menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuilbomen op talud

Mniek84

Mniek84

hallo allemaal

Wij gaan ons talud afgraven tot er bovenaan nog een ruimte van ongeveer 80 cm grond overblijft. Als keerwand gebruiken we schanskorven over een lengte van 9 meter. Bovenop willen we toch nog iets van bomen zetten. Ik dacht dan 3 zuilbomen, rode noorse en esdoorn.. ik vroeg me af of wij deze bomen met pot in kunnen graven, omdat we niet willen dat de wortels na verloop van tijd de schanskorven om duwen...
wie weet of dit mogelijk is.. en wellicht nog ideeen voor ander soort bomen die in de lengte groeien maar niet in de breedte aangezien de ruimte ongeveer 80 cm is..
Bedankt
Groetjes Monique
zondag 20 september 2020 - 17:59
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Je moet de potten van de wortels halen als je bomen plant. Je kan best bomen planten die niet groter worden dan een meter of 8. Grootte van de kluit en grootte van het wortelgestel staan in verhouding tot mekaar. Kleinere bomen maken dus een kleiner wortelgestel.
zondag 20 september 2020 - 18:52
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als je bomen met pot en al in graaft groeien de wortels door de ontwateringsgaten dus dan 'ontsnappen' ze toch.

Noorse esdoorn (Acer platanoïdes) heeft op termijn redelijk dikke wortels, denk niet dat het een verstandige keuze is. Roodbladige zuilvormen van de Noorse esdoorn (bestaan die?) worden geënt op de gewone Noorse esdoorn. Of bedoel je zuilvormige Japanse esdoorns (Acer palmatum cultivars)?

Als er maar 80 cm ruimte is dan zul je daar iets moeten planten wat een relatief klein en tamelijk fijn wortelgestel heeft. Ik denk dan aan zoiets als een zuilvorm van het krentenboompje bijv. Amelanchier canadensis 'Rainbow Pillar' of Amelanchier alnifolia 'Obelisk'. Bomen zijn echter levende organismen en dat er op termijn toch schade aan de schanskorven ontstaat is niet uit te sluiten.

Gegroet, de tuinprins





maandag 21 september 2020 - 06:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon