Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een drie jaar jonge Viburnum Burkwoodii / sneeuwbal staan.
Dit jaar ontsproten er , wat wel lijkt op wilde scheuten uit de stam, die zich recht omhoog al boven de drie jarige struik uitkomen.. Uit die twee scheuten ontwikkelt zich een compleet andere struik. Wel met min of meer vergelijkbare bloemen (bloei een maandje later) maar met een totaal ander blad. Wat is er aan de hand en wat te doen ?
Viburnum burkwoodii wordt doorgaans geënt op Viburnum opulus (ook bekend als Gelderse roos). Nu wil het wel eens gebeuren dat de onderstam gaat uitlopen. Deze uitlopers moeten direct verwijderd worden anders nemen zij de overhand.
Overigens lijkt het mij sterk dat die takken van de onderstam pas dit jaar te voorschijn kwamen. Op basis van de dikte van de takken en het feit dat Viburnum opulus bloeit schat ik dat dat waarschijnlijk 2 jaar geleden al gebeurd is.
Het beste verwijder je de takken van Viburnum opulus. Heel deze zomer en herfst de plant controleren of er nieuwe scheuten van de onderstam verschijnen. Ook volgend jaar de zaak in de gaten houden. Gelukkig is het verschil tussen het blad van V. burkwoodii en V. opulus goed te zien, dat is dan weer een geluk!