menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krentenboom / Amelanchier lamarckii snoeien

carolinamd

Carolinamd

Goeiemorgen,

Ik zou graag een boom toevoegen aan onze kleine stadstuin en dacht zelf aan een meerstammig krentenboompje (Amelanchier lamarckii). Rekening houdend met de buren zou ik deze willen beperken in groeihoogte.

Daarom vroeg ik me af of je een krentenboompje / Amelanchier lamarckii kan inperken qua groeihoogte, tot bijvoorbeeld 3 meter, door snoei. Of gaat dat ten koste van de gezondheid en/of uitzicht? Ik zou het zonde vinden om iets te planten om na een aantal jaar er achter te komen dat de boom niet geschikt is voor onze tuin.

En als dit een probleem is, zijn er bomen en/of struiken die hier wel tegen kunnen?
zondag 28 juni 2020 - 11:58
leerling

Leerling

Ik weet niet of het problemen geeft om die soort te snoeien. Zelf zou ik eerder zoeken naar een boom die niet hoger groeit dan de gewenste hoogte.
Amelanchier laevis 'Ballerina' zou maar een 2m hoog worden. Maar mogelijk is dat te laag?

Afhankelijk van je grondsoort, standplaats e.d. kan je ook andere fruitbomen overwegen. Heb je hier in de plantengids al gezocht? https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_172-175_120-131_139-140_143-690&name=_Loofbomen_2_-%204%20m_Goed%20winterhard_Fruit&search=&pic=1
zondag 28 juni 2020 - 14:10
carolinamd

Carolinamd

Ik kende de plantenzoeker hier nog niet. Maar je hebt me wel op een goed spoor gezet om de variaties eens in te kijken. Er zitten er tussen die inderdaad minder hoog doorgroeien. Daar zit misschien de oplossing.

Merci
zondag 28 juni 2020 - 16:19
Tuinprins

Tuinprins

Amelanchier 'Ballerina' wordt tussen de 4 en 6 meter hoog.

Snoeien is bij Amelanchier prima mogelijk alleen worden ze daar niet altijd mooier van.

Een aanrader is Amelanchier 'Rainbow Pillar', een opgaand groeiende soort met een doorgaans gezonde constitutie en een prima herfstkleur. Bij opgaande vormen vind ik het minder storend om die in hoogte te korten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juni 2020 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon