menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kardinaalsmuts ziekte?

Ga naar meest recente reactie

Gerard07

Gerard07

Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum en niet echt een "tuinman".
Ik denk dat dit een Kardinaalsmuts is en het gaat niet goed.
Kan iemand mij van advies voorzien hoe ik deze Kardinaalsmuts op stam (ongeveer 1 meter hoog) kan helpen?

Struiken & Bomen

zondag 5 juli 2020 - 08:12
Plantadvies

Plantadvies

Als ik op de bladeren kijk lijkt dit sterk op echte meeldauw. Snoei de dode takken weg een geef de struik veel zonlicht en lucht. Spuit met kant-en-klare, koper gebaseerde fungicide. Lees goed de beschrijving, want vaak moet je dit een aantal keer herhalen. Vergeet je snoeischaar niet te ontsmetten.
zondag 5 juli 2020 - 08:59
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat dit een Kardinaalsmuts is en het gaat niet goed.


Het is inderdaad een kardinaalsmuts / Euonymus, waarschijnlijk Euonymus fortunei of Euonymus japonicus cultivar die geënt is op een stammetje.

Wat gaat er niet precies goed? Bladval? Luizen? Meeldauw? Dopluizen?

Een beschrijving van het precieze probleem en duidelijke foto's zijn gewenst.

Gegroet, de tuinprins
zondag 5 juli 2020 - 09:04
Gerard07

Gerard07

Wat er precies mee aan de hand is weet ik niet.
Ik zal nog wat andere foto's toevoegen wellicht is het dan beter waarneembaar.
Ik heb dit jaar niet hoeven te snoeien in tegenstelling tot voorgaande jaren.
Veel bladval en krijgt kale plekken met een soort aanslag op de takken.

Struiken & Bomen

zondag 5 juli 2020 - 09:42
Gerard07

Gerard07

foto op wat afstand

Struiken & Bomen

zondag 5 juli 2020 - 09:44
Tuinprins

Tuinprins

Een flinke luisaantasting in combinatie met spint en wat meeldauw.

Die witte dingen op het blad zijn zeer waarschijnlijk de huidjes van luizen die in de plant hebbben gezeten. Luizen groeien en als hun 'jasje' te strak komt te zetten doen ze hun 'jasje' uit (een soort vervellen). Luizen produceren een plakkerig goedje genaamd honingdauw. Bij een flinke luisaantasting drupt deze honingdauw op blad en takken. Op honingdauw groeit gemakkelijk een zwarte schimmel die bekend staat als roetdauw.

Spint: zie bovenstaande link.

Meeldauw: veel planten krijgen meeldauw als ze te droog komen te staan. Soms leidt een snelle afwisseling van nat en droog weer tot meeldauw. Euonymus japonicus en fortunei zijn tamelijk gevoelig voor meeldauw bij droogte.

Dat de plant slecht groeit komt door genoemde aantastingen en plagen, deze zaten er zeer waarschijnlijk ook vorig jaar al in.

Verder zitten er in de plant een aantal takken met effen groen blad. We noemen dit een 'terugverloping'. Deze takken met effen groen blad groeien in de regel sneller dan de takken met bonte bladeren. Het beste deze takken wegsnoeien indien je de bontbladigheid wilt behouden.


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 juli 2020 - 11:36
Louisa S

Louisa S

Misschien kan je het boompje terug in vorm snoeien .....
zondag 5 juli 2020 - 11:57
Gerard07

Gerard07

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag.
zondag 5 juli 2020 - 13:25
anniekmaes11

Anniekmaes11

Is dit ook meeldauw ?

Struiken & Bomen

maandag 13 juni 2022 - 19:29
Peterplant

Tekst aangepast

Peterplant

Ja , dat is meeldauw.
De oorspronkelijke vraag is ook nog eens kommaschildluis of een andere schildluis. Als het goed is zitten er zeer veel bobbeltjes op de takken die je er met je nagel af kunt krabben.
maandag 13 juni 2022 - 19:57
anniekmaes11

Anniekmaes11

Bedankt voor de bevestiging maar zelf ben ik nu eigenlijk wel vies van mijn plant … ???? Ik ga een hulplijn bellen
maandag 13 juni 2022 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon