menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke haag

berriepo

Berriepo

Hallo iedereen!

Een stuk van onze haag ziet er behoorlijk slecht uit. Alle bladeren zijn eraf gevallen en op de takken en sommige van de bladeren zitten veel witte vlekjes. Enig idee wat dit juist is en wat we hieraan kunnen doen?

Ikzelf heb niet echt groene vingers, daarmee dat ik het liever eerst hier vraag voor ik zomaar iets doe. Het is bovendien een huurhuis dus ik heb geen idee wat voor struik het is, of hoe het met de bodem zit e.d.

Groetjes,
Brecht

Struiken & Bomen

zondag 5 april 2020 - 11:25
berriepo
zondag 5 april 2020 - 11:26
berriepo
zondag 5 april 2020 - 11:26
Tuinprins

Tuinprins

De haag is een kardinaalsmuts soort en waarschijnlijk Euonymus fortunei Emerald 'n Gold of Euonymus fortunei Emerald Gaiety.

Het wit wat je op de bladeren ziet zijn de 'jasjes' van luizen. Een luis die groeit en als zijn 'jasje' te strak komt te zitten dan doet hij deze uit. Bovenstaande kardinaalsmuts is tamelijk gevoelig voor een luisaantasting. Vaak zie je ook zwart op de bladeren: luizen scheiden een plakkerige substantie af die 'honingdauw' wordt genoemd. Op deze substantie groeien zeer gemakkelijk schimmels waardoor het blad in meer of mindere mate zwart kleurt.

Ik vermoed dat de plant het dichtst bij de muur het slachtoffer is geworden van de droogte van de afgelopen 2 zomers. Of de plant ook echt dood is kun je nagaan door met je duimnagel de buitenste laag van de takjes te verwijderen: ziet het daaronder groen dan leeft de struik nog, is het bruin/donker gekleurd dan is de struik op die plek afgestorven.

Euonymus fortunei is overigens een zeer sterke plant en het kan zijn dat die opnieuw blad krijgt of van onderen uit weer gaat uitlopen. Ik zou voorlopig afwachten. Wel zou ik zorgen dat de plant regelmatig water krijgt (evenwel niet verzuipen).

Gegroet, de tuinprins
maandag 6 april 2020 - 05:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon