menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurier ziek

Ga naar meest recente reactie

Joris13

Joris13

Hallo,

We hebben vandaag vastgesteld dat onze 2 portugese laurierhagen een probleem hebben. Eerst en vooral hebben delen een witte schijn, alsof er wit stof is overgevlogen. De andere Portugese Laurierhaag heeft last van (blad/schild)luizen. Ik kon helaas maar 1 foto eraan hangen. Ik probeer nog een foto van de luizen hier te posten.
We vragen ons af hoe we dit best aanpakken. We zijn erg blij met onze hagen en zouden het bijzonder jammer vinden als we onze hagen moeten verwijderen omdat ze door deze 2 verschillende (?) problemen zouden afsterven.
We lazen dat sommige mensen schrijven dat de hagen dit overleven, dat je moet snoeien of moet spuiten. Sommige suggeren ook eerst af te spuiten met water en dan eventueel te sproeien. Is snoeien ok op dit moment in het jaar?

Veel vragen ik weet het, maar hopelijk iemand die ons gerichte raad kan geven zodat we terug de figuurlijke en letterlijke struiken door de haag zien

Alvast bedankt voor jullie kennis.

Groeten
Joris

Struiken & Bomen

maandag 1 juni 2020 - 22:20
Joris13

Joris13

Hier nog een foto van de luizen....

Struiken & Bomen

maandag 1 juni 2020 - 22:21
Joris13

Joris13

Hier nog een 2e foto van het witte stof ( meeldauw?)

Struiken & Bomen

maandag 1 juni 2020 - 22:23
Tuinprins

Tuinprins

Zeer waarschijnlijk meeldauw en (zeker!) een flinke luisaantasting.

Luisaantasting: het beste al de toppen waar luizen inzitten wegsnoeien. Dat kan zonder problemen want Portugese laurier verdraagt snoei goed. Daarna stevig de waterstraal erop zodat je een flink deel van de nog resterend luizen eraf spuit.

Meeldauw: bij de meeste planten wijst meeldauw op stress. Kan zijn dat de planten te droog staan. Als dat zo is dan water geven. Hoe lang staat die haag er al?

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 juni 2020 - 06:03
Joris13

Tekst aangepast

Joris13

Hoi Tuinprins,

Bedankt voor je snelle feedback!

De hagen stonden er al toen we ons huis vorig jaar kochten en hebben al een mooie hoogte (foto is van vorig jaar, najaar) dus ze zouden er al zeker voor 2018 moeten staan, gezien de vorige eigenaar ze ook niet heeft aangepland.

Zal ik de hagen dan sowieso alvast water geven aan de grond/wortel of raad je nog andere of extra handelingen aan? Komt een haag doorgaans dit meeldauw en/of luisprobleem door of eerder niet?

Wat betreft de luisaantasting. Ik had ergens gelezen dat Port. laurier in het voorjaar en najaar gesnoeid dient te worden. Dan kan het geen kwaad dat ik nu, begin zomer, toch al mijn volledige haag snoei met extra focus op de probleem(luis)stukken? Ook niet nu het warmer en droger is da normaal. Ze voorspellen wel regen (hopelijk) tegen het einde van de week. Is naast het afspuiten met water een andere nabehandeling, eventueel met een of ander product nog nodig?

Nogmaals bedankt.

Groeten
Joris

Struiken & Bomen

dinsdag 2 juni 2020 - 07:41
Joris13

Joris13

Hallo nogmaals

Mijn vriendin is blijkbaar deze ochtend ook eens gaan nahoren bij een aantal tuinzaken.

Bij aveve zeiden ze eerst te sproeien met een mengeling van "karate garden insecticide" en "duaxo" bij van Compo en na 14 dagen dan te snoeien. Bovendien zouden we dit elk jaar preventief kunnen/moeten gebruiken.

Bij een lokaal tuincentrum raden ze dan weer "Roseclear" van het merk KB aan dat enkel te gebruiken is als het probleem zicht voordoet en niet preventief. Zou efficiënt zijn tegen/voor beide problemen, zowel luizen als witziekte.

Zijn deze producten ook een optie of eerder niet en toch maar gewoon snoeien en water geven en water spuiten op de luizen zoals hierboven reeds werd aangegeven?

Hopelijk kennen jullie er meer van dan wij...

Alvast bedankt voor jullie/jouw inzicht

Groeten
Joris
dinsdag 2 juni 2020 - 12:37
Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

Waarom niet wachten tot de natuur het luizenprobleem zelf oplost? Ik had dit voorjaar ook dergelijke grote luizenplaag op pas aangeplante struiken. Een week later zat het vol lieveheersbeestjes en hun larven. Ook mezen, oorwormen,... zijn hier verzot op.

Nog een weekje later waren alle luizen verdwenen. ik denk niet dat zo'n oude haag hier echt veel last van zal ondervinden. Zijn het niet wij mensen die hier nog het meest last van hebben?

Groetjes
Roeliee
dinsdag 2 juni 2020 - 13:15
Joris13

Joris13

Hoi Roeliee,

Als deze 2 problemen zichzelf inderdaad oplossen, zouden we dit natuurlijk geweldig vinden.
We willen enkel maar vermijden dat door verkeerd of niet handelen onze 2 hagen er permanente schande door zouden krijgen die de hagen op termijn zullen tenietdoen.

Dat zouden we bijzonder jammer vinden, gezien ze zo mooi in onze tuin passen.

Vandaar we graag ons licht eens opsteken hier en bij mensen uit de "sector" in de hoop een mooie oplossing te vinden.

Je reactie is in elk geval al hoopgevend. Was dit ook een portugese laurierhaag waarbij je het probleem had?

Groeten
Joris
dinsdag 2 juni 2020 - 14:24
Roeliee

Roeliee

Mijn reactie was zeker niet aanvallend ofzo bedoeld hoor. Natuurlijk proberen ze in tuincentra allerlei middeltjes te slijten, natuurlijke producten leveren hen niets op dus ik zou het gewoon nog even afwachten. Zoals je zegt staat die haag er al vrij lang. Vermoedelijk zal hij wel al enkele keren zo'n plaag doorstaan hebben.
Bij mij was het onder andere op sleedoorn en wilde kardinaalsmuts. Ook enkele rozen hebben er last van, maar iedere dag zie ik meer en meer lieveheersbeestjes opduiken. Dus ik heb er goeie hoop op!

Weet dat als je met de gifspuit begint, je ook de vele natuurlijke vijanden van de luizen raakt en verjaagt. Het is naar mijn mening beter een omgeving te voorzien waar alles elkaar in evenwicht houdt, zonder de gifspuit te moeten gebruiken!

Groetjes,
Roeliee
dinsdag 2 juni 2020 - 16:22
Tuinprins

Tuinprins

Tuincentra willen verkopen dus in de regel adviseren ze iets wat ze in het schap hebben liggen.

Het is beter op zoek te gaan naar de oorzaak van de meeldauw dan te spuiten met een of ander middel. Ik vermoed dat de planten te droog staan en dan is water geven de oplossing.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 juni 2020 - 18:25
Joris13

Joris13

Hallo roellie en tuinprins,

Bedankt wederom voor jullie waardevolle input.

Ik denk dat ik morgen inderdaad mijn hagen ga snoeien, water ga geven en de luizen met de waterstraal te lijf ga gaan en dan zien hoe het de dagen nadien evolueert, zoals hier werd aangegeven.

Misschien dat de voorspelde regen, de koelere temperaturen en deze ingrepen inderdaad al voldoende zijn om de planten er terug boven op te krijgen zonder chemisch te moeten ingrijpen.

Ik zal proberen iets te laten weten zodra er resultaat is, in welke richting dan ook.

Nogmaals bedankt

Groeten
Joris
dinsdag 2 juni 2020 - 21:22
Joris13

Joris13

Zoals beloofd nog een korte update. We hebben de luizen zoals hierboven gesuggereerd werd aangepakt (snoeien plus de waterstraal) en ze lijken allemaal verdwenen te zijn. Top!

Ook de meeldauw is verminderd. Helaas is er een stuk van de haag die er toch wel blijvende schade heeft van opgelopen lijkt mij.

Maar al bij al, lijkt het dat het veel beter gaat mijn onze hagen.
Hopelijk blijft het zo.

Groeten
Joris
donderdag 9 juli 2020 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon