menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum wordt bruin

Pemes

Pemes

Onze viburnum verkleurde van geel naar bruin nu, ook het resterende groene stuk lijkt dit nu te verkleuren. We hebben er nog twee staan in de tuin waar niets mee aan de hand is. Kan iemand vertellen wat er met de plant kan zijn?

Struiken & Bomen

vrijdag 12 juni 2020 - 15:42
Esem

Esem

Ik denk dat alles te wijten is aan de extreme droogte hoor.
Bij mij is er ook een acer palmatum die verdroogde takken vertoond.

Gr Esem
vrijdag 12 juni 2020 - 17:49
Tuinprins

Tuinprins

Droogte is het niet want dan zou de schade gelijkmatig over de gehele plant verdeeld zijn.

Meer waarschijnlijk is een schimmelziekte. Goede kandidaten zijn tak-phytophthora en Botryosphaeria. Beide kunnen toeslaan wanneer de plant verzwakt is. Van Botryosphaeria is bekend dat deze met name optreedt als de plant verzwakt is door droogte of zeer sterke snoei.

Tegen genoemde schimmelziektes is in de regel weinig te doen. Als je het ziet ben je eigenlijk al te laat. Voorkomen is in dit geval ook beter dan genezen.

Verder: ik zou bovenstaande Viburnum tinus verwijderen en vervangen door iets wat niet tot de Viburnum familie behoort. Bij schimmelziektes blijven vaak sporen in de grond achter die voor herbesmetting kunnen zorgen. Daarom is het altijd verstandig niet hetzelfde (of directe familie daarvan) terug te planten op die plek.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 juni 2020 - 06:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon