menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde bladkleur beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

ALG

ALG

Hallo,

De bladkleur van enkele van de beukenplantjes verkleuren. Zie foto.
Het valt op dat dit enkel is bij de grootste maat 150/175.

Enig idee wat dit kan zijn? Tekort aan magnesium?

Met dank,
ALG

Struiken & Bomen

zaterdag 29 augustus 2020 - 16:15
benjomel

Benjomel

Doe ook eens een foto van een verdere afstand er bij zodat er meer haag op staat voor een betere inzicht te krijgen
maandag 31 augustus 2020 - 10:38
ALG

ALG

Vorig jaar aangepland in najaar.

Bedankt alvast voor jullie gedacht.

Struiken & Bomen

dinsdag 1 september 2020 - 18:08
ALG

ALG

Extra foto

Struiken & Bomen

dinsdag 1 september 2020 - 18:09
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij geen spint-aantasting, daarvoor zou het blad naar mijn mening wat grilliger getekend moeten zijn. Spint komt de laatste jaren overigens wel regelmatig voor bij jonge beuken, vooral bij exemplaren die op zonnige en warme plekken staan.

Ik vermoed dat het een combinatie is van felle zonneschijn en het feit dat de beuken nog onvoldoende uitgeworteld zijn. Eventueel kan droogte ook nog meespelen.

Zijn de beuken gespoten met een of ander middel? Als je van sommige middelen (bijv. tegen beukenbladluis) de concentratie te hoog maakt kan een plant hierop reageren (vooral in combinatie met felle zonneschijn).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 september 2020 - 07:55
ALG

ALG

Bedankt voor de info.

Ik heb de beuken altijd heel goed en doordacht water gegeven bij die hele droge periodes.
Zal ongeveer 5 l/plant zijn per week.

Ik heb inderdaad wat last gehad van wolluis. Omdat het om jonge aanplanten gaat heb ik toch beslist om te spuiten met Insecticide 10 ME. Dit volgens de opgegeven dosis.
Omdat dit niet hielp en het erger werd heeft een tuinman komen spuiten begin juli.
De naam ontsnapt mij; maar ik dacht dat het met Karate of Okapi was.
woensdag 2 september 2020 - 09:00
ALG

ALG

Iemand binnen "tuinadvies" die dit fenomeen herkent?
vrijdag 4 september 2020 - 17:53
Tuinprins

Tuinprins

Is toch zeer waarschijnlijk het gevolg van het spuiten met het middel tegen de beukenbladluis. Of de combinatie middel/felle zonneschijn is de oorzaak, of de dosis is te hoog geweest.

Tal van bestrijdingsmiddelen hebben op de bijsluiter staan dan moet worden opgepast voor het middel en felle zon/hoge temperaturen. Zo weet ik van DECIS (anti-luizen middel) dat je dit niet moet toepassen bij felle zonneschijn i.v.m. bladschade.

Als de dosis te hoog is kan er 'fytotoxische' schade optreden. Vaak zie je dan dat het blad lichter of zelfs wit kan worden.

Het kan zijn dat op de plek van de betroffen planten er meer zon is of dat er daar meer bestrijdingsmiddel terecht is gekomen.


Gegroet, de tuinprins

zondag 6 september 2020 - 18:34
ALG

ALG

Ik ben te weten gekomen dat het spint en mijt is.

De beestjes zie ik zitten met een loep.

Wat kan ik hiervoor het beste doen? Het betreffen jonge aanplanten, dus wil ik ze zo goed als mogelijk vrijwaren van extra stress door deze beestjes.
dinsdag 15 september 2020 - 09:55
Carib

Carib

Ik zou zelf niet meteen weer met de gifspuit aan de gang gaan. Het is al laat in het seizoen en de bladschade is er toch al. Spintmijten houden van droogte en warmte. Dus met enige regelmaat het blad lekker nat spuiten kan al helpen.

Ik zie ook dat je gekozen hebt voor een groter formaat beuken om aan te planten. Mijn ervaring is dat de aanplant van kleinere formaten, afgezien van de veel aantrekkelijkere prijs, beter werkt want de planten slaan veel sneller aan. Ik zie dat grotere maten haagplanten soms jaren staan te kwarren. Tegen de tijd dat ze beginnen te groeien zijn ze qua lengte al ingehaald door de kleinere planten die gelijktijdig zijn geplant.
dinsdag 15 september 2020 - 15:31
ALG

ALG

Daar zit inderdaad iets in... en dan beter in het voorjaar behandelen?

Natspuiten geeft geen risico voor de plant als ik het 's avonds doe bij deze temperaturen ?

Merci voor de tip. We hadden voor ons zelf al uitgemaakt dat te vervangen planten in een kleinere maat zouden worden geplaatst.
dinsdag 15 september 2020 - 17:15
Carib

Carib

Met een beetje mazzel is het probleem dan voorbij in het voorjaar.
Ik kan niet verzinnen wat er mis kan gaan met natspuiten. Het kan immers ook gewoon regenen.
dinsdag 15 september 2020 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon