menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogelkers knotten

Ga naar meest recente reactie

kalamaki

Tekst aangepast

Kalamaki

Twee weken geleden heb ik de vogelkers in onze tuin tot op de stam geknot waardoor alle takken verwijderd zijn. Wanneer gaat deze boom weer uitlopen? Gaat dit vlot of langzaam?
zondag 14 juni 2020 - 11:24
deHaan

DeHaan

Ik verwacht dat je met een maand wat ziet gebeuren, maar dit kan je de volgende keer beter in de rusttijd doen
zondag 14 juni 2020 - 13:20
leerling

Leerling

Wat voor vogelkers heb je?

Hier groeit helaas heel wat Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina), die ik liever kwijt dan rijk ben.
De vele honderden kleintjes worden met wortel en al uitgetrokken. Er is elk jaar nieuwe aanvoer vanuit een nabijgelegen perceel.
Degene die ik niet uitgetrokken kreeg heb ik tot aan/onder de grond teruggesnoeid/afgezaagd. Die blijven (na ruim 5 jaar) terug uitlopen, terwijl ik ze toch elk jaar een paar keer terugsnoei. (Ooit vind ik vast wel de moed+tijd om alle wortels grondig aan te pakken.)

Om maar te zeggen: als je boom ook Prunus serotina is, is de kans heel groot dat die weer gaat uitlopen.

Als je vogelkers geen Prunus padus (= inheemse vogelkers) is, kan ik alleen maar aanraden om hem te vervangen door een inheemse soort die minder/niet invasief is.
maandag 15 juni 2020 - 01:10
kalamaki

Kalamaki

Het is waarschijnlijk de Amerikaanse vogelkers.
Vanwege werkzaamheden aan het huis heb ik hem twee weken terug moeten knotten.
De stam is 3.50 meter hoog (dikte 35 cm) en heeft daarbij twee uitlopende kleinere takken van 20 cm dikte.
Krijgt deze boom ook weer zijtakken? Hebt u een idee wanneer dat zou kunnen gebeuren?
Al vast veel dank voor uw informatie.
dinsdag 16 juni 2020 - 22:42
leerling

Leerling

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen expert en kan dus alleen vertellen wat er hier gebeurt.

Er staat hier 1 geknotte Amerikaanse vogelkers (geknot door de vorige eigenaars), ruim 2 meter hoog en waarschijnlijk ongeveer zo dik als de jouwe. Die is helemaal begroeid met klimop en daardoor een geliefde schuilplaats voor vogels. (Dat is ook de enige reden waarom die mag blijven staan.)
Ik heb de indruk dat ze de boom min of meer juist geknot hebben: stompjes van de oorspronkelijke takken laten staan ter hoogte van de dikte van de takken.
Die boom knot ik elke twee jaar in de late herfst terug (nadat de bladeren gevallen zijn), om uitzaaien te voorkomen. Onder de knot zie ik af en toe ook wel een paar nieuwe twijgen doorkomen. Geen idee of dat er meer zouden zijn zonder die klimop.

Als jij de jouwe ook zo geknot hebt (en dus niet de boom bovenaan recht afgezaagd hebt), dan komt die boom er wel weer door.
Nieuwe twijgen zijn dun. Tweejarige twijgen knip ik vlot door met een gewone snoeischaar. Als je hoopt op dikke, stevige zijtakken, dan zal het heel wat jaren wachten zijn.

Als je hem recht hebt afgezaagd, is het afwachten. Degene die ik hier tegen de grond heb afgezaagd en die blijven uitlopen waren dunner (tot zo'n 15 cm doorsnee).

En nee, geen idee hoe lang het wachten is op nieuwe uitlopers. DeHaan verwacht dat je een maand na jouw geknot wat zou moeten zien.
Lijkt me redelijk.

Zelf heb ik een grondige hekel aan die soort. Het is een invasieve exoot die ook hier kopzorgen baart en waar ik veel tijd aan verlies. Er groeien er heel wat op een aanpalend perceel, dus is er elk jaar aanvoer van nieuwe pitten = nieuwe boompjes = tijdverlies om ze te wieden.
Prunus serotina staat op de zgn. Concensuslijst, wat wil zeggen dat met de groensector overeengekomen is om die soort niet meer aan te planten of te verkopen. Zie o.a. https://www.ecopedia.be/boom/amerikaanse-vogelkers
(Onze kinderen weten dat die ene boom uit moet wanneer ik die zelf niet meer op tijd kan kortwieken.)

Tenzij je speciale bindingen hebt met jouw boom (zoals ik met ons geknotte exemplaar), zou ik hem vervangen door een inheemse boom die geschikt is voor jouw type grond en die je misschien ook op een beter afstand van je huis kunt planten.
Bv. een fruitboom is prettig, omdat je daar - letterlijk - zelf ook de vruchten van kan plukken.
woensdag 17 juni 2020 - 00:26
kalamaki

Tekst aangepast

Kalamaki

Dank voor uw reactie en informatie.
Om mijn vraag van 16 juni te verduidelijken stuur ik u een foto van de betreffende boom.
Zijn er op de boom kansen voor het maken van zijtakken?
Kunt u aan de hand van de foto beoordelen of het een Amerikaanse vogelkers is?

Struiken & Bomen

donderdag 18 juni 2020 - 09:20
leerling

Leerling

Als het een vogelkers is, is de kans heel groot dat die weer uitloopt.
Wanneer dat zal gebeuren, kan ik niet zeggen.

Of het een Amerikaanse vogelkers is, kan ik op basis van deze foto niet zeggen.
Ik herken hem aan
- de stam: eerder glad, grijsbruin met bruinrode horizontale streepjes (maar dat geldt ook voor andere kersen)
- het blad: lijkt wat vorm betreft op dat van een andere kers, maar het glimt aan de bovenkant, en tegen het steeltje aan zie je aan de onderkant dat de hoofdnerf licht behaard is.
- de geur die vrij komt als je met je nagel over een twijg gaat is sterk en onaangenaam bitter. Ik lees elders dat die naar amandelen zou ruiken, maar dat is niet hoe ik het waarneem.

Waarom dacht jij dat het een Amerikaanse vogelkers was?

Die boom staat wel heel dicht tegen die muur.



maandag 22 juni 2020 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon