menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Menghaag ilex en pyracantha

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Ik zit al lang te tobben over onze hagen, en heb uiteindelijk gekozen om een pyracantha haag te zetten, wordt mooi altijdgroen en spectaculaire bessen.

Ik vind gemengde hagen echter wel mooi, maar je kan niet alles mengen.

Kan je ilex en pyracantha mengen? Zal de een de ander op termijn verdringen? Kunnen ze op hetzelfde moment gesnoeid worden zodat ik de bessen niet kwijt ben?

Stomme vraag misschien, maar hoe herken ik een vrouwelijke ilex? Enkel die dragen bessen?

Bedankt!
zaterdag 26 september 2020 - 08:44
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Lijkt me een prima idee.
Vergeleken met een traditionele haag zal je ze wat verder uit elkaar moeten planten, zodat de individuele planten zich voldoende kunnen ontwikkelen om tot bloei te komen, en je zal ook anders moeten snoeien, niet meer na de bloei anders snoei je de bessen weg.
Het zal zeker geen strakke haag zijn als je bessen wil.

Ik heb zelf 3 hulsten naast elkaar staan en heb daar vorige winter een Pyracantha naast geplant, ze staan ongeveer 125 cm uit elkaar. Ik snoei er heel weinig in, de hulsten zijn ongeveer 15 jaar en geven volop bessen.
Er moet ook een mannelijke hulst in de buurt staan om bessen te krijgen, ze worden apart verkocht. Je herkent ze tijdens de bloei, de mannelijke en vrouwelijke bloei zijn verschillend, of je herkent ze tijdens de vruchtdracht...
zaterdag 26 september 2020 - 22:24
WiPe

WiPe

Als je een geschoren haagt maakt, krijg je daar vanzelf weinig bloem en bes in. Je zal die dus breder moeten laten uitgroeien en minder vaak scheren als je echt bessen wil. Pyracantha bloeit anderzijds nog vrij goed wanneer die geschoren wordt, maar minder dan wanneer die losser kan groeien.
zondag 27 september 2020 - 17:13
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

ok, bedankt voor de reacties!

Het zou wel een 'dichte' haag moeten worden, mag gerust 1m breed worden, maar wel 'inbrekers proof'.

Hoe ver zou je dan aanraden om ze uit elkaar te zetten? Ik was van plan 3 pyracantha's per meter te zetten. Ik zou misschien 2 pyracantha's op 40cm van elkaar zetten, en dan 1 hulst, etc. of 2 pyracantha's en 2 hulsten? Of 1 pracantha 1 hulst om beurt?

ik heb nog niet zoveel ervaring met gemengde hagen, maar ik vind het wel spannend! Zo kan ik van een anders saaie groene haag iets mooi en interessant maken...en goed voor de vogels!
zondag 27 september 2020 - 19:30
deHaan

DeHaan

1 per vierkante meter en hou rekening met een breedte van al gauw van 2 meter
zondag 27 september 2020 - 20:26
WiPe

WiPe

Vooral mengen. Je plant er drie op een meter en je ziet wel hoe ze gemengd worden. Soms een om een, andere keren vijf van dezelfde soort na mekaar.
zondag 27 september 2020 - 20:28
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

ok, bedankt! Hulst zal inderdaad zijn breedte nodig hebben, ik heb een 50 jaar oude hulst (was als een kegel van 4m hoog gesnoeid) gerooid, stond knal in de voortuin, en die had een stam van meer dan 20cm doorsnede...jammer dat hij weg moest, maar ik kan het goed maken door nieuwe te planten...
dinsdag 29 september 2020 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon