Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/67840/welke-framboos-en-hoe-snoeien

menu
Tuinadvies
0

Welke framboos en hoe snoeien?

Ga naar meest recente reactie

Sjep

Kun je op het zicht zeggen of dit een zomer- of herfstframboos is?
De plant draagt vruchten in de zomer maar deed dit vorig jaar wel op scheuten die dat jaar gegroeid zijn (wat toch de eigenschap van een herfstframboos is?).

Hoe snoei ik deze plant. Is het de bedoeling dat die nieuwe grote scheut (rechtse) de nieuwe hoofdstam wordt? Snoei ik deze nog terug tot op 10cm of laat ik deze nu beter z'n ding doen.
Of moet die nieuwe scheut helemaal weg en is het de bedoeling dat er meerdere scheuten uit de linkse stam komen?

Snoeinoob hier!

Alvast bedankt

Thomas

dinsdag 24 maart 2020 - 11:31

Carib

Frambozen hebben geen hoofdstam. Het is geen klimroos of zo.Er komen ieder jaar nieuwe scheuten uit de grond. Ik zou nu alleen even de dode stukken eraf knippen en verder niet snoeien.
dinsdag 24 maart 2020 - 12:50

Tekst aangepast

Sjep

*edit: nvm, verkeerd begrepen
dinsdag 24 maart 2020 - 13:17

WiPe

Je laat die tak nu staan. Daar komen dan de vriege fambrozen aan. Wanneer die uitgedragen is, knip je die af tegen de grond. ER zijn dan nieuwe scheuten opgeschoten die je kan aanbinden. Daar komen aan het einde van de zomer opnieuw frambozen op.

De grondscheuten die niet te ver van het hekje uitschieten moet je meedogenloos verijderen, anders kun je over een aantal jaren niet meer in je tuin komen. Frambozen kunnen woekeren, hoewel ze ook makkelijk in d ehand te houden zijn.
dinsdag 24 maart 2020 - 18:48

Sjep

Ok. Dode stukken zijn weggeknipt en ik wacht geduldig tot na de eerste oogst om flink te snoeien. Bedankt beide!

woensdag 25 maart 2020 - 00:23

Tuinprins

Carib schreef:

Frambozen hebben geen hoofdstam. Het is geen klimroos of zo

Sjep schreef:

Neen, geen klimroos hoor Vorig jaar zaten er frambozen aan.

Lezen wat er staat blijkt steeds meer een kunst te zijn!
woensdag 25 maart 2020 - 06:19

Sjep

Tuinprins, als je zelf wat beter had gelezen, zou je het ook snappen.
Toch bedankt voor je opmerking, hoe beledigend die ook was.
woensdag 25 maart 2020 - 11:30

Tekst aangepast

Tuinprins

Toch beter lezen.

Carib schreef dat je de groeiwijze van een framboosplant niet kunt vergelijken met die van bijv. een klimroos. Zoals jij daar op antwoordde ("Nee hoor, geen klimroos") ging je ervan uit dat Carib dacht dat de plant een klimroos was. Na mijn reactie heb je waarschijnlijk begrepen dat je Caribs reactie niet goed had gelezen en heb je je oorspronkelijke reactie verwijderd.

Mijn antwoord was overigens niet beledigend bedoeld maar ironisch van aard. Het nadeel van internetfora is soms dat mensen onvoldoende lezen wat er precies staat en direct reageren zonder eerst die grijze massa in hun hoofd te raadplegen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 maart 2020 - 05:46

Sjep

Ach ja, de manier waarop kwam beledigend over. Zoals je op m'n foto en in m'n omschrijving kan zien en lezen, ging ik er van uit dat een framboos een hoofdstam heeft. Carib z'n reactie vond ik wat vreemd en ik ging er dan na overweging inderdaad verkeerdelijk van uit dat hij de fout maakte i.p.v. ik.

Maar goed, je boodschap kwam over dus nutteloos was je post niet.

Al enkele jaren snoei ik een scheut op 15-20 cm zodat er 4-6 scheuten op komen die uiteindelijk ook een ferme plant met goeie oogst wordt.
Ben dus benieuwd wat het gaat geven als er nieuwe grondscheuten zich komen aanbieden.

donderdag 26 maart 2020 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken