menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Invloed groei boom door bodemsoort

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Beste tuinliefhebbers,

Is het zo dat op zandgrond bomen minder hoog en breed komen dan op kleigrond aangezien zandgrond veel armer is dan kleigrond? De noorse esdoorn royal red zou 10 tot 15 m hoogte krijgen volgens Van Den Berk. Dit zal dan eerder meer naar de 10 m hoogte neigen of mss lager?
Ik neem aan dat dit ook een effect heeft op de groeisnelheid van de boom...
Om maar niet te spreken over droge en warme jaren waarbij de groei serieus vertraagt kan worden.
donderdag 10 september 2020 - 20:58
WiPe

WiPe

Op drogere en armere gronden gaan bomen minder snel groeien. Maar dat is niet altijd een nadeel. Dat ze ook effectief kleiner blijven, hangt ook nog van andere factoren af. Zo gaan vrijstaande bomen vanzelf wat minder hoog worden dan bomen in een bosverband.
Wat die droogte betreft, is het altijd een goed idee om het humusgehalte te verhogen, of minstens een mulchlaag van goed verteerd organisch material te gebruiken (cm of twee), afgedekt met een dun laagje vers haksel.
vrijdag 11 september 2020 - 08:05
dries944

Dries944

Merci voor de reactie Wipe
Alle aangeplante bomen in het gazon hebben hier een boomcirkel van 1 m² waar een mulchlaag van compost ligt zodat ze in de beginjaren weinig concurentie hebben van het gras. Na die jaren lijkt een boomcirkel minder van belang...
Nu als men het gazon voedt dan profiteren de bomen daar ook een stuk van.
In het gazon kan je ook een dunlaagje compost uitstrooien zodat de bodem ook beter wordt van structuur en meer vocht vasthoud.
vrijdag 11 september 2020 - 12:33
WiPe

WiPe

Ook wanneer de boom groter wordt is de concurrentie met gras erg nadelig voor bomen. Ik heb het een keertje samengevat.

Bomen en gras zijn geen goede combinatie. Onder bomen kun je geen gezonde, goed gesloten grasmat aanleggen, bomen in een gazon zijn ook geen goed idee. Daar zijn verschillende redenen voor.
In de eerste plaats is er de wortelconcurrentie. Een heel belangrijk aantal van de wortels die instaan voor de opname van mineralen wordt in de bovenste bodemlaag gevonden. Een goed gesloten grasmat vormt een dicht pakket aan wortels in diezelfde toplaag. De concurrentie is dus groot. En die concurrentie speelt doorgaans in het voordeel van het gras. Gazon vormt immers niet alleen een goed gesloten tapijt van ondergrondse wortels. Die sterk uitstoelende wortels hebben een rechtstreekse verbinding met de dicht gesloten, bovengrondse, grasmat. Die combinatie van bovengrondse en ondergrondse mat zorgt voor een polepositie voor alles wat van bovenaf de bodem moet binnen dringen: lucht en water. De minder dicht gesloten mat van bloemenweiden, bollengraslanden en hooilandjes, laten meer ondergrondse groeiruimte toe voor boomwortels.


Maar ook de mycorrhizavormende schimmels, die met de boom samenleven, ondervinden van de gesloten grasmat van een gazon hinder. We moeten hierin ook weer een onderscheid maken tussen de ecto- en endomycorrhiza. In een schraal grasland waar het graas afgevoerd wordt, zullen de ectomycorrhizavormende symbionten vrij goed kunnen overleven. Het probleem ontstaat wanneer een gazon bemest wordt, dan laten die symbionten het snel afweten. Zowel de soortspecifieke ectomycorrhizasymbionten als de generalisten die met meerdere boomsoorten een symbiose kunnen aangaan, gaan in dergelijke omstandigheden al snel verdwijnen. Voor boomsoorten, die een associatie met endomycorrhizasymbionten aangaan, geldt daarentegen wel, dat ze last kunnen ondervinden van de concurrentie om (gedeeltelijk) dezelfde soorten endomycorrhiza of VA mycorrhiza, die zich (tevens) aan grassen, kruidachtige planten en heesters binden. Daarom is het aan te bevelen om bij met VA mycorrhiza geassocieerde boomsoorten de boomspiegel vrij van grassen en andere planten te houden.
Om een goed gesloten grasmat te vormen, moet het gazon bemest worden. Maar bomen en bemesting gaan moeilijk samen. Bomen door bemesting weliswaar harder groeien, ze worden ook gevoeliger voor aantastingen. Die bemesting zal de boom weg houden van investeringen in de weerstand tegen aantastingen. Zeker wanneer een boom omwille van de groeiomstandigheden in het gazon verzwakt is, kan dat voor erg veel bijkomende problemen zorgen. En zoals gezegd zullen ook de ectomycorrhizasymbionten door de bemesting gaan afsterven.
Maar ook onkruidbestrijding in een gazon is een probleem. Een perfect onderhouden gazon, waarin dicotylen bestreden worden, kan er (in de ogen van sommige mensen) op het eerste zicht wel goed uitzien, voor een boom is dat geen goed milieu. Bestrijdingsmiddelen kunnen via de wortels opgenomen worden. De mycorrhizasymbionten (zowel ecto- als endo-) kunnen een beperkte hoeveelheid fungiciden, herbiciden, insecticiden, zout en zware metalen opnemen en inde bodem bufferen zonder dat ze aan de boom worden doorgegeven. Bij hogere concentraties lukt dat echter niet meer en neemt de boom die stoffen wel op, met alle gevolgen van dien. Van de meeste herbiciden en insecticiden is onvoldoende bekend of ze niet alleen de onkruiden en insecten, maar ook de in het bodemvoedselweb en rond en/of in de wortels van de planten en bomen aanwezige mycelium en mycorrhiza doden. Van glyfosaat is bijvoorbeeld vastgesteld, dat het niet alleen de wortels en de plant, maar primair mycelium en mycorrhiza aantast, waardoor/waarna de wortels van de plant afsterven. Van fungiciden kunnen we logischerwijze aannemen dat die zeer schadelijk zijn voor de mycorrhiza die met bomen geassocieerd zijn, en als gevolg daarvan zeer nadelig zijn voor bomen. Het bestrijden van houtafbrekende schimmels door het gebruik van fungiciden is als gevolg daarvan hoe dan ook contraproductief en dus ten zeerste af te raden.
Bomen in gras kunnen ook beschadigd worden bij het maaien. Dat kan dan gaan over oppervlakkige wortels die geraakt worden door het maaimes als de stam die beschadigd wordt wanneer met de bosmaaier tot tegen de stam gemaaid wordt. Dat probleem stelt zich zowel bij bomen in een gazon als bomen in hoog gras, bv in bloemenweides of bollengraslanden.
Het laatste element in de relatie tussen gazons en bomen is de aanleg van het gazon zelf. Die aanleg van het gazon legt de basis voor het goed samengaan van bomen en gazon, vaker zorgt die aanleg er net voor dat bomen en gazon niet goed samen gaan. Voor bomen is het erg belangrijk dat bij de bewerking van de bodem en het zaaiklaar maken van het terrein, de wortels zo weinig mogelijk verstoord worden. Voor het gazon moet de bodem goed nivelleerbaar zijn. Dat impliceert doorgaans dat de bodem bewerkt wordt om die kruimelig te maken. Gewoonlijk gebeurt dat door frezen. Vaak wordt de bodem ook nog eens opgehoogd of afgegraven om die zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de nieuwe situatie. Voor bomen is dat echter het begin van het einde en wordt een langzaam, maar zeker, aftakelingsproces in gang gezet.



Met dank aan G.J. Keizer voor het verbeteren van de info over de relatie tussen gras en mycorrhizavormende schimmels.
zaterdag 12 september 2020 - 09:58
dries944

Dries944

Merci voor de uitgebreide kennis.
Hierbij wat kennis over m'n tuin:
Voor ik m'n tuin aanlegde heb ik het achterste stuk wat opgevoerd omdat dit in licht overstromingsgebied ligt. In de winter kan het wel erg nat zijn maar er blijft zelden water staan.
Overigens is er ook een dijk achteraan.
Dan heb ik een beukenhaag aangeplant achteraan die het goed doet ondanks de droogte.
Daarna véél compost ingefreesd en 200m² grasmatten aangelegd en dan de bomen erin met elk hun boomspiegel. Een boomspiegel is ook heel handig als men het gras maait.
Moet wel zeggen dat de grasmatten een erg dichte structuur heeft al lijkt dit wel te minderen door de droogte. Dicht bij de bomen is er ook een border aan de zijkanten van de tuin.
Sproeistoffen gebruik ik niet meer want dat is nefast voor het bodemleven. Wel wa last van klaver in het gras maar dat is een stikstofbemester dus vind ik niet zo erg.
Begrijp de concurentie wel tussen het gras en de bomen maar een alternatief voor gras lijkt niet voor handen! Een tuin is tenslotte geen bos. Zou het gras mulchen beter zijn voor het gras en de bomen? Heb al gehoord als men het gras mulcht ,het gras moet blijven bijmesten,wel wa minder natuurlijk. Als men zou verticuteren kan men dan ook wortels van de bomen beschadigen?
Een evenwichtige oefening lijkt wel moeilijk te zijn tussen gras en bomen...
zondag 13 september 2020 - 23:30
WiPe

WiPe

Het grote gevaar met ophogen is dat er een harde, ondoordringbare laag gevormd kan worden op het oude maaiveld. Daardoor kn er water blijven staan in de winter end e bodem sterk uitdrogen in de zomer. Door de bestaande zode te breken voor ophoging kun je dat voorkomen.

Een tuin is inderdaad geen bos, maar bomen zijn nu eenmaal genetisch aangepast aan omstandigheden waar blad kan blijven liggen en ter plaatse kan verteren.
Persoonlijk begrijp ik die neiging om koste wat kost een dik, donker groen gazon te willen niet zo goed. Dat kost tijd, geld en zorgen. En ik heb al zo vaal bomen zien kwijnen en afsterven daardoor.

Wat je beukenhaag betreft: die kan beter tegen droogte dan tegen nat. Het probleem is dat die op een natte grond erg ondiep moet wortelen, waardoor die in de problemen geraakt als het droger wordt. Je beukenhaag is vrij recent aangeplant. Die heeft zich dus niet moeten aanpassen aan een te hoge watertafel. Vermoedelijk komt die pas ind e problemen wanneer het een keer flink nat wordt.
maandag 14 september 2020 - 08:29
dries944

Dries944

Wat dat ophogen betreft , hier zijn geen zware machines over gereden, dat is manueel gebeurd met de kruiwagen in de winter,echt een hels karwei.
Wat het gazon betreft, dit is idd veel werk om te onderhouden. Vandaar da ik de borders aan de zijkanten wat breder heb gemaakt. Nu heb ik een kleine 300m² aan gazon,da is nog te doen.
Moet ook nog boordstenen plaatsen want het gazon breid zienderogen uit ieder jaar.
De beukenhaag is aangeplant in voorjaar 2018,dat was echt een natte winter,dus vreesde ik het ergste. Ma die is er goed doorgekomen mits goede verzorging. Waar de beukenhaag staat loopt de grond ook wat af naar de dijk toe. Als het veel regent loopt het overtollig water gewoon in de dijk. Een dijk hebben is hier echt een voordeel.
maandag 14 september 2020 - 13:00
WiPe

WiPe

Het gaat niet over de machines, maar over het feit of de onderliggende zode al dan niet gebroken is;
Het gaat ook niet over de vraag waar het overtollige oppervlaktewater naartoe loopt, maar over de diepte van de watertafel.
maandag 14 september 2020 - 21:51
dries944

Dries944

Harde lagen ben ik hier nog niet tegengekomen, heb al op verschillende plaatsen een meter diep gegraven. Water blijft ook zelden staan, echt lichte grond is het.
Op het achterste stuk groeit ook veel heermoes dat meters diep kan wortelen.
De watertafel kan in de toekomst wel mss problemen opleveren,time will tell.
dinsdag 15 september 2020 - 18:02
dries944

Dries944

Hoe kan men de diepte bepalen van het grondwater? Put graven in de gracht?
Vanaf welke diepte komen beukenhagen in de problemen als het grondwater stijgt?
zaterdag 19 september 2020 - 16:35
WiPe

WiPe

1. Put graven in de tuin.
2. Dat hangt van de bodem af.
zondag 20 september 2020 - 18:50
dries944

Dries944

Bedoel je dan de bodemsoort?
Volgens de databank ondergrond vlaanderen is het grootste achterste deel van de tuin 'Zeer sterk gleyige kleibodem zonder profiel'. Dat verbaast mij wel want ik denk dat de bodem meer na de zanderige kant is. Hoe kan je weten welke grondsoort men heeft?
zondag 20 september 2020 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon