menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camelia knoppen

Ga naar meest recente reactie

jjwolters

Jjwolters

Kan iemnand mij vertellen waarom mijn camelia knoppen niet verder opengaan, bij andere in de straat staan deze wel vol met bloemen.
Ik heb hem wel in het najaar verplant is dit de rede?

Struiken & Bomen

vrijdag 20 maart 2020 - 12:03
Patrikc

Patrikc

Er zijn vroeger en latere variëteiten...

Of mogelijk is de grond minder geschikt of te nat geweest en laat je Camellia dat onmiddellijk merken.
vrijdag 20 maart 2020 - 12:58
WiPe

WiPe

Als Camellia verplant wordt, laat die vaak alle bloemknoppen vallen.
vrijdag 20 maart 2020 - 15:06
Plantadvies

Plantadvies

Kijk ook eens naar de standplaats. De knoppen moeten koel blijven om zich te openen. De plek zou in de halfschaduw prima zijn waar geen vroege ochtendzon komt. Door een te snelle opwarming van de knoppen na een nachtvorst kunnen zo gaan hangen en gaan afvallen.
vrijdag 20 maart 2020 - 20:48
hanninkj

Hanninkj

Als je naar de plant kijkt dan heeft hij afgelopen jaar bijna geen water gehad. Plant staat er zielig bij. Geef de plant een beetje meststof(10:30:20). Ik heb zelf >20 Camellia's in mijn tuin staan op zandgrond maar de planten zijn donkergroen van kleur en staan nu rijk te bloeien maar de planten krijgen in het voorjaar en zomer wel voldoende water.

Struiken & Bomen

vrijdag 20 maart 2020 - 21:30
WiPe

WiPe

Het blad ziet inderdaad erg gelig. Maar dat kan net zo goed te wijten zijn aan een te natte standplaats als aan een te schrale bodem.
zaterdag 21 maart 2020 - 09:05
hanninkj

Hanninkj

Een Camellia staat niet snel te nat maar heel vaak te droog!
Kijk ook eens op mijn website: http://www.hanninkton.nl/camellias/

Ton
zondag 22 maart 2020 - 18:38
WiPe

WiPe

Of dat nu op je site of niet, Camellia kan niet tegen een te natte standplaats;
zondag 22 maart 2020 - 20:00
Ibimis

Ibimis

Onze camelia heeft ook jaren niet goed gegroeid. We hadden advies gekregen om voldoende zon mee te geven. Klopt dus niet, want het zijn schaduwminners. Eerste jaar gaf het nog de bloemen die al in de winkel gevormd waren, tweede jaar maar 2 à 3 bloemen. Bladeren werden lichtgroen. Toen kwamen we te weten dat ie slecht stond, overgeplant naar halfschaduw. Camelia's zijn trage groeiers, dus het kan wel even duren eer je daar resultaat van ziet. Jaar vd overplanting gaf het weer wat bloemen, maar slechts een paar nieuwe bladeren. Twee jaar later zag je het verschil beter. Nu doet ie het geweldig, gigantische bloemen volop, en grote, donkergroene bladeren. Elk jaar wordt hij nog beter.
Door je verplanting zou het kunnen dat je camelia even een 'verloren jaar' heeft. Ik zou het afwachten.
De bladeren zijn aan 1 kant ook zo vergeeld lichtgroen zoals die van ons was, dat is een teken dat er te veel direct zonlicht op komt (of kwam, misschien stond hij voor de verplanting te zonnig?) Een camelia staat best onder gefilterd zonlicht (onder een boombladerdek, naast een hek dat wat zonnestralen doorlaat door de spleten...).
donderdag 26 maart 2020 - 19:27
jjwolters

Jjwolters

Dank jullie wel voor de reacties
vrijdag 27 maart 2020 - 09:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon