menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke sering gekocht?

Ga naar meest recente reactie

Emwee

Tekst aangepast

Emwee

Goedemorgen,

5 dagen geleden heb ik een sering struik gekocht bij een lokaal tuincentrum.
Deze sering had enkele donkere stippen op de bladeren maar zag er verder aardig fris uit. Ik heb het personeel gevraagd of zij mij konden vertellen of de struik wel gezond was, omdat ik geen ziekten mee wil nemen mijn tuin in. Mijn tuin is namelijk mooi beplant en dat wilde ik graag zo houden.
Zij verzekerden mij dat de struik alleen wat last had gehad van de droogte, vandaar de donkerbruine stippen.
Dus heb ik de struik gekocht.
Gisteren zag de struik er al wat minder florissant uit, vandaag ziet de struik er heel slecht uit. Ik vermoed dat ze mij toch een zieke struik verkocht hebben, maar wil graag jullie mening voordat ik terug ga naar het tuincentrum.

De struik heeft overig de afgelopen dagen voldoende water gehad. Hij staat nog in pot omdat ik over een week nog een struik ontvang en ze samen wil planten. Maar als de plant een bacterie of schimmel draagt wil ik deze liever niet in mijn tuin plaatsen.

Struiken & Bomen

zondag 23 augustus 2020 - 11:21
Emwee

Emwee

Nog een foto van de gehele plant

Struiken & Bomen

zondag 23 augustus 2020 - 11:52
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zeer waarschijnlijk 'Lilac Bacterial Blight' . Is een ziekte die door een bacterie / schimmel (Pseudomonas syringae var. syringae) wordt veroorzaakt. Is in de VS en Canada al jaren een probleem bij de kweek van Syringa vulgaris (boerensering) en komt het laatste decenium ook in West Europa regelmatig voor.

Het begint vaak met gebobbeld blad dat later gaat krullen of hangen. Nog wat later krijg je bruine plekken op het blad en/of verkleurt het ongezond geel-groen. Bij ernstige aantastingen verschijnen er necrotische plekken op de takken, heel vaak gevolgd door het afsterven van delen van de takken.

Voor de particuliere tuinier zijn er geen middelen beschikbaar die deze ziekte kunnen bestrijden.

In 95 % van de tuincentra heeft men de ballen verstand van schimmel- c.q bacterieziektes bij planten. Meeldauw herkent men nog maar bij Phytophthora cinnamomi wordt het al moeilijk. 'Lilac Bacterial Blight? Sorry mevrouw maar daar heb ik nog nooit van gehoord ... op het internet gevonden? Ja, op het internet wordt zoveel geschreven en gezegd ...'.

Gegroet, de tuinprins
zondag 23 augustus 2020 - 12:59
Emwee

Emwee

Hallo Tuinprins,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Als ik uw beschrijving lees komt het inderdaad overeen met het ziektebeeld wat u schetst.
Ik ga een mail met foto’s naar het tuincentrum sturen, en zal vragen wat hun garantiebeleid is omdat de struik pas 5 dagen geleden aangeschaft is.

Aangezien er volgende week een prachtige sering van ca 200 cm geleverd wordt bij mij, zal deze dus of terug naar het tuincentrum gaan of in de kliko belanden helaas.

Bedankt voor uw antwoord,
Met vriendelijke groeten Emma
zondag 23 augustus 2020 - 13:26
BOPME

BOPME

Goedenavond,
Ruim 14 jaar geleden hebben we onze sering gekocht bij een kwekerij in Boskoop. De bloem is paars met een wit randje om de bloem, heerlijk geurend (naam weet ik helaas niet meer). Ieder jaar vol in bloei. Nooit gemest, het enige wat we al die jaren deden was ná de bloei de bloemen eruit knippen.
Vorig jaar viel het ons op dat de sering schuin ging hangen en dat diverse scheuren in de takken kwamen, dit voorjaar zaten er wel bloemen in maar die waren klein net als het blad. Het blad zag er ook een beetje flets en grijs uit. Nu zijn er al veel bladeren gekruld en bruin.
Ik heb gelezen dat we de geïnfecteerde takken kunnen snoeien tot 20-25 cm onder de zichtbare infectie maar dan blijft er niets van onze sering over. Alleen een stam met drie kleine stompjes van takken.
Als we een nieuwe sering kopen kan deze dan dezelfde plek gezet worden? En wat is de beste periode om een nieuwe sering te planten?
http://plantclinic.cornell.edu/factsheets/lilacbacterialblight.pdf

Struiken & Bomen

zondag 30 augustus 2020 - 18:49
BOPME

BOPME

nog een foto van de hele sering.

Struiken & Bomen

zondag 30 augustus 2020 - 18:49
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Mijn advies: op een plek waar een zieke plant heeft gestaan nooit dezelfde soort terug planten, beter ook niet een plant uit dezelfde plantenfamilie. Sering behoort tot de olijf-familie (raar maar toch echt waar) net als bijv. Liguster en Fraxinus (es, en dat is iets anders als een esdoorn!).

Verder: als je een al wat oudere sering radicaal terug snoeit dan gaat zo goed als zeker de onderstam uitlopen. Je zult de uitlopers direct moeten verwijderen anders nemen ze de overhand. Als je die 'wilde' scheuten laat staan duurt het jaren voordat die gaan bloeien. Boerenseringen (Syringa vulgaris soorten) werden en worden vaak geënt op een onderstam. Stekken van boerensering lukt nauwelijks dus daarom worden die geënt (tegenwoordig worden die ook wel via weefselkweek vermeerderd).

Gegroet, de tuinprins

maandag 31 augustus 2020 - 07:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon