menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tilia henryana

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Nieuwe boom aangeschaft, de tilia henryana maatje 12-14 gepland op zandgrond.
Had ergens gelezen dat die vooral op jonge leeftijd beschermd moet worden voor koude winters. Hoe pak je dit dan aan? De wortels kan ik hier beschermen met een dikke laag eikenbladeren ma voor de rest... Kunnen knoppen bevriezen?
Is deze soort ook gevoelig voor zonnebrand? Groeit deze soort snel?
Ook echt wel een mooi groot blad met een mooie goudgele herfstverkleuring.
dinsdag 15 september 2020 - 18:06
Tuinprins

Tuinprins

Jonge exemplaren kunnen bij strenge vorst invriezen, wat oudere exemplaren zijn prima winterhard.

Het probleem bij Tillia henryana zijn de late nachtvorsten. Als ze in het blad beginnen te komen zijn ze zeer gevoelig voor vorst. Bij een kennis van mij is er in 2018 (als ik mij goed herinner) een jong exemplaar doodgegaan door de late nachtvorst. Een boom in maat 12-14 kan meer hebben dus ik denk dat als het jonge blad daarvan bevriest deze wel opnieuw zal uitlopen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 september 2020 - 20:10
Plantadvies

Plantadvies

Let ook op de standplaats want de boom. Die dient warm, in de zon en beschut te zijn. Het snel groeien ligt aan de plaats en de grond. Onder juiste omstandigheden groeit de boom dan beter. Na tien jaar wordt de boom dan ongeveer 5 meter.
woensdag 16 september 2020 - 06:57
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En deze gaat bij mij soms over een plant als er vorst komt.

Struiken & Bomen

woensdag 16 september 2020 - 13:04
Carib

Tekst aangepast

Carib

In 2017 hadden we ook late nachtvorst. Toen hadden een aantal bomen en struiken, waaronder Ginkgo, hier veel bladschade. De Tilia henryana niet. Overigens zag je van die bladschade bij die bomen en struiken na 2 maanden niks meer.
Mijn drie exemplaren staan hier niet beschut en zijn ook nooit beschermd in de winter, terwijl het de eerste 2 jaren na aanplant streng gevroren heeft. De boom is goed windbestendig. Ze staan wel vol in de zon. 5 meter lijkt me wel een zuinige schatting. Overigens groeien ze net zoveel in de breedte als in de hoogte.
woensdag 16 september 2020 - 17:31
dries944

Dries944

Hierbij de foto van de boom.
De kruin werd bij de kweker teruggesnoeit en getopt om betakking te bevorderen en omdat hij in een 69l zak stond.
Met zo'n groot blad pakt de boom veel wind maar kan daar blijkbaar tegen.
Echt beschut staat hij hier ook niet,ook in volle zon.
Boom is zo'n 3,5m hoog schat ik.
In een ander topic zei iemand dat na elf jaar de boom 10 meter hoog is.
Niet echt traag te noemen.

Struiken & Bomen

woensdag 16 september 2020 - 18:21
Plantadvies

Plantadvies

Die 5 meter schud ik niet uit mijn mouw. Nogmaals is het een schatting onder de juiste omstandigheden.
woensdag 16 september 2020 - 20:42
Tuinprins

Tuinprins

Dat na elf jaar Tillia henryana 10 meter is, trek ik in twijfel. Zo snel groeit deze linde soort echt niet. Denk ook dat 5 meter dichter in de buurt komt dan 10 meter. Zou eventueel ook nog kunnen afhangen van de onderstam die wordt gebruikt (Tillia henryana wordt in de regel geënt).

In rust is Tillia henryana winterhard te noemen in de Lage Landen. Jonge exemplaren zijn gevoelig voor late nachtvorst als ze net in het blad beginnen te komen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 16 september 2020 - 21:05
WiPe

WiPe

Die hoogte hangt heel nauw samen met de standplaats.Vrijstaande bomen groeien veel minder snel in de dan bomen die ingesloten staan.
donderdag 17 september 2020 - 09:35
dries944

Dries944

Heeft die soort ook last van schorsbrand zoals andere tilia's? Heb al gezien bij straatbomen dat de stam bijna over de hele lengte opengesprongen is. Niet echt gezond te noemen.
De boom moet nog volop groeien in de breedte dus de stam krijgt volop zon.
donderdag 17 september 2020 - 17:11
WiPe

WiPe

Het is maar de vraag wat de oorzaak is van die zogenaamde zonnebrand; Als je de boom correct aanplant, is dat geen enkel probleem;
vrijdag 18 september 2020 - 06:08
Plantadvies

Plantadvies

Schorsbrand komt bijna alleen voor bij zwakke bomen. En ook daar komt dan bij wat wipe vermeld de juiste aanplant, grondsoort en aanplant belangrijk is. Er kan natuurlijk een zwak exemplaar gekocht worden. Straatbomen hebben veel meer te verduren. Fiets er tegenaan en beschadiging van het schors. Ik noem maar even wat. Bovendien kijkt men bij het planten niet zo snel of bomen op de juiste plaats staan bij de gemeente.
vrijdag 18 september 2020 - 08:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon