menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leiplataan verliest blad

Ga naar meest recente reactie

sumiya

Sumiya

Vorig jaar met de hitte verloor onze leiplataan ineens al haar blad. Dit jaar opgelet dat ze voldoende water heeft altijd (staat in een bak van 1x1x1.20 hoog) maar nu, eind juli, lijkt het alweer bijna herfst, terras ligt vol met dor blad. Zijn deze leiplatanen nog te redden en zo ja, hoe?
Dank aan de experts.
Sumiya

Struiken & Bomen

woensdag 29 juli 2020 - 18:40
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk toch te droog.

Ik vraag mij af of een bak van 1 bij 1 bij 1.20 hoog wel geschikt is voor zo'n dakplataan. Zie ze liever in de volle grond met voldoende plek om uit te wortelen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 29 juli 2020 - 20:22
minouke

Minouke

De mijn ook maar ik denk toch ook door de droogte.
woensdag 29 juli 2020 - 22:05
dries944

Dries944

Volgens sommige bronnen zou een boom van stamomtrek 8/10,10/12 bij droge periodes gemiddeld 100 liter water drinken per week. Klopt dit Tuinprins?
We onderschatten blijkbaar hoeveel water een plant nodig heeft.
woensdag 29 juli 2020 - 22:58
WiPe

WiPe

Te weinig grondvolume waardoor de bodem te weinig vocht kan bufferen. En dan heb je zo problemen met droogte. Hoewel platanen vrij goed een droogteperiode kunnen doorkomen, vragen ze toch voldoende water. Een structureel watergebrek is zelfs voor een plataan een groot probleem.
donderdag 30 juli 2020 - 08:48
sumiya

Sumiya

Dit jaar hebben we echter meer dan voldoende water gegeven, dus mijn vraag is, komt dit nog goed? Kan zo'n boom zich herstellen? Misschien even goed terugsnoeien dit jaar?
donderdag 30 juli 2020 - 10:47
WiPe

WiPe

Die boom heeft te weinig grond, En daardoor ziet die af. Als je de gaat snoeien zet je die nog meer onder stress. Dat is echt niet verstandig. Haal die dit najaar uit de bak en plant die in de volle grond.


Terzijde, maar dit moet me van het hart, Neem dit dus best niet persoonlijk. Dat is niet de bedoeling.

In het algemeen erger ik me er vaak aan dat mensen een verzwakte boom willen snoeien vanuit het idee dat die daar beter van zou worden. Dat klopt dus echt niet. Snoeien van een verzwakte boom is het botanische equivalent van een aderlating bij een zieke mens. Met wat geluk overleeft die dat wel. Maar dat is niet zeker. Er zitten ook hier jammer genoeg nog steeds veel tuiniers die dat waanidee aanhangen.
donderdag 30 juli 2020 - 19:52
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Das idd waar Wipe dat veel tuiniers niet veel weten hoe een boom in elkaar zit, om dat te weten moet je daar interesse in hebben en hierin gaan verdiepen. Nu weet ik ook al veel dingen die ik een jaar geleden ook niet wist zoals dit:

Op iedere plaats waar je een tak afsnoeit moet de boom die gaan afgrendelen en dat kost energie van de boom. Dus als de boom al verzwakt is maak je die nog zwakker bij iedere tak die je afknipt waardoor hij nog meer verzwakt raakt en het loodje kan leggen!

Dit klopt toch Wipe?
donderdag 30 juli 2020 - 23:16
WiPe

WiPe

Ja, dat klopt.
vrijdag 31 juli 2020 - 09:39
sumiya

Sumiya

Jammergenoeg hebben we geen tuin maar alleen een groot dakterras, vandaar de grote plantenbakken
vrijdag 31 juli 2020 - 10:39
dries944

Dries944

Hoelang staat die al in die pot? Denk wel dat er betere alternatieven zijn van bomen die in een pot kunnen blijven staan zoals de olijfboom. De plataan is een snelle groeier en wordt megagroot in de vrije natuur. De pot is waarschiijnlijk al verzadigd met wortels waardoor hij meer en meer verzwakt ook al geef je genoeg water en voeding!
vrijdag 31 juli 2020 - 11:22
Roeli

Roeli

De boom staat in een grote bak. Maar die onderkant van die bak. Is die dicht ? Blijft daar water in staan ? Dan kan het zijn dat de bovenkant droog is en je dus flink water geeft, terwijl de wortels in het water staan.
vrijdag 31 juli 2020 - 12:08
WiPe

WiPe

Het probleem is dat die baken te klei zijn voor leiplatanen. Die komen niet toe met 1.20m³
vrijdag 31 juli 2020 - 12:25
sumiya

Sumiya

Er zitten gaten onderin de bak en wat betreft de andere vraag, ik denk dat de bomen er sinds 2015 in staan, zo'n 5 jaar nu dus. Misschien inderdaad maar eens kijken naar andere boompjes. Zonde, ik vind ze zo mooi als ze groen zijn, maar ze kwamen sowieso niet erg vol met blad, dacht dat ze nog aan het ontwikkelen waren.

Dank voor alle info.

SUmiya
zaterdag 1 augustus 2020 - 09:04
hildavw

Hildavw

hebben ze al eens nieuwe aarde gehad? Dat kan soms ook wel een beetje helpen.
zaterdag 1 augustus 2020 - 13:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon