestok moet je er op letten dat die voldoende diep in de grond zit (ong. 40--50 cm). Zit de bamboestok niet diep genoeg dan heb je kans dat de bamboestok en dus ook de boom scheef waait. Ik maak met een volijzeren pin zo'n 'voorboorgat'. Dat je daarbij wat wortels beschadigt van de boom is niet erg, die groeit daar doorgaans makkelijk overheen. De boom zet je met bindbuis vast aan de bamboestok (bindbuis is in ieder fatsoenlijk tuincentrum te koop).

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 29 september 2020 - 18:26
Gwobbel

Gwobbel

Klinkt als een strak plan. Ga ik zo snel mogelijk doen. Loop ik dan niet de kans dat hij omknakt als hij de paal ontgroeit? Of is hij dan sterker omdat hij groter is?

Ik wil ze inderdaad als boomvorm, dus dan is terugsnoeien geen optie?
dinsdag 29 september 2020 - 18:53
Tuinprins

Tuinprins

Terugsnoeien is bij Eucalyptus geen goed idee tenzij je een meerstammige boom wilt hebben. Als je bij eucalyptus de top terugsnoeit dan is het niet altijd gemakkelijk daar een nieuwe top in te zetten.

Bij een boom moet er een redelijk evenwicht zijn tussen de hoogte van de boom en de dikte van de stam. Eucalyptus groeit als jonge plant redelijk snel en ik vermoed dat je de boom goed verzorgd hebt (i.e. zeer regelmatig water gegeven) waardoor hij nog wat meer de hoogte is ingegaan. Volgend jaar matig water geven, dat komt de stevigheid ten goede (eucalyptus verdraagt redelijk wat droogte).

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 29 september 2020 - 20:25
Gwobbel

Gwobbel

Volgend jaar z'n gewoon eigen boontjes laten doppen dus. Komt voor elkaar.

Bedankt voor de informatie!
dinsdag 29 september 2020 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon