menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen haag Portugese laurier

Frenskes86

Frenskes86

Ruim een jaar geleden hebben wij onze tuin compleet vernieuwd en hebben wij gekozen voor een Portugese laurierhaag. Gezien wij nu een jaar verder zijn blijven wij zo nu en dan problemen ondervinden. Zo zijn er reeds 4 nieuwe beplant en hebben wij in het andere deel van de haag wederom eentje ertussen die afsterft. Dit terwijl een paar maanden geleden de gehele haag er goed uitzag. Ook zie ik in een andere gele blaadjes Helaas heeft de haag last van meeldauw. Ondanks dat er al twee hoveniers zijn langs geweest en zeggen dat het goed is hou ik mijn twijfels. Kan iemand mij vertellen wat er evt kan zijn? Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zaterdag 1 augustus 2020 - 12:35
Frenskes86

Frenskes86

Hierbij nog een foto van de haag

Struiken & Bomen

zaterdag 1 augustus 2020 - 12:35
Tuinprins

Tuinprins

Uitval bij een haag kan altijd voorkomen, zeker als het weer niet meewerkt of de verzorging niet adequaat is. Zoals ik dat vanaf bovenstaande foto's kan beoordelen zijn de planten goed gekweekt met uitstekende betakking.

Geel blad komt bij Portugese laurier vaker voor. Het kan een symptoom zijn dat het met de plant niet goed gaat maar ook dat het hier om relatief onschuldige bladrui gaat. Veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blad ten eeuwige dagen behouden maar dat is niet zo. Periodiek wordt er een klein gedeelte van het blad afgestoten. Dit is een natuurlijk verschijnsel en geen ziekte.

Meeldauw komt voor bij Prunus lusitanica en heeft vaak te maken met de weersomstandigheden. We hebben vanaf eind juni een redelijk wisselvallige periode gehad. Dit werkt meeldauw in de hand (niet alleen bij Portugese laurier maar bij tal van andere planten soorten). Als je de haag water geeft dan aan de voet van de plant en zoveel mogelijk vermijden dat het blad nat wordt. Opspattend water op de bladeren zorgt voor verspreiding van de meeldauwschimmel.

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 augustus 2020 - 06:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon