menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonte liguster,geel blad

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Bonte liguster heeft op bepaalde plaatsen geel blad wat normaal geelgroen moet zijn. Planten staan meer dan een maand in volle grond. Bij een andere ligusterhaag die er al 2 jaar staat merk ik dit ook op. Oorzaak?

Struiken & Bomen

dinsdag 9 juni 2020 - 21:26
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik heb deze liguster (Ligustrum ovalifolium 'Aureum') al meer dan 20 jaar in de tuin staan. Dat er een aantal takjes / bladeren helemaal geel zijn komt bij deze plant vaker voor en is niet iets om je zorgen over te maken. De oorzaak ligt in het feit dat de bontbladigheid niet helemaal stabiel is. Soms komt het voor dat het blad helemaal groen wordt, we noemen dit een 'terugverloping'. De tak met effen groen blad moet je zo snel mogelijk verwijderen omdat deze veel sneller groeit dan de delen met het goudbonte blad en het afbreuk doet aan de bontbladigheid van de plant.

Mocht je je storen aan de bladeren die helemaal geel zijn dan kun je die altijd wegsnoeien.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 juni 2020 - 05:25
dries944

Dries944

Het valt mij nu op dat m'n bonte ligusterhaag veel groene scheuten vertoont. Heb er al veel weggeknipt waardoor er wel gaten worden gecreeërd. Dus de groene scheuten zo diep mogelijk terugsnoeien is de boodschap?? Dus als je er niks aan doet heb je binnen zoveel jaren een groene ligusterhaag?

Struiken & Bomen

zaterdag 13 juni 2020 - 13:49
dries944

Dries944

Wat hieraan te doen tuinprins? Gaten opvullen met nieuwe planten?
Als je de besjes uitzaait, krijg je dan ook de groene variant?
zaterdag 27 juni 2020 - 11:07
Tuinprins

Tuinprins

Als je zaden van een bonte liguster zaait dan krijg je de normale groene variant terug. Bontbladigheid is alleen gegarandeerd als je de plant stekt.

Mijn vermoeden (nadruk op vermoeden) is dat bovenstaande planten zijn vermeerderd via stek van planten waarbij de bontbladigheid verre van stabiel was. Wat er dan moet gebeuren (door de kweker) is dat er een scherpe selectie moet worden gemaakt bij de moederplanten en dat er alleen stek moet worden genomen van planten waarbij geen groenbladigheid voorkomt.

Ik moet zeggen dat ik zelden een haag heb gezien van deze bontbladige liguster waarbij er zoveel takken met effen groene bladeren in zitten. Als je de takken met effen groen blad hebt verwijderd en er vallen gaten dan zou ik daar, indien mogelijk, nieuwe exemplaren bij planten. Ik zou deze echter niet kopen op het adres waar de oorspronkelijke planten vandaan komen maar naar een nieuwe verkoper op zoek gaan.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juni 2020 - 06:59
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Bedankt voor de reactie Tuinprins.
Toen ik 4 jaar geleden het huis kocht stond de kleine haag er al in de voortuin, heb die dan verplant naar de achtertuin. Veel groene scheuten lijken gewoon uit de grond te komen.
Vraag me dan wel af of ze geen groene en bonte plantjes door elkaar gebruikt hebben wat eigenlijk wel raar is. Heb dit bij groene en rode beuk wel gedaan om een speels effect te creeëren maar bij bonte planten lijkt me dit nie gepast(mooi). Hierbij een foto van een groene tak die ik boven de grond afgezaagd heb. Is het mogelijk dat een bonte plant zo snel terug helemaal groen wordt??

Struiken & Bomen

zondag 28 juni 2020 - 11:30
dries944

Dries944

Hierbij nog een foto van 2017. De dikste takken die nu uit de grond komen zijn ong 2 cm dik dus zo oud is de haag niet volgens mij.

Struiken & Bomen

zondag 28 juni 2020 - 11:36
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij zijn hier inderdaad de gewone en de bont gekleurde door elkaar gebruikt. Een 'terugverloping' zit meestal in een klein gedeelte van een plant.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 30 juni 2020 - 04:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon