menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte zilverbes Elaeagnus ebbingei 'Gilt Edge

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Uitgelopen blaadjes krullen om bij zilverbes,olijfwilg. Wat kan dit zijn? Geen beestjes te zien op bladeren en grond is nog vochtig aangezien er een mulchlaag ligt.

Struiken & Bomen

zaterdag 2 mei 2020 - 00:03
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Dit komt vaker voor bij 'Gilt Edge'. Ik vermoed dat het een reactie is op felle zon. Alhoewel Elaeagnus ebbingei soorten doorgaans een zonnige standplaats wensen, lijkt mij dat 'Gilt Edge' bij te veel zon last gaat krijgen van het blad.

Eventueel zou het ook kunnen dat de plant een paar weken geleden geraakt is door nachtvorst wat heeft geleid tot een verstoring van de groei.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 mei 2020 - 05:43
dries944

Dries944

Volgens een ander forum zou dit Verticillium verwelkingsziekte zijn. Zou dit kunnen kloppen? Hoe kun je dit herkennen?
Groot deel van de plant ziet er anders gezond uit. Hij staat nu in volle zon maar in de ochtend krijgt hij wat schaduw van een notelaar die nu maar wat schaduw begint te geven.
Nieuwe uitlopers hebben grijze kleur dus zonafstotend zou je denken...
Met de stormen die we gehad hebben heeft hij wat afgezien van de wind, wel deels vastgebonden.
zaterdag 2 mei 2020 - 14:16
krisl

Tekst aangepast

Krisl

Ik heb hetzelfde verschijnsel op olijfwilgen (Elaeagnus ebbingei, blad bovenaan groen/onderaan zilvergrijs). Planten begin maart geplant, bijna volledige dag zon. Bladeren beginnen van boven naar beneden toe op te krollen. Tuincenter veronderstelde een tweetal weken geleden dat het vorstschade was, dit lijkt me onwaarschijnlijk want verschijnsel zet zich verder door van boven naar beneden.

Struiken & Bomen

zaterdag 2 mei 2020 - 21:01
dries944

Dries944

Mijn buurvrouw die ook zo'n struik heeft dat wat verderop staat met een garage tussen heeft dat verschijnsel ook. Dus je zou denken dat dit weergerelateerd is en geen schimmel.
Heb niet de indruk dat dit doorzet,heb die blaadjes verwijderd. We zullen zien...
Wa denk jij tuinprins?
zaterdag 2 mei 2020 - 22:10
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Wat betreft bovenstaande Elaeagnus ebbingei 'Gilt Edge' : verwelkingsziekte / verticillium komt bij Elaeagnus regelmatig voor maar ziet er anders uit. Bijna altijd sterft er een tak helemaal af. Ik denk dat het hier gaat om een combinatie van vorstschade (misvormd blad) en reactie op felle zon (bruine bladranden).

Bij die laatste foto zie je de nieuwe groei die aan het ontluiken is. Als de plant te droog staat of een grote overgang meemaakt (beschutte kas naar open tuin, blootgesteld aan het 'echte' weer) dan kan dat zijn weerslag hebben op de groei. Ik zou kijken of de plant niet te droog staat en indien nodig water geven. Verder zie ik daar NOG niets verontrustends.

Gegroet, de tuinprins
zondag 3 mei 2020 - 07:50
dries944

Dries944

Nu heb ik weet van 3 verschillende soorten zilverbes die dit verschijnsel hebben die buiten staan. Dus zal wel zo zijn zoals je zegt. Bedankt voor je reactie Tuinprins.
Hoe kan je de Verticillium vermijden? Er ligt constant een mulchlaag compost in de border. Wel op zandgrond. Is dit genoeg?
zondag 3 mei 2020 - 11:27
dries944

Dries944

Soort rups gespot tussen gekrulde zilverbes bladeren. Wat is dit?

Struiken & Bomen

zondag 3 mei 2020 - 19:48
dries944

Dries944

Update: Zilverbes begint nu toch wel echt veel bladeren te verliezen. Bladeren komen geel en vallen af. Zeker al 50% afgevallen! Vochttekort kan het niet zijn. Is dit alsnog de verwelkingsziekte of iets anders? Staat ook wel op een winderige plaats.

Struiken & Bomen

maandag 1 juni 2020 - 11:41
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er naar mijn mening niet uit als verwelkingsziekte. Flinke bladrui, eventueel versterkt door de overgang van kwekerij naar tuin. Als het mijn plant was zou ik die wat terugsnoeien, dat verlicht (hopelijk) de stress wat bij de plant.

Gegroet, de tuinprins
maandag 1 juni 2020 - 12:01
dries944

Dries944

Deze plant staat al van begin 2019 in de tuin dus van overgang lijkt geen sprake.
Is het wijs om de plant tegen felle middagzon te beschermen?
Kan het geen wortelverlies zijn door de stormen in het voorjaar?
maandag 1 juni 2020 - 12:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik snap niet goed hoe een plant zijn wortels kan verliezen door stormen.... Als de plant stevig in de volle grond staat breken de wortels door harde wind echt niet af.

Terugsnoeien is mijn devies.


Gegroet, de tuinprins
maandag 1 juni 2020 - 16:47
dries944

Dries944

Ik bedoel dat door de harde wind een deel van de haarwortels zijn afgebroken, nie de grote wortels. Een jaar na aanplanting kan een brede struik wel wa hulp gebruiken tijdens stormen.
Denk je nie? Woon hier landelijk en het kan hier echt heel hard waaien.
maandag 1 juni 2020 - 22:07
dries944

Dries944

Weet nu nog altijd niet waarom hij veel bladeren laat vallen. Iemand een idee?
zaterdag 6 juni 2020 - 16:32
krisl

Krisl

Op 2/05 had ik een bericht geplaatst dat ik dacht dat onze olijfwilgen hetzelfde probleem hadden. Maar blijkbaar is het zoals jullie veronderstelden, de overgang van een beschutte plaats in het plantencenter naar een plaats in volle zon en wind. We zijn de planten ook in de voorbije droge periode blijven gieten (2 x per week) en ze zijn er nu duidelijk aan het doorkomen (zie bijgaande foto). Bedankt voor de info.

Struiken & Bomen

dinsdag 9 juni 2020 - 16:29
dries944

Dries944

Update:
nadat de struik enkele dikke takken liet afsterven heb ik die afgesnoeid en de struik wat teruggesnoeid. Ook heb ik bladeren met bruine randen afgeknipt aangezien je dit lang blijft zien bij bladhoudende struiken.
De struik maakt weer nieuwe jonge scheuten maar na de hittegolf zijn er weer veel grote bladeren met bruine randen. De struik werd tijdens de hittegolf grotendeels afgeschermd tegen direct zonlicht.
Wel raar dat alleen de gele delen van het blad verbruinen , het groen blijft intact.
Bladeren weer afsnoeien??
Zie foto

Struiken & Bomen

vrijdag 21 augustus 2020 - 15:04
tpetri11

Tpetri11

Wat hier nog niet genoemd is dat planten met een bont blad, dus met wit erin, extra gevoelig zijn voor zonnebrand. Daar lijkt het wel op bij die laatste foto.
vrijdag 21 augustus 2020 - 15:55
dries944

Dries944

Ik had ook al een vermoeden dat het daardoor zou kunnen zijn, nu ja bij deze plant is dit een gele rand.
Zal dus gevoeliger zijn dan groen en zeker rood. Vandaar dat veel planten uitlopen met een rood blad. Das het ongevoeligst voor verbranding.
Dacht dat dit niet ging gebeuren want hij was grotendeels afgeschermd tegen directe zon voor een groot deel van de dag.
vrijdag 21 augustus 2020 - 18:35
mathieudae12

Mathieudae12

Verticillium !
zaterdag 9 oktober 2021 - 09:16
Tuinprins

Tuinprins

Geen verticillium, dat ziet er echt anders uit.

Is verbranding door felle zon (de foto stamt uit 2020, lange, droge hete zomer).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 oktober 2021 - 12:00
dries944

Dries944

Dit is de huidige toestand van de heester,dit voorjaar weer last gehad van krullende blaadjes maar geen bladverbranding dit jaar. Maar nu ziet alles er wel goed uit.
De plant heeft vooral de neiging om breed te groeien. Weinig bloei bij de plant.

Struiken & Bomen

zaterdag 9 oktober 2021 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon