menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnoot

Pjobse

Pjobse

Net terug van vakantie en mijn walnoot verliest een hoop blad. Volgens de kweker komt dit door te weinig water. Aangezien de boom in mei geplant is en nog weinig wortel heeft.
De grond is klei achtig, hoeveel en hoe vaak zou ik water moeten geven. Moet dit evengoed ondanks de regen? En moet dit de eerste jaren?

Struiken & Bomen

donderdag 23 juli 2020 - 21:08
Tuinprins

Tuinprins

Het zou evengoed kunnen dat de boom te veel water heeft gehad. Walnoot is gevoelig voor natte voeten.

Hoeveel water je moet geven is lastig te zeggen omdat dit sterk afhankelijk is van het weer en de grondsoort. Je kunt daarom niet zeggen dat de boom bijv. iedere week of om de paar dagen een gieter water moet hebben. Altijd de grond controleren op hoe nat of droog die is alvorens water te geven.

Er is nu weinig wat je kunt doen, afwachten is het devies. Bij gematigd zomerweer oppassen met (te) veel water geven.

In mei planten is aan de late kant voor een walnoot uit de volle grond. Het beste plant je die in december. Als de boom in pot stond: altijd de wortels controleren want in pot zijn walnoten gevoelig voor aantasting van de wortels (daarom worden ze meestal in de volle grond gekweekt).

De foto is niet helemaal duidelijk voor wat betreft het totaalbeeld van de boom maar ik heb sterk de indruk dat de ene zijtak te overheersend is t.o.v. van de rest van de boom. Indien dat zo is dan deze verwijderen in augustus/september.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 juli 2020 - 06:15
Pjobse

Pjobse

Hoi tuinprins, bedankt voor je reaktie.

De bladeren waren ook gekruld en hadden bruine punten. Tijdens mijn vakantie is er behalve regen geen water gegeven en dan een schep in de grond te hebben gestoken zag ik ook dat de grond erg droog was. Vandaar ook de gedachte te weinig water.

Wat ik begreep is dat de boom sowieso wekelijk een flinke plens water van een gieter of 3 nodig heeft. En bij warm weer zelfs om de dag.

Wat betreft de overheersende tak, de andere is tijdens een storm afgebroken. En ik kreeg eerder het advies nog een jaartje te wachten voor deze te snoeien.

Struiken & Bomen

vrijdag 24 juli 2020 - 08:45
Pjobse

Pjobse

Inmiddels heeft mij. Walnoot bijna al zijn bladeren verloren....

Iemand tips? Of gaat dit weer goed komen volgend jaar?

Moet ik iets doen of juist niet?

Struiken & Bomen

vrijdag 31 juli 2020 - 19:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon