menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese Laurier - omkrullende bladeren en witte aanslag

Ga naar meest recente reactie

MariekeHB

MariekeHB

Goedenavond,

Wij hebben sinds een aantal maanden Portugese Laurier in onze tuin staan. Aangezien het onze eerste tuin is, heb ik nog niet zo veel verstand van planten.
Sinds een aantal weken viel het me op dat sommige blaadjes van de Portugese Laurier aan het omkrullen zijn en vandaag zag ik ook dat er een soort witte aanslag op zit (zie foto).
Ze krijgen genoeg water, dus aan de droogte ligt het niet lijkt mij. Verder viel het me ook op dat er veel mieren op lopen..

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en of het erg is, of we er iets aan moeten doen?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

dinsdag 16 juni 2020 - 20:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier ook. Het zal hem aan dit vreemde weer liggen. Ik heb gelezen dat je één derde magere melk met een liter water kunt mengen en dan besproeien. Ga ik morgen uitproberen. Het eerste aangetaste blad valt er al af. Ik snoei hem nu voortaan pas half juni.
dinsdag 16 juni 2020 - 20:55
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Witte aanslag: meeldauw. Het kan wijzen op stress i.e. te nat of te droog. Weersomstandigheden spelen ook een belangrijke rol: vochtig-warm weer bevordert meeldauw bij veel planten. Als je de plant water geeft dan aan de voet van de plant en niet op de bladeren. Ook beter 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt en niet 's avonds zodat de kans bestaat dat het blad nat de nacht in gaat.

Regelmatig lees je op internet dat je tegen meeldauw kunt spuiten met een mengsel van water en melk. Echter over de resultaten lees je meestal niet zo veel. In de professionele kweekwereld wordt dit volgens mij zelden gedaan. Indien melk zou helpen tegen meeldauw dan is dat raar aangezien 1 liter melk 100 keer goedkoper is dan 1 liter van de professionele anti-meeldauw middelen van Bayer en Co. Iemand goede ervaringen met melk als bestrijder van meeldauw? Gaat het stinken? Laat het residu achter op het blad?

Gekruld blad: het kan zijn dat daar flink wat luizen in hebben gezeten. Luizen zitten doorgaans in de jonge malse groei. Ze zuigen aan het blad en dit leidt tot vervormd blad. De mieren die je ziet zijn op zoek naar luizen. Deze produceren namelijk een plakkerig goedje genaamd 'honingdauw' waar mieren dol op zijn.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 juni 2020 - 05:48
MariekeHB

MariekeHB

Bedankt voor je antwoord, tuinprins.
We geven nu inderdaad in de avond water, ik begrijp dat we dat dus beter in de ochtend kunnen doen.
Is meeldauw iets wat je per se moet bestrijden of kan het ook vanzelf overgaan?

En nu je het zo zegt, zie ik inderdaad hier en daar ook bladluis zitten, met veel mieren erbij. Hiervoor heb ik dezelfde vraag: moeten we deze bestrijden of is dit gewoon een natuurlijk proces en moeten we de planten en de beesten hun gang laten gaan?
woensdag 17 juni 2020 - 20:14
Tuinprins

Tuinprins

'Moeten' is een lelijk woord zegt mijn moeder!

Je kunt dingen bestrijden , het hoeft niet. Nadeel van wintergroene planten is dat de vervormde groei van het blad lang te zien is. Het simpelste is om de luizen die in de malse topjes zitten simpelweg met duim en wijsvinger dood te knijpen, Je moet dit voorzichtig doen om de jonge groei niet te beschadigen. En dat is niet vies, luizen zijn zeer schone beestjes!

Hetzelfde geldt voor de meeldauw: je kunt daar tegen spuiten met een schimmelwerend middel, het hoeft echter niet. Bij veel planten is het optreden van meeldauw sterk afhankelijk van het weer. Het vochtig-warme weer dat we nu hebben is zeer gunstig voor het toeslaan van meeldauw.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 juni 2020 - 06:26
MariekeHB

MariekeHB

Bedankt voor uw advies, we gaan ermee aan de slag!
donderdag 18 juni 2020 - 19:49
MariekeHB

Tekst aangepast

MariekeHB

Nou, ik ben de bladluis te lijf gegaan met water, duim en wijsvinger. Het waren er enorm veel en ik heb ze vast nog niet allemaal gevangen.
Nu blijf ik alleen met de vraag zitten wat er met alle aangetaste bladeren gaat gebeuren. Sommige vielen er al vanaf en daardoor blijven er vrij lege takken achter.
Kan het zijn dat aan de 'zijkanten' van die takken weer nieuwe blaadjes komen (in de plaats van de aangetaste afgevallen bladeren) of komen de nieuwe alleen aan de 'bovenkant'? Blijf ik zo met lege takken zitten en kan ik ze beter kort snoeien?
donderdag 25 juni 2020 - 21:57
Tuinprins

Tuinprins

Als je van die kale takken hebt dan zou ik ze terug snoeien. Wel opletten want de nieuwe groei is wederom gevoelig voor een luisaantasting.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 juni 2020 - 04:51
dries944

Dries944

Bruine plekken op portugese laurier(zaailing) en witte aanslag op achterkant blad dat je kunt afwrijven. Waarschijnlijk een schimmel?

Struiken & Bomen

woensdag 15 juli 2020 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon