menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster haag

kabouter84

Kabouter84

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat kwa deel van het forum maar probeer het maar.

Mijn naam is Johan en ik heb een vrij grote tuin met veel meters liguster haag.
We zijn een jong gezin en hebben in 2017 een (oud) huis met grote tuin gekocht.
Nu het huis is opgeknapt, gaan we aan de tuin beginnen maar daarin ben ik relatief onwetend, vandaar mijn registratie hier.

Het 1e wat ik wil aanpakken is de liguster haag, deze heb ik 3 jaar terug bij aankoop meteen geplant (wortelgoed circa 40 cm) en is inmiddels op het laagste punt ongeveer 1.20 meter hoog.
Ik wil graag naar een lengte van ongeveer 2 meter overal. Ik had gehoopt dat dit nu al ongeveer zo zou zijn maar helaas dus niet, de droge zomers van afgelopen jaren helpen niet mee uiteraard.

De langste haag is ongeveer 40 meter lang, dan heb ik nog een stuk van 8 meter en een stuk van 6 meter.
Tussen de haag van 40 meter en 6 meter zit ongeveer 6 meter open ruimte en tussen de haag van 40 en 8 meter zit ongeveer 10 meter.
De hagen staan voor het grootste deel in de buurt van bomen dus water is wel een probleem. Ik denk hoe meer water, hoe meer je de groei maximaliseert ?

Ik heb nu een druppelslang voor iedere haag afzonderlijk, bij de haag van 40 meter heb ik twee slangen van 20 meter aan elkaar gekoppeld.
Ik merk wel dat op het eind van de slang er weinig water meer uitkomt, dat heeft denk ik met de lengte/waterdruk te maken?

Mijn vragen zijn eigenlijk als volgt:

- welke druppelslangen adviseren jullie voor de hagen en is het mogelijk om alle slangen aan elkaar te koppelen zodat ik 1 wateraansluiting heb?
Of is dan de waterdruk te laag?
- En kan je een druppelslag koppelen aan een gewoon stuk tuinslang en daarna weer op een nieuwe druppelslang?
Op die manier zou ik de drie hagen kunnen verbinden? Of is zo’n lengte niet mogelijk kwa waterdruk?
- Ik heb ook een T-stuk voor slangen, is dat ook beter voor de waterdruk of maakt dat niet uit?
- Kan ik een gewone tuinslang ondergronds spitten?

Sorry, het zijn heel veel vragen ineens maar hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes,

Johan
dinsdag 26 mei 2020 - 10:27
kabouter84

Kabouter84

Niet allemaal tegelijk haha
vrijdag 29 mei 2020 - 14:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon