menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezocht: klimaatbestendige haag

leerling

Leerling

't Is hier droge zandgrond (hoogste punt van de straat, vechten voor elke druppel water - al helemaal nu de gemeente het straatwater via goten laat wegvloeien naar een lager gelegen terrein, zeker geen schrik van natte voeten tijdens de winter).
De tuin is eerder een wilde tuin, waar we graag voor veel verschillende soorten dieren een thuis willen maken (al zou ik graag een uitzondering kunnen maken voor teken en ratten).

Welke haag kunnen we hier nu best aanplanten op een zonnige strook van +/- 30 meter?
De haag mag zo'n 2 meter breed worden.

Een mengeling van haagplanten die opeenvolgend gedurende langere periode nectar en pollen kunnen leveren lijkt me ideaal.

Was zelf al aan het kijken naar o.a. hulst en rozen maar kom er niet uit.

Belangrijkste punten zijn:
- goed gedijen op deze plaats
- klimaatbestendig
- fauna vriendelijk
- geen invasieve exoten
zaterdag 9 mei 2020 - 02:52
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Een dubbele rij, plantafstand 120cm x 120cm, met Cornus mas, Sorbus aucuparia, Rhamnus frangula, Prunus avium, Corylus avellana, Crataegus monogyna, Rosa canina, Viburnum opulus, Sambucus nigra, Ilex aquifolium, Euonymus europaeus, vul zelf maar aan, en de Prunus spinosa waar je het vroeger al eens over had

Bloei en vruchten zorgen 2x voor voedsel voor de fauna.

Wat te groot wordt daar snoei je wat takken weg... Simpel.

Als er al iets tussenzit wat minder klimaatbestendig zou zijn is het gat vlug dichtgegroeid.
zaterdag 9 mei 2020 - 14:01
leerling

Leerling

Patrikc, die dubbele rij is een prima tip!
Vanwaar die plantafsand? (120cm x 120cm)

Voor verschillende van de planten die je aanhaalt, raadt de plantengids hier een normale tot vochtige bodem aan. Ik weet niet hoeveel overlevingskansen die hier gaan hebben met zomers die almaar droger worden.
Als ik dan ook nog kalkminnende soorten uitfilter, zouden uit jouw lijstje alleen deze overblijven:
Ilex aquifolium
Rosa canina

Langs de andere kant zijn deze planten hier ook spontaan uitgekomen:
Sorbus aucuparia
Rhamnus frangula
Corylus avellana
Prunus avium
Sambucus nigra

En op jouw aanraden, en bij wijze van experiment, heb ik vorige winter 5 Prunus spinosa aangeplant. Tot nog toe is er nog maar eentje gesneuveld, maar dat plantje had volgens mij gewoon te weinig wortel. Ik wacht nog even af en hoop op het beste. Ik heb een zwak voor die plant.

Prunus avium was een verrassing. Ik wist niet dat je die als haagplant kunt gebruiken? Zou wel handig zijn als die ook onze 'Burlat' mee kan bestuiven.
zaterdag 16 mei 2020 - 15:47
Patrikc

Patrikc

Leerling,
ik heb al een 15-tal jaren een gemengde wilde heg staan (40m) in een dubbele rij 1m x 1m, en blijkt dat die afstand iets groter had mogen zijn. Er is nooit veel onderhoud aan gebeurd.

Prunus avium gaat niet in een geschoren haag, in mijn 'houtkant' staan een 5-tal Prunus avium, ze worden nu te groot, ik heb er 2 afgezaagd op 1 meter hoogte, gaan ze er aan dood dan is het maar zo maar momenteel schieten ze alletwee terug uit. De anderen zijn volgend jaar aan de beurt.

Er staan toch geen kalkminnende soorten in mijn lijstje ?

Ik ben er van overtuigd dat een mix van inheemse planten de beste keuze is.
maandag 18 mei 2020 - 08:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon