menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Suggesties voor loofboom in mijn tuin

Pierre34

Pierre34

Hallo allemaal,

Nieuwe user hier. Graag wil ik een loofboom planten in mijn tuin, daarom zou ik eens willen horen wat de bomenkenners onder jullie suggereren.

Mijn tuin is smal en vrij diep (4,5 m breedte op 45 m lengte). Langs beide kanten staat een lage betonnen afscheiding. De boom zou op zo'n 20 meter van mijn huis moeten komen. Volgende vereisten zijn zeer belangrijk voor mij:

- De kroon mag niet al te breed worden (aangezien mijn tuin maar 4.5 meter breed is). Zelf dacht ik aan max. 8 meter, liefst minder natuurlijk.
- Qua hoogte dacht ik aan max. 15 meter. Liefst geen mastodonten van meer dan 20 meter, dat zou m.i. ook helemaal niet passen in mijn tuin.
- Standplaats is zonnig (tuin op is op ZW gericht) en vrij winderig. Het moet dus een boom zijn die tegen een (wind)stootje kan.
- Met tijd zou ik een klein terrasje willen aanleggen onder de boom, dus de stam moet zeker hoog genoeg worden om onder te kunnen zitten. Ook een diep wortelgestel is eigenlijk wel een must.
- Last, but not least: het moet een inheemse soort zijn. Hoe waardevoller, hoe liever!

Een mooie lente- of herfstverkleuring is natuurlijk mooi meegenomen, maar is voor mij van secundair belang.

Ik deed al wat research en kwam uit op Acer Campestre . Kunnen jullie deze soort aanraden? Voldoet hij aan mijn criteria? Zijn er andere soorten die ik zeker moet overwegen? Alle suggesties zijn welkom en worden ten zeerste geapprecieerd!

Groetjes,
Pierre34
maandag 6 juli 2020 - 15:44
Tuinprins

Tuinprins

Als je tuin 4,50 meter breed is en de boom mag max. 8 meter breed worden dan is daar de vraag wat er aan beide zijdes van je tuin grenst.

De gewone Acer campestre kan wat variabel zijn in groeiwijze als die via zaad wordt vermeerderd. Er zijn echter selecties op de markt waarvan de groeiwijze ('habitus') bekend is. Bekende cultivars zijn: 'Nanum' (bolvormig), 'Green Column' (smal opgaand), 'Huiber's Elegant' (kroon piramidaal tot eirond) en 'Red Shine' (piramidaal, nieuwe groei opvallend rood getint). Genoemde soorten zijn doorgaans niet in een doorsnee tuincentrum beschikbaar, hiervoor moet je bij een goed gesorteerde boomkwekerij zijn, zeker als je een wat grotere maat wilt hebben.

Nadeel van Acer campestre: gevoelig voor meeldauw op droge gronden en kan zich licht uitzaaien.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 7 juli 2020 - 06:58
WiPe

WiPe

Dat van dat diepe wortelgestel mag je vergeten. Bomen hebben doorgaans veel kleine en fijne vrij oppervlakkige wortels die instaan voor de opname.
Je zou soorten kunnen kiezen als meelbes, lijsterbes, krentenboompje of kroosjespruim. Maar door de band geldt dat je bomen die kleiner blijven ook minder hoog kan opkronen.
dinsdag 7 juli 2020 - 16:50
Pierre34

Pierre34

Dat zijn al enkele mooie suggesties, Tuinprins. Waarvoor dank!
dinsdag 7 juli 2020 - 17:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon