menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw aangeplante Photinia aangetast

Rode Robert

Rode Robert

Hallo,

We hebben vorige week twee Photinia (red robin) planten besteld en op de dag van de levering geplant in volle grond, de planten werden in goeie staat geleverd.
De bladeren zijn de dagen daarna eigenlijk meteen beginnen hangen en de bladeren lijken aangetast (zie foto's).
Volgens de verkoper is dit omdat de inworteling nog bezig is maar daar ben ik niet van overtuigd.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En vooral, hoe kunnen we voorkomen dat de plant helemaal kapot gaat?

Alvast bedankt voor uw hulp!
Robert

Struiken & Bomen

donderdag 26 maart 2020 - 17:37
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk heeft deze Photinia binnen in een kas overwinterd. Nu hij buiten staat en blootgesteld is aan de elementen (straffe noordoostenwind met felle zon, in de nacht lichte vorst) gaat de nieuwe groei wat slap hangen. Kan zijn dat de nieuwe groei afsterft. Is geen probleem bij Photinia, de plant gaat daar niet dood van. Indien de nieuwe groei afsterft gewoon weg snoeien, de plant maakt vanzelf nieuw schot.

Ook Photinia's die afgelopen winter buiten hebben gestaan zijn door de afwezigheid van echt winterweer zeer vroeg gaan groeien. Nu we toch (in de nacht) wat vorst hebben kan de nieuwe groei te lijden hebben.

Die hapjes uit het blad zou kunnen wijzen op vraat van de taxuskever. De schade van de taxuskever is vooral optisch van aard. Meer problematisch is dat de larven van de taxuskever aan de wortels vreten. Als je zoekt op internet kun je genoeg vinden over de taxuskever.

Verder: Photinia is redelijk gevoelig voor bladvlekken. Bij een ernstige aantasting kan de plant een deel van zijn blad verliezen. Belangrijk is dat de plant een wat open standplaats heeft zodat het blad snel opdroogt. Als je water geeft dan bij voorkeur aan de voet van de plant en het blad zelf ontzien. Ook is het verstandiger om de plant 's morgens water te geven en niet 's avonds zodat de 'bladnatperiode' korter is. Schimmels die bladvlekken veroorzaken gedijen het beste in een vochtige omgeving.

Voorts kent de plant ook bladrui: een klein deel van het blad wordt jaarlijks afgestoten. Bij Photinia treedt dit meestal op in april/mei. Dit is een natuurlijk verschijnsel en is geen ziekte. Veel mensen denken dat een wintergroene plant zijn blad eeuwig behoud maar dat is niet zo.

Tot slot: het is de laatste dagen extreem drogend weer. Zorg dat je de plant voldoende water geeft (evenwel niet verzuipen).

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 maart 2020 - 05:35
WiPe

WiPe

Lijkt me water gebrek. Die heokige vraatschade is, zoals TP schrijft, een gevolg van taxuskever.
De larven vreten de wortels aan. Lijkt me nog te vroeg op het jaa om daat nu al zoveel schade van te hebbe.
Mara ik zou toh aanraden om een plant uit d egrond te halen, en alle grond van de wortels te shidden zodat je kan zoen wat er aan de hand is,
Wortelschade? Of gewoonte weing wortel? Of iets anders?
zaterdag 28 maart 2020 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon