menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemestingsschema bomen en hagen

Ga naar meest recente reactie

ALG

ALG

Goedenavond,

Eind vorig jaar werden in onze tuin een 10tal loofbomen en ca. 100 lm beukenhaag en ca. 500 st liguster aangepland.

Ik wil de tuin zo goed als mogelijk onderhouden, maar ik heb advies nodig naar het bemesten van de bomen en hagen.

Volgens de bodemanalyse dienen we de komende drie jaar het volgende jaarlijks toe te voegen:
- Stikstof: 80 gr/10 m2
- Fosfaat: 40 gr/10 m2
- Kali: 100 gr/10 m2
- Magnesia: 70 gr/10 m2

Ik zou drie keer willen bemesten:
- voorjaar (maart)
- zomer (juni)
- najaar (november of beter oktober?). Hier wens ik ook een mulchlaag aan te brengen (compost, paardenmest, ...?)

Wat en hoeveel gebruik ik het beste voor de drie maal bemesten?

Alle advies is welkom, ik heb hier enorme interesse in, maar de kennis ontbreekt mij.

Vele groeten,
ALG
woensdag 26 augustus 2020 - 16:46
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als je in de tweede helft van het jaar nog met stikstof bemest dan kan dat nog tot nieuwe groei leiden die niet goed afrijpt. Als we een stevige winter krijgen kan dat tot vorstschade leiden. Dus liever niet bemesten met stikstof na de langste dag. Sowieso zou ik niet meer bemesten na juli, behalve met kalium.

Laat het bemestingsadvies even voor wat het is. Gewoon 1 keer bemesten in april/mei met een samengestelde meststof die bovengenoemde elementen bevat. Mulchen met een fatsoenlijke compost kan nooit kwaad (zorgen dat je niet tegen de stam zelf compost aanbrengt). Op de korte termijn zorgt dit ervoor dat de grond minder snel uitdroogt, op de wat langere termijn verbetert dit de grond.

De afgelopen jaren is gebleken dat een goede waterverzorging veel belangrijker is dan bemesten. Bij droogte moet water worden gegeven anders kunnen jonge bomen en struiken het loodje leggen of gaan kwijnen (kan zelfs nog een aantal jaren daarna). Bovendien zijn bomen en struiken die onder droogte lijden gevoeliger voor andere aantastingen.
Ook oppassen met automatische beregeningssystemen etc. want te nat is ook niet goed. Zo kan beuk slecht tegen natte voeten dus als die te nat komt te staan kan die dood gaan.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 27 augustus 2020 - 06:26
WiPe

WiPe

Bemestingsadviezen zijn er doorgaans op gericht om een zo hoog mogelijke productie te maken. Maar, sterke bemesting leidt tot een grotere gevoeligheid voor aantastingen en voor droogte. Tenzij planten nauwelijks groeien, zou ik daar zelfs niet aan beginnen en me vooral beperken tot het verhogen van het humusgehalte dmv compost en mulch.
donderdag 27 augustus 2020 - 07:33
Patrikc

Patrikc

Helemaal akkoord met WiPe.

Arme zandgrond hier, volgens bemestingsadvies zou ik veel meer moeten geven dan vraagsteller. Mijn beukenhaag krijgt alleen een mulch van compost en doet het schitterend.
donderdag 27 augustus 2020 - 09:02
ALG

ALG

Bedankt voor de reacties!

Dus als ik het goed begrijp bemest ik de hagen en bomen beter één keer met bijvoorbeeld "DCM Meststof Siertuin". Deze heeft een NPK van 6-4-10.

Als ik dan 1 kg/10 m2 geeft worden de volgende waardes bekomen:
- Stikstof: 60 gr/10 m2
- Fosfaat: 40 gr/10 m2
- Kali: 100 gr/10 m2

Voor het gebrek aan magnesium kan ik bijvoorbeeld DCM Kieseriet (26% MgO) toevoegen.

Ik had eerder gelezen dat deze meststoffen een 100dagige werking hebben. Is het dan niet beter om in maart 0,5 kg/10 m2 en nog eens in 0,5 kg /10 m2 in juni?

De compost als muchlaag: wanneer breng ik deze het beste aan of is het de bedoeling dat deze het hele jaar door wordt aangevuld? En het dus een toevoeging is op de bemesting.
Kan dit worden vervangen door een paardenmest?
donderdag 27 augustus 2020 - 09:15
WiPe

WiPe

Kijk eerst eens wat voor bodem je hebt en hoe je de beplanting daar kan aan aanpassen. Compost is geen aanvulling van een bemesting die je niet nodig hebt. Dat is veel zinvller dan een bemestingsadvies te willen volgen dat gericht is op een maximale productie un plaats van een gezonde tuin.
donderdag 27 augustus 2020 - 15:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon