menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Cornus mas schonbrunner gourmet

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Heb deze plant ontvangen na 6 maanden wachten. Plant zat in een doos, niet echt professioneel als get mij vraagt.
Ik zie dat deze plant geent is en de groene scheuten zijn afgebroken boven het entpunt.
De onderstam loopt wel uit maar daar heb ik niets aan omdat dit waarschijnlijk een gewone cornus is. Komt dit nog goed? De afgebroken scheut probeer ik te stekken maar weet niet of dit zal lukken...

Struiken & Bomen

vrijdag 28 augustus 2020 - 13:52
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Er zit nog blad boven de ent, Zelfs al sterft het deel er boven af, met de juiste zorgen lukt dat wel.
vrijdag 28 augustus 2020 - 13:56
dries944

Dries944

Helaas Wipe ,de ent zit meer aan de bovenkant, op de foto niet echt duidelijk.
Ik zie de schuine snede en er zit zelfs een doorzichtig plastiek rond.
vrijdag 28 augustus 2020 - 14:13
LT

LT

Ik wens je alle geluk van de wereld
vrijdag 28 augustus 2020 - 14:25
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Helaas zijn Cornus mas en cultivars hiervan nauwelijks te stekken. Bij een stek treedt wel callusvorming op maar wortels worden zeer zelden gevormd. Dat verklaart ook waarom benaamde soorten altijd geënt worden.

Eventueel zou de ent volgend jaar nog kunnen uitlopen maar ik geef je weinig kans. Het beste dit plantje uitplanten in de volle grond. Cornus mas is matig in een pot te kweken, als de plant te nat staat gaan de wortels heel vaak rotten. Doet het gewoon beter in de volle grond. Als de ent volgend voorjaar niet meer uitloopt heb je altijd nog de normaalvorm van Cornus mas.

Ik hoop dat de plant niet al te duur was. Zelf zou ik zo'n klein plantje niet aanschaffen, ik wil ze liever wat groter en als het kan uit de volle grond. Daar betaal ik dan ook meer voor maar dat is het meestal ook wel waard.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 28 augustus 2020 - 18:05
c j de k

C j de k

Heb je ook foto's gemaakt toen de plant nog in de doos zat?? Ik ging toch zeker verhaal halen bij die leverancier hoor. Hij hoort er toch voor te zorgen dat zijn spullen goed verpakt zijn, volgens mij heb je in zo'n geval recht op vervanging, maar het is aan de andere kant natuurlijk een klein ding. Zelf bestel ik meestal als een boom of struik wil een xl maat en dan alleen bij een leverancier met eigen bezorgdienst.Ik wens je veel succes met verhaal halen
Groet CjdeK
vrijdag 28 augustus 2020 - 21:12
dries944

Dries944

omdat ik de plant moeilijk kon vinden heb ik het bij vr**ken besteld voor 20 euro, er stond niet bij hoe groot de plant is die ze aanbieden. Heb deze cultivar gekozen omdat dit de zoetste vruchten zouden zijn van alle rassen. Zal zien of de stek lukt tuinprins.
De doos was helemaal gevuld met van die schuimvlokken maar was blijkbaar niet genoeg.
Zo'n kleine scheut heeft ook nie veel nodig om af te breken.
Zal ook de eerste en laatste keer zijn da ik daar iets bestel!
De foto heb ik ook gemaild naar hen met de vermelding da ik een nieuw examplaar wil en dat de verzendingswijze niet deugd!
En de wachttijd liep op tot 6 maanden, echt overdreven lang. Had al een paar keer gemaild maar nooit geen persoonlijk antwoord. Alleen een standaardmail dat omwille van corona en een toename van de orders de wachttijd kon oplopen tot 6 -8 weken.
zaterdag 29 augustus 2020 - 00:53
Tuinprins

Tuinprins

€ 20 voor zo'n minuscuul entje is belachelijk. Dat ding staat notabene in een P9 potje.

Als je persé een benaamde soort wilt hebben, dan kun je beter bestellen bij een bedrijf als Esveld. Of bestel in Polen bij kwekerij Carya www.cornusmas.eu . Of bij Wildobstschnecke https://wildobstschnecke.de in Duitsland (hier altijd zeer snel uitverkocht).

De smaak / zoetheid bij Cornus mas soorten wordt naar mijn mening ook bepaald door de hoeveelheid zon in de zomer. Sommige soorten moeten redelijk lang hangen voor ze echt goed van smaak zijn. Helaas hebben de vogels ze dan ook in de smiezen dus op tijd oogsten is gewenst anders sta je met lege handen.

Alhoewel Cornus mas en cultivars ervan als alleenstaande plant vruchten aanzetten krijg je pas echt een rijke oogst door kruisbestuiving. Je zult dus minimaal 2 genetisch verschillende planten moeten neerzetten.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 augustus 2020 - 07:29
dries944

Dries944

Tis idd belachelijk Tuinprins,had gedacht dat de plant groter ging zijn.
Bedankt voor de referenties,leveren die ook in belgie?
Dus als ik het goed begrijp kan het onderstammeke da ik nu heb als kruisbestuiver dienen?
Dan rest alleen de vraag: Is dat een snelle groeier die cornus mas? Dat je snel wat plant heb.
zaterdag 29 augustus 2020 - 11:13
Tuinprins

Tuinprins

Zowel Carya als Wildobstschnecke leveren in Nederland dus zullen dat zeer waarschijnlijk ook doen in België. Bij Carya moet je de lijst van wat men heeft opvragen, zijn meestal ook snel uitverkocht. Bij Wildobstschnecke kun je op de website zien wat men in voorraad heeft. Meestal is in de tweede helft van het najaar de voorraadlijst compleet. Doorgaans wordt in het voorjaar geleverd, niet in de winter.

Zaailingen zijn prima bestuivers voor benaamde soorten. Zaailingen bloeien doorgaans na 5 tot 7 jaar, heel soms wat eerder.

Snelle groeier: gewone zaailingen groeien m.i. redelijk snel. Ik heb een zaailing die 4 of 5 jaar geleden bij het planten in de volle grond in een P9 potje stond en niet groter was da 15--20 cm, deze is nu zo'n 1.30 meter hoog. Bij zaailingen heb je te maken met een natuurlijke variabiliteit dus de groeisnelheid verschilt van plant tot plant. Cornus mas is overigens prima te snoeien en ik heb die ook wel eens als haag gezien.

Bij geënte planten zit er verschil tussen de soorten, ik meen me te herinneren dat de soort 'Jolico' en redelijk trage groeier is. Groeisnelheid van de cultivars heeft overigens ook te maken met de onderstam en de vergroeiing van de onderstam met de ent.

Gegroet, de tuinprins


zaterdag 29 augustus 2020 - 18:21
dries944

Dries944

LT blijkbaar heeft je geluk geholpen want de ent loopt uit met 2 uitlopers op de plaats waar ze afgebroken zijn.
Had van te voren wel de uitlopers van de onderstam verwijderd om de ent te stimuleren.
Blijkbaar heeft dat geholpen.
Plant staat binnen in een kot bij een raam. Zo zal hij langer blijven groeien denk ik nu de herfst voor de deur staat. En dan volgend voorjaar afharden en buiten zetten. Goed plan?

Struiken & Bomen

vrijdag 18 september 2020 - 11:35
LT
vrijdag 18 september 2020 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon